حجاب یا حضور در اجتماع؟
جمع بین پوشش و عفت زن با حضور در اجتماع مسئلهای حل نشده در اسلام نیست.
رحیم پور ازغدی گفت :
به گفته وی، حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) یک فعال اقتصادی بود و زمانی که پیامبر(ص) با ایشان ازدواج کرد آن حضرت یک تاجر شناخته شده بود. پیامبر(ص) نیز او را از این کار منع نکردند و آن حضرت بسیاری از اموال خود را صرف زنده نگه داشتن اسلام کرد.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مرد و زن در آیات قرآن هر دو به هم ولایت دارند گفت: اسماء بنت یزید انصاری به نمایندگی از زنان دیگر خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: مردان حضور اجتماعیشان از ما بیشتر است و در عرصه جنگ و مبارزه و کار فعالیت میکنند اما ما مسئول نگهداری خانه و خانواده هستیم. چرا ما از اجری که آنان به دست میآورند محرومیم. پیامبر(ص) در پاسخ به او فرمودند " زیباتر از این سئوال مطرح نشده بود" و سپس گفتند " آنچه را که میگویم دقیق توجه کن و به همه زنان بگو. آنچه را که شما انجام میدهید به لحاظ ارزش نزد خداوند کمتر از پاداش مردانتان نیست بلکه برابر و مساوی است و شما در همه پاداش مردانتان شریک هستید"
رحیم پور ازغدی افزود: تاریخ ورود خط مبارزه با پوشش و عفاف و عفت زنان در کشور ما پروژهای استعماری است که از طریق رژیمهای وابسته از اواخر قاجار و دوران پهلوی آغاز شد. به طوری که تا قبل از قاجار مسئلهای به نام بیحجابی نداشتیم و تنها دو دسته از زنان حجاب نداشتند یکی زنان غیرمسلمان و دیگری زنان اهل فحشا که بیحجاب در جامعه حضور پیدا میکردند. حتی در ایران قبل از اسلام نیز حجاب سختتر بود و تنها مخصوص زنان طبقات بالا بود و اسلام هم حجاب را تخفیف داد و آن را برای همه زنان عمومی کرد.
این پژوهشگر با اشاره به فیلم سنگسار که جوایز بیشماری از کشورهای غربی دریافت کرده گفت: در این فیلم حکم تورات به اجرا درآمده است و هیچکدام از آن احکام نشان داده در فیلم در اسلام وجود ندارد زیرا اگر مردی به زنش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند آن فرد شلاق میخورد. اگر سنگسار در زنای محسنه حکم بدی است این حکم در تورات و انجیل نیز آمده است.
زنان برهنه تنها تاثیر جنسی در جامعه میگذارند اما زن محجبه تاثیر اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می گذارد
وی ادامه داد: قرآن حداقل حجاب را بیان کرده است در حالی که در کتاب مقدس یهودیان آمده است که زن باید موی خود را از چارچوب درب در منزل بپوشاند.
رحیم پور ازغدی افزود: در مسئله حجاب نفوذ واقعی دشمنان از زمان قاجار شد و در زمان پهلوی به اوج خود رسید. حتی برهنگی در اروپا نیز سابقه ندارد و پوشش و حجاب تا قبل از رنسانس عمومی بود به طوری که تا قبل از قرن 20 اکثر زنان پوشیده بودند.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: یکی از عللهایی که موجب موفقیت تهاجم فرهنگی میشود ضعفهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و آسیب پذیری جامعه است. در واقع عدم کرامت اخلاقی در زنان و مردان موجب تهاجم فرهنگی میشود.
وی تاکید کرد: زن مسلمان محجبه ایرانی با حفظ حجاب و عفت خود را در جامعه نشان داده است همچنان که در مسئله تحریم تنباکو که استعمار انگلیس برای نخستین بار به زمین خورد نقش زنان کاملاً آشکار است به طوری که زنان حتی همسران شاه قلیانها را شکستند و اجازه استفاده از آن را به شاه و درباریان ندادند.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: زنان برهنه تنها تاثیر جنسی در جامعه میگذارند اما زن محجبه تاثیر اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می گذارد.
او ادامه داد: دشمنان اسلام بر این باورند که به دلیل اینکه حجاب جاذبه جنسی را محدود میکند پس ضد ارزش زن است و مقابل آزادی زن قرار میگیرد. باید بدانیم که از حجاب ظاهری مفیدتر حجاب باطنی است که برای دفاع از عفت و کرامت واقعی زن مفید است.
بخش اجتماعی تبیان
منبع : فردا نیوز
مقالات مرتبط :