تبیان، دستیار زندگی
عشق و محبت و دوستی و ارادت به اهل البت علیه السلام از نشانه های ایمان شمرده شده است. علمای الهی و خداجو همیشه مردم را به دوستی و ارادت به خاندان پیامبر سفارش می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین حسنه در دنیا در کلام آیت الله جوادی

برترین حسنه در دنیا
عشق و محبت و دوستی و ارادت به اهل البت علیه السلام از نشانه های ایمان شمرده شده است. علمای الهی و خداجو همیشه مردم را به دوستی و ارادت به خاندان پیامبر سفارش می کنند.

امام علی علیه السلام درباره اثر دوستی با خاندان پیامبر این گونه می فرماید:

من تمسک بنا لحق و من تخلف عنا محق ، من اتبع امرنا لحق ، من سلک غیر طریقنا سحق. لمحبینا افواج من رحمة الله و لمبغضینا افواج من سخط الله.

هر کس به ما تمسک جوید به مقصود رسد و آن که از ما تخلف نماید نابود شد.هر کس پیرو ما شد کامیاب گشت و آن که از راه ما جدا شد لگدکوب گردید.برای دوستانمان  فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنانمان فوج هایی از خشم خداست.(تحف العقول /ص189)

طلاب و روحانیون باید مردم را با معارف اهل البیت آشنا سازند و کاری کنند که ارادت و محبت مردم به خاندان عصمت و طهارت روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

باید مردم متوجه شوند که تنها راه نجات آنان در دنیا و عقبا محبت و پیروی از اهل البیت علیهم السلام می باشد.مردم باید آگاه شوند که اگر عشق اهل البت در دل جوانانشان قرار گرفت ، جوانان آنان از بسیاری از مفاسد و آلودگی ها حفظ خواهند شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود  ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و ماتم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با بیان این که قرآن كریم اجر رسالت را مودت اهل بیت قرار داد و این را از برجسته ‌ترین مصادیق حسنه نامیده است فرمودند: مستحضرید هر جا سخن از قرآن است اهل بیت در كنار آنها هستند هر جا اهل بیت مطرح‌اند قرآن در كنار آن ها هستند چون این ها هرگز از هم جدا نمی‌شود.

ایشان ادامه دادند: این كه در سوره شوری ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو اجر رسالت من, مودّت قرباست یعنی مودّت قرآن و عترت، این‌چنین نیست كه كسی بخواهد مودّت عترت را از مودّت قرآن جدا كند چه اینكه در هر مطلبی سخن از عظمت قرآن به میان می‌آید عترت(علیهم السلام) حضور دارند.

معظم له با بیان این مطلب که مزد رسالت وجود مبارك پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) مودّت قرآن و عترت است نه تلاوت قرآن، فرمودند: انسان باید قرآن‌دوست باشد اگر كسی اهل فهم قرآن نبود قرآن‌دوست نیست، اهل عمل به قرآن نبود قرآن ‌دوست نیست باید قرآن, دوست صمیمی ما باشد چه اینكه عترت(علیهم السلام) باید دوست صمیمی ما باشد این اجر رسالت است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بهترین حسنه در دنیا همین مودّت قرباست، اظهار داشتند: وظیفه ما نسبت به این خاندان مودّت است. اگر مودّت باشد هم علاقه‌مندیم این ها را بشناسیم، هم علاقه‌مندیم بیانات این ها را بفهمیم و باور كنیم و عمل كنیم و منتشر كنیم.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به مقام بالای وجود مبارك صدیقه كبرا(سلام الله علیها) اشاره کرده و فرمودند: اگر خدا درباره ابراهیم دارد ما به او صحف دادیم و اگر درباره انبیای دیگر دارد، به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است منتها شریعت نیست اخبار غیبی هست ، علوم و معارف الهی هست و مانند آن.

ایشان با اشاره به مقام عصمت حضرت صدیقه کبرا سلام الله علیها، فرمودند: چنین كسی فعل او، قول او و تقریر او می‌شود حجت، اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا(سلام الله علیها) داشته باشیم بدون تردید برابر آن فتوا می‌دهیم برای اینكه معصوم جز حق نمی‌گوید، همان طور که در نهج‌البلاغه می‌بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می‌كند می‌گوید فاطمه این‌چنین گفته است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به یكی از بیانات نورانی صدیقه كبرا(سلام الله علیها) كه فرمود: «مَن أصعد إلی الله خالص عبادته أهبط الله عزّ و جلّ إلیه أفضل مصلحته»، بیان داشتند: باید بدانیم روح ما مجرّد است و این روح, سیری دارد و این سیر بدون حركت جوهری مقدور نیست این حكمت برای تشریع و تبیین سیر جوهری است كه روح بالا می‌رود. تقرّب به طرف ذات اقدس الهی كه منزّه از زمان و زمین است به آن داشتن روح مجرّدی است كه متكامل است به سمتی كه نه زمانی است نه زمینی این یك تبیین علمی پیدا می‌كند به هر تقدیر فرمود شمایید كه عمل خالصتان را بالا می‌برید، یعنی این بالا می‌رود خود روح بالا می‌رود عمل صالح را تقدیم می‌كند برگشتش این است كه ذات اقدس الهی بهترین مصلحت او را به طرف او عطا می‌كند به دست او می‌دهد و با او هابط می‌كند الی الارض آن وقت این قوس صعود و نزول را او با لطف الهی طبق رهنمود صدیقه كبرا(سلام الله علیها) دارد طی می‌كند.


منابع:

1-بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

2-تحف العقول/ترجمه حسن زاده/آل علی 88

تهیه و فرآوری:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان