تبیان، دستیار زندگی
محاکمه دیکتاتور مخلوع مصر برای غرب و تل‌آویو رسوایی، برای دیکتاتورهای منطقه ترس و وحشت و برای انقلاب‌های مردمی آرامش و اطمینان را به دنبال داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامهای محاکمه مبارک برای مصر


محاکمه دیکتاتور مخلوع مصر برای غرب و تل‌آویو رسوایی، برای دیکتاتورهای منطقه ترس و وحشت و برای انقلاب‌های مردمی آرامش و اطمینان را به دنبال داشت.


مبارک-محاکمه

به گزارش فارس، محاکمه "حسنی مبارک " دیکتاتور مخلوع مصر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب مردمی در این کشور به یکی از مهم‌ترین حوادث منطقه در هفته‌های اخیر تبدیل شد، بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی برای انتقال اهمیت این دادگاه از آن تحت عنوان "محاکمه قرن "، "محاکمه تاریخی " و "دادگاهی شدن دیکتاتور " یاد کردند. این محاکمه که به صورت علنی برگزار شد، علاوه بر اینکه اولین حضور رسانه‌ای مبارک بعد از خلع از قدرت در پی انقلاب مردمی 25 ژانویه بود، پیامهای بسیاری در عرصه داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی داشت که در این نوشتار به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

محاکمه مبارک و رسوایی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی

محاکمه حسنی مبارک به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی در سه دهه اخیر رسوایی بزرگی برای این قدرت‌های استعماری رقم زد، امپراتوری رسانه‌ای این قدرت‌ها با وجودیکه سعی کردند با فرار به جلو نسبت به این محاکمه ابراز رضایت کرده و حساب خود را از این دیکتاتور جدا کنند، اما هرگز موفق نشدند حافظه تاریخی مردم مصر و ملت‌های منطقه در مورد همکاری‌های بی‌دریغ اربابان خود با مبارک در ادامه حکومت دیکتاتوریش را پاک کنند.

مرم منطقه به یاد دارند که رژیم مبارک مهم‌ترین متحد اسرائیل در منطقه بود و "باراک اوباما " رئیس‌جمهور آمریکا برای ارتقای جایگاه منطقه‌ای مبارک سخنرانی خود خطاب به جهان اسلام را در دانشگاهی در مصر انجام داد، هم‌دستی سران و دستگاه‌های جاسوسی رژیم مبارک با قدرت‌های استعماری آمریکا و غرب در به شکست کشاندن آشتی گروه‌های فلسطینی و ادامه مذاکرات ذلت بخش سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی و همچنین افزایش فشار بر محور مقاومت در لبنان و فلسطین و محاصره نوار غزه بر کسی پوشیده نیست.

پیام محاکمه مبارک برای دیکتاتورهای منطقه

رسوایی و ذلت حسنی مبارک که چند ماه پیش خود را قدرت بلامنازع مصر و منطقه می‌دانست، لرزه بر اندام سایر دیکتاتورهای عرب منطقه نظیر سران حاکم بر کشورهای عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات انداخت.

نحوه حضور ذلیلانه مبارک در اولین جلسه دادگاه، به اندازه‌ای رقت‌بار بود که بسیاری از تحلیلگران در گزارش‌هایی که به مناسبت برگزاری همین دادگاه منتشر کردند، نوشتند که این حضور برای مظلوم‌نمایی مبارک و تخفیف احکام صادره علیه وی بود، اما واقعیت این است که فشارهای روانی و عصبی وارد شده بر وی، علاوه بر بیماری سرطان او باعث شده است پزشکان امید زیادی به زنده ماندن مبارک در طولانی مدت نداشته باشند.

خواسته‌های مردم انقلابی این کشور را در زمینه اعدام جنایتکاران رژیم سابق تامین کرده و نقش زیادی در تلطیف فضای امنیتی مصر داشته باشد، اعدام مبارک به علت جنایات ضد بشری اش می‌تواند آرامش و ثبات را به مصر بازگرداند و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی دموکراتیک فراهم نماید

دیکتاتورهای منطقه که اخیرا در پی انقلاب‌های مردمی پایه‌های حاکمیت خود را لرزان می‌بینند، با دیدن این صحنه‌ها به شدت به خود لرزیده و پیش‌بینی می‌کنند خود روزی در جایگاه مبارک قرار خواهند گرفت.

اثبات قدرت انقلاب مردمی و رویکرد مثبت آن در منطقه

محاکمه مبارک در شرایطی که منطقه در بهار عربی و مبارزات مردمی برای تحقق آزادی در کشورهای عربی قرار دارد، تاثیر زیادی در پیشبرد روند این انقلاب‌ها دارد، مردم منطقه با مشاهده ذلت و خواری مبارک به قدرت انقلاب‌های مردمی ایمان آورده و به این یقین رسیدند که اگر عزم خود را برای تحقق خواسته‌های مشروعشان جزم کنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آنها بایستد، البته به شرطی که آنها هم از فشارها و مصیبت‌های آنی انقلاب خود نترسند و در برابر توطئه‌های خارجی برای مصادره کردن انقلاب نیز هوشیار باشند.

محاکمه مبارک و ماهیت اسلامی انقلاب مصر

محاکمه حسنی مبارک در مصر خیال خوش برخی کشورها در زمینه مصادره انقلاب مردمی در این کشور را بر باد داد، انقلاب مصر با محاکمه دیکتاتور این کشور ثابت کرد که تغییری اساسی در رویکردهای خود ایجاد کرده است و دیگر کسی در این کشور ما فوق قانون نیست. این محاکمه ماهیت مستقل و اسلامی انقلاب مصر را نشان داده و تاکید کرد که اصرار مردم برای این محاکمه به علت انتقام از یک فرد نیست، بلکه به علت اجرای حکم الهی قصاص در مورد جنایتکاران است که می‌تواند روح حیات را به جامعه مصر تزریق کند. محاکمه مصر تاکیدی بر این نکته بود که قدرت در افق سیاسی انقلاب مصر برآمده از مردم خواهد بود و این کشور دست‌های خارجی برای تسلط بر مقدراتش را قطع خواهد کرد.

مبارک-محاکمه

محاکمه مبارک و بازگشت ثبات و آرامش به مصر

روند محاکمه مبارک اگر بر اساس قوانین موجود در کشور انجام شود و ملاحظات سیاسی و دخالت‌های خارجی در آن مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند خواسته‌های مردم انقلابی این کشور را را در زمینه اعدام جنایتکاران رژیم سابق تامین کرده و نقش زیادی در تلطیف فضای امنیتی مصر داشته باشد، اعدام مبارک به علت جنایات ضد بشری اش می‌تواند آرامش و ثبات را به مصر بازگرداند و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی دموکراتیک فراهم نماید. این در حالی است که بازگشت آرامش به مصر با خواسته‌ها و منافع غرب در این کشور در تضاد است و آنها برای پیشبرد برنامه‌های خود نیاز دارند که مردم مصر را وارد درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی کرده و ناامنی و اختلاف را در آن رواج دهند.

مقایسه محاکمه مبارک و صدام حسین

محاکمه حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر، گر چه از برخی جهات به محاکمه صدام حسین رئیس جمهور اسبق عراق در رژیم گذشته شبیه بود و عاقبت طاغوت‌ها را به خوبی نمایش می‌داد، اما اختلافات اساسی نیز با آن داشت، محاکمه صدام حسین در زمانی انجام شد که عراق تحت اشغال نیروهای خارجی و تحت تسلط آنها بود و این آمریکایی‌ها بودند که سناریوی اعدام صدام به بهانه کشتار شیعیان در این کشور را طراحی کردند تا آخرین منافع خود را برای تفرقه میان شیعه و سنی از مرگ مهم‌ترین مهره سوخته خود در منطقه به دست آورند.

در همین فضا بود که با اینکه صدام حسین جنایات زیادی را علیه سایر مذاهب در کشور خود و مردم بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران و کویت روا داشته بود، اولین حکم صادره علیه وی که قتل عام تعدادی از شیعیان عراق بود، به اجرا درآمد. اما محاکمه مبارک در مصر به صورت مردمی و با فشار افکار عمومی انجام شد، این در حالی است که قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا با وجود سوخته شدن مهره مبارک، باز هم سعی داشتند بنا به برخی ملاحظات که مهم‌ترین آنها افشای اسناد ارتباطات محرمانه مبارک با غرب در پروژه‌های آنها در منطقه بود، وی به صورت علنی محاکمه نشود.

رسوایی و ذلت حسنی مبارک که چند ماه پیش خود را قدرت بلامنازع مصر و منطقه می‌دانست، لرزه بر اندام سایر دیکتاتورهای عرب منطقه نظیر سران حاکم بر کشورهای عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات انداخت

خشم تل‌آویو از محاکمه، بزرگترین رسوایی مبارک

رژیم صهیونیستی که پیشتر از دفاع صریح از حسنی مبارک و علنی کردن تلاش برای پناهنده کردن وی امتناع می‌کرد، اعلام کرد که از مبارک خواسته است تا به سرزمین‌های اشغالی پناهده شود و زندگی راحتی را در منطقه گردشگری ایلات و سواحل دریای سرخ بگذراند، اما مبارک به گمان اینکه می‌تواند از دادگاهی شدنش جلوگیری کرده و زندگی عادی خود در مصر را ادامه دهد، با این درخواست مخالفت کرده است.

"بنیامین بن الیعازر " وزیر سابق زیر ساخت‌های اسرائیل با اعلام این مطلب وابستگی شدید مبارک به صهیونیست‌ها را اینگونه تفسیر کرد که وی همواره به دنبال ایجاد صلح و سازش در منطقه بود.

این اعلام حمایت بی‌سابقه به عقیده کارشناسان یکی دیگر از رسوایی‌های حسنی مبارک بود که چیزی کمتر از ذلت وی در زمان قرار گرفتن تخت سیار بیمارستانی‌اش در دادگاه نداشت.

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس