تبیان، دستیار زندگی
نتایج پژوهش ها نشان می دهد كه نبود حمایت های عاطفی و كاهش كنترل و نظارت والدین از جمله مهمترین علل گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این هیولا وجود دارد


نتایج پژوهش ها نشان می دهد كه نبود حمایت های عاطفی و كاهش كنترل و نظارت والدین از جمله مهمترین علل گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است...

مشکل خانمان سوز را دریابید

آمار معتادان کشور ما سالانه 8 درصد افزایش می‌یابد ،میانگین سن اعتیاد در ایران  كاهش یافته است ،رشد معتادان تزریقی كشور3برابر رشد جمعیت ،اعتیاد در كشور  جوان‌تر ‌و زنانه‌تر شده است‌ ،دختران در استعمال موادمخدر از پسران پیشی می گیرند،اعتیاد در كمین 20 درصد از دانشجویان ،روانگردان‌ها به مدارس رسیده‌اند... آیا واقعا این وضع کشور ماست؟ براستی سوال اینجاست : علت اساسی این همه گرایش به مواد مخدر در میان جوانان کشور ما چیست؟ جوانان از جمله گروه هایی هستند كه فضای تعریف ناشده ای دارند ، با وجود بودن جامعه جوان حوزه خاص جوانان تعریف نشده است و هویت جوان مشخص نیست. چون فضای جوانی تعریف شده نیست ، هر كسی در برخورد با جوانان ، ضوابط و قواعد حاكم بر فضای خود را بر آنها تحمیل می كند.

*ضعف اعتقادات دینی

* ضعف مهارت های ارتباطی

* در دسترس بودن مواد

* وجود باورها و نگرش های غلط درباره مصرف این مواد

از جمله عوامل زمینه ساز گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در بین نوجوانان و جوانان است و  از مهمترین علل گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، می توان موارد ذیل را برشمرد:

* نبود حمایت های عاطفی و كاهش كنترل و نظارت

* عزت نفس پایین و كاهش خود ارزشمندی

* كسب لذت

* احساس درماندگی و ناتوانی در بیان احساسات

*  تاثیرپذیری اجتماعی از دوستان و همسالان

معمولا مشكل سوء مصرف مواد مخدر در بین زنان كمتر از مردان است كه تخمین زده می‌شود كه 10 درصد مصرف كنندگان مواد مخدر را زنان تشكیل می‌دهند.

دلبستگی اندك، نگرانی درباره ظاهر دختران، افسردگی و استرس و احساس تایید مصرف مواد در نزد همسالان بیشترین مواردی است كه موجب شده است زنان به سمت اعتیاد روی بیاورند و از طرف دیگر عواملی مانند مهارت‌های اجتماعی ضعیف، تنهایی، از خود بیگانگی از جمله عواملی است كه مردان را به سمت اعتیاد می‌كشاند

برای پیشگیری چه باید کرد؟

اطلاع رسانی مستمر و آرام نسبت به آشنا كردن نوجوانان و جوانان با عوارض و پیامدهای سو مصرف مواد مخدر باید انجام شود.

اما نکته ای که باید توجه ویژه ای بدان مبذول داشت آن است که  ممكن است برخی مداخلات با هدف پیشگیری با اثر معكوس انجام شود ؛ به عنوان مثال صرف اطلاع دادن مواد مخدر به گروه‌های جوانان و البته بدون انجام نظارت‌ها خاص ممكن است حس كنجكاوی مصرف این مواد را در بین گروه مخاطب افزایش دهد لذا رویكردهای صرفا اطلاع‌رسانی می‌تواند نتیجه عكس داشته باشد.

مشکل خانمان سوز را دریابید

آموزش مهارت های زندگیبرای شیوه مواجهه نوجوانان و جوانان با مسائل و مشكلات زندگی اعم از شكست در تحصیل، عشق و دوست یابی و آشنایی آنان با مهارت های تصمیم گیری های منطقی بجای تصمیم گیری های منفعلانه برای پیشگیری از گرایش به مصرف مواد مخدر ضروری است.

ارایه اینگونه آموزش ها به جوانان و نوجوانان، نگرش ها و باورهای آنان را نسبت به مصرف مواد مخدر تغییر می دهد.

تقویت مراكز مشاوره و توسعه فعالیت های جایگزین هنری و ورزشی زمینه های شادابی سالم جوانان را فراهم می كند و اقدام های پیشگیرانه باید از دوران كودكی تا جوانی استمرار داشته باشد تا در افراد موثر واقع شود. بدون شك هرگونه هزینه در این عرصه نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و از ریزش سرمایه های انسانی جلوگیری می كند.

نقش خانواده‌ها در پیشگیری از مصرف این مواد بسیار موثر است ،وقتی خانواده ضعیف باشد و كاركردهای خود را از دست بدهند میل به اعتیاد در آن بیشتر دیده می‌شود.

* خانواده‌ها باید نظارت خود را روی این موارد بیشتر كنند، رابطه والد و كودك و نوجوان باید حمایتگرانه باشد بطوری كه فرزندان بتواند بگوید "من به خانواده خود افتخار می‌كنم ". لذا در این خانواده، فرزندان كمتر به سمت اعتیاد كشیده می‌شوند.

* نباید كنترل خانواده روی فرد بیش از حد باشد ،خیلی از نوجوانها فكر می‌كنند كه هم اكنون همه هم سن و سالان ما به علت اعتماد به نفسی كه دارند سیگار می‌كشند و قرص می‌خورند. لذا اگر من نخورم از آنها عقب می‌افتم كه در اینجا نقش خانواده بسیار مهم است.

برنامه‌هایی كه در آنها هم به خانواده و هم به فرد معتاد مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود اثردهی بالاتری دارد لذا آموزش رفتاری والدین، آموزش مهارتهای خانواده، خانواده‌درمانی و حمایت خانواده در منزل از مهمترین مواردی است كه برای مداخلات مثبت خانواده تاكید می‌شود

حال اگر خانواده ای با این مشکل گریبانگیر است، چه کند؟

* خانواده‌ها باید مواظب باشند نباید در دام سرزنش‌كردن معتادان بیفتند ،این كار هیچگونه كمكی به معتاد نمی‌كند لذا باید روش‌های متناسب با شرایط موجود را فرا گرفت و طبق آن عمل كرد.

* برنامه‌هایی كه در آنها هم به خانواده و هم به فرد معتاد مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود اثردهی بالاتری دارد لذا آموزش رفتاری والدین، آموزش مهارتهای خانواده، خانواده‌درمانی و حمایت خانواده در منزل از مهمترین مواردی است كه برای مداخلات مثبت خانواده تاكید می‌شود.

این مداخلات برای خانواده‌های معمولی حداقل 31 ساعت و برای خانواده‌هایی كه در آن فرد معتاد وجود دارد باید 100 باشد تا بتواند اثرات پیشگیرانه خود را نشان دهد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

فارس نیوز

سلامت نیوز

سایت علمی دانشجویان ایرانی

مقالات مرتبط :

اگر فرزند معتاد نمی خواهید...

آشنایی با یک دشمن قدیمی

معتاد مجرم است یا بیمار ؟

از یه نخ سیگار تا اعتیاد

عوامل خطرآفرین در مصرف مواد

17 راهکار مقابله با اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.