تبیان، دستیار زندگی
برخی افراد با خوردن غذاهای حجیم مانند آش و آبگوشت و ... دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند، توصیه‌ این است که حتماً حبوبات این گونه غذاها را قبل از پخت خیس نمایید و آب آن را دور بریزید و سپس بپزید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد پنجم)


برخی افراد با خوردن غذاهای حجیم مانند آش و آبگوشت و ... دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند، توصیه‌ این است که حتماً حبوبات این گونه غذاها را قبل از پخت خیس نمایید و آب آن را دور بریزید و سپس بپزید.


چای با خرما

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

امروز برنامه‌ی ما پلو ندارد. البته خوب است بدانید که هر جا بخواهید می‌توانید نان را با برنج جایگزین نمایید به شرط این که برنج‌تان بدون روغن پخته شده باشد. هر 5 قاشق غذاخوری سر صاف پلو، یک واحد نشاسته، حساب می‌شود که معادل 80 کیلوکالری انرژی دارد. شما می‌توانید این مقدار پلو را با یک کف دست از نان‌های سنگک و بربری و تافتون یا چهار کف دست نان لواش که چیزی در حدود 30 گرم می‌شود، جایگزین نمایید.

افطار:

2 عدد خرما با چای یا آب جوش + آش (هر نوع آشی که دوست دارید) به اندازه یک لیوان.

توضیحات:

1- مانند همه‌ی موارد گذشته باید متذکر شوم که آش را هم بهتر است خودتان در منزل تهیه نمایید؛ ولی خوب اگر فرصت کافی برای تهیه‌ی آن ندارید و دل‌تان می‌خواهد آن را از بیرون تهیه نمایید دست‌کم آن را از جایی بگیرید که به رعایت بهداشت آن اطمینان دارید.

2- برخی افراد با خوردن غذاهایی حجیم مانند آش و آبگوشت و ... دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند، توصیه‌ی من این است که اولاً حتماً حبوبات این گونه غذاها را قبل از پخت خیس نمایید و آب آن را دور بریزید و سپس بپزید. دوم این که این غذاها را در مقدار کم و آهسته میل نمایید تا کمتر دچار عوارض گوارشی بعد از مصرف این‌ها شوید.

3- آش را با کشک و مغز گردو و دیگر مخلفات کم چرب‌تر تزئین نمایید و نیازی نیست حتماً از پیاز داغ و نعناع داغ با روغن فراوان استفاده نمایید.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت 21:30

شام:

3 کف دست نان + 2 عدد کتلت تهیه شده با گوشت و سیب زمینی و تخم مرغ + یک پیش‌دستی سبزی خوردن + به اندازه‌ی یک لیوان ماست کم چرب.

توضیحات:

1- مانند همیشه نان بهتر است سبوس دار باشد و کف دست شامل انگشتان نمی‌شود. اگر نان لواش بود، چهار برابرش کنید.

2- کتلت را با روغن کم و با درجه حرارت کم سرخ نمایید.

موقع خواب:

یک لیوان شیر کم چرب + یک عدد میوه.

سحری:

یک کاسه عدسی به اندازه‌ی یک لیوان تهیه شده از یک سیب زمینی کوچک و نصف فنجان عدس + 3 کف دست نان + سالاد به اندازه‌ی یک لیوان با آب‌لیمو و 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون + یک برش هندوانه به اندازه‌ی یک لیوان.

توضیحات:

عدسی را خیلی غلیظ درست نکنید. در واقع نگذارید آب عدس تمام شود. عدس و سیب زمینی و کمی پیاز داغ کم روغن از اجزای این غذای مقوی و خوش مزه هستند.

هر 5 قاشق غذاخوری سر صاف پلو، یک واحد نشاسته، حساب می‌شود که

معادل 80 کیلوکالری انرژی دارد. شما می‌توانید این مقدار پلو را با یک کف

دست از نان‌های سنگک و بربری و تافتون یا چهار کف دست نان لواش که چیزی

در حدود 30 گرم می‌شود، جایگزین نمایید

نکات:

* این برنامه غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد؛ البته به شرط این که در تهیه‌ی غذاها از روغن کمی استفاده شود.

* آقایان می‌توانند کمی بیش از آن را مصرف نمایند.

* اگر در طول روز فعالیت زیادی دارید می‌توانید میوه‌ی بیشتری مصرف نمایید.

* برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی کالری و واحدهای مختلف غذایی اینجا را کلیک کنید.

* بسته به عادت غذایی‌تان می‌توانید جای سحری و شام را با هم عوض کنید.

* در نهایت اینکه باید حدود 8 – 6 لیوان آب و مایعات در فاصله زمانی افطار تا سحر نوشیده شود. یک گزینه‌ی خوب تخم شربتی است که با شکر خیلی کم آماده شده است.

*** برخی کاربران در مطالب قبلی نظر داده بودند که نیازی نیست این قدر غذا خورده شود و یا این که مثلاً فلسفه ی روزه، کم خوری است و یا کاربر عزیز دیگری ذکر کرده بود که «از این جمله بدم می‌آید که چه بخوریم تشنه و گرسنه نشویم. پس فلسفه روزه چیست؟» من هم این‌ها را قبول دارم؛ در مطلبِ اول این سری از مطالب هم ذکر کردم که تنظیم یک برنامه‌ی غذایی به شرایط زیادی بستگی دارد و این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد جامعه را در بر بگیرد. اما این یک حقیقت است که یک پسر 17 یا 18 ساله که فعالیت زیادی هم دارد و در سنی هم هست که نیازش به مواد مغذی تا حدودی بالاست و یا مثلاً یک دختری که تازه تکلیف شده و الآن 10 ساله است و تحمل تشنگی برایش خیلی سخت است، باید مواردی را رعایت کنند تا بهترین بهره را از این ماه پربرکت ببرند نه این که آخر ماه دچار کمبودهای غذایی و بیماری شوند. آن چه واجب است این است که فقط از اذان صبح تا اذان مغرب کارهایی که روزه را باطل می‌کند را انجام ندهیم و تا آن جایی هم که می‌توانیم از مکروهات بپرهیزیم ولی لازم نیست کاری هم کنیم که بیشتر گرسنه و تشنه شویم. می‌توانیم برنامه‌ی غذایی را طوری تنظیم کنیم که در عین کم خوری، گرسنگی و تشنگی هم زیاد به ما فشار نیاورد؛ این طوری اتفاقاً بهتر می‌توانیم به عبادات و کارهای دیگرمان نیز بپردازیم و بازده کارمان نیز پایین نیاید.

منتظر نظرات‌تان هستیم. التماس دعا

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.