تبیان، دستیار زندگی
سینمای وحشت به عنوان یكی از گونه های غالب صنعت سینما، از گذشته تا كنون به شدت مورد توجه سینماگران و تماشاگران قرار داشته و فروش های بعضا نجومی را رقم زده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"وس كریون"؛ نامی آشنا در سینمای وحشت


سینمای وحشت به عنوان یكی از گونه های غالب صنعت سینما، از گذشته تا كنون به شدت مورد توجه سینماگران و تماشاگران قرار داشته و فروش های بعضا نجومی را رقم زده است.


وس كریون نامی آشنا در سینمای وحشت

"وس كریون" یكی از بهترین فیلمسازان این سینماست كه آثار درخشانی را در این زمینه خلق كرده است.

وی در دوم آگوست سال 1939 میلادی در ایالت اوهایو به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات دبیرستان و كار در مشاغل گوناگون، در روزهای پایانی دهه 60 وارد هالیوود شد و به كسب تجربه پرداخت.

كریون خیلی زود در رشته های مختلفی از جمله بازیگری، نویسندگی و كارگردانی به فعالیت پرداخت و سرانجام در سال 1972 میلادی نخستین ساخته سینمایی خود را با عنوان "آخرین خانه سمت چپ" را با موضوعی ترسناك و با هزینه ای اندك تولید كرد كه با استقبال نسبی نیز مواجه شد.

داستان این فیلم درباره قاتلی روان پریش است كه هنگام انتقال به زندان، توسط دوستانش فراری داده شده و جنایت های تازه ای را شكل می دهد.

جالب آنكه فیلم یاد شده در سال 2009 میلادی توسط كارگردانی به نام "دنیس لیادیس" بازسازی شد كه البته كیفیت نسخه نخست را نداشت.

كریون در سال های بعد نیز چند فیلم در این گونه سینمایی ساخت كه از میان آنها، فیلم "تپه ها چشم دارند" آبرومندتر و جذاب تر از دیگر آثارش از كار درآمد كه این فیلم نیز در سال های ابتدایی قرن بیست ویكم مورد بازسازی قرار گرفت كه اتفاقا توجه بسیاری را نیز به خود جلب كرد.

فیلم داستان خانواده ایست كه هنگام عبور از صحرا برای رفتن به ایالتی دیگر تصمیم به بازدید از معدن نقره می گیرند كه در آنجا دچار خانواده ای آدمخوار به سركردگی "ژوپیتر" می شوند.

اما فیلمی كه نام او را در این سبك ماندگار كرد و بر سرزبان ها انداخت، "كابوس در خیابان الم" بود.

فیلمی به شدت تاثیرگذار با داستانی هولناك كه به شكل عجیبی تماشاگران را تحت تاثیر خود قرار می داد.

فیلم  جیغ درباره قاتلی زنجیره ایست كه با ماسكی بر صورت، قربانیان خود را از میان نوجوان های دبیرستانی انتخاب و با چاقویی بزرگ مثله می كند. در این میان یكی از ساكنان این شهر كوچك، پی به این معما برده و سرانجام قاتل را به كمك دوستانش شناسایی می كند

فیلم درباره "فردی كروگر" است كه در دهه 80 میلادی تعدادی از كودكان را به قتل رسانده و پس از تبرئه شدن توسط دادگاه، به دست والدین بچه ها سوزانده می شود. سال ها بعد پدر یكی از قربانیان كه در سوزاندن فردی كروگر حضور داشته، در خواب با "فردی كروگر سوخته شده" مواجه شده و با دستكش های تیغه ای شكل او به قتل می رسد!

این ایده فوق العاده كه با ساختاری حرفه ای همراه شد، این فیلم را در زمره بهترین های سینمای وحشت در دهه 80 میلادی قرار داد.

گریم و جلوه های ویژه به كار رفته در "كابوس در خیابان الم" با توجه به سال ساخت آن، كیفیت فوق العاده ای داشته و بسیار جلوتر از زمان خود حركت می كرد.

با این حال عمده موفقیت فیلم به شخصیت خاص و یگانه "فردی كروگر" بازمی گردد كه با مهارت خاصی توسط كریون خلق شده است.

فروش بی سابقه فیلم، زمینه را برای تولید قسمت های بعدی فراهم و همچون قلكی برای كمپانی سازنده خود عمل كرد!

وس كریون نامی آشنا در سینمای وحشت

كریون پس از موفقیت همه جانبه فیلم یاد شده، به تولید دومین قسمت از فیلم "تپه ها چشم دارند" پرداخت.

اما فیلم به اندازه بخش نخست مورد توجه قرار نگرفت و با استقبال نسبتا سردی رو به رو شد.

در فاصله سال های 1985 تا 1996 میلادی، كریون چند فیلم سینمایی و تلویزیونی ساخت كه هیچكدام قادر به تكرار موفقیت های آثار پیشین وی نشدند.

اما فیلم "جیغ" بار دیگر نام او را بر سر زبان ها انداخت و انبوه تماشاگران را روانه سالن های سینما كرد.

فیلم درباره قاتلی زنجیره ایست كه با ماسكی بر صورت، قربانیان خود را از میان نوجوان های دبیرستانی انتخاب و با چاقویی بزرگ مثله می كند. در این میان یكی از ساكنان این شهر كوچك، پی به این معما برده و سرانجام قاتل را به كمك دوستانش شناسایی می كند.

بخش آغازین "جیغ" یكی از بهترین افتتاحیه های فیلم های ترسناك 20 اخیر است كه كوبندگی عجیبی داشته و تماشاگران را روی صندلی ها میخكوب می كند.

از نقاط قوت فیلم باید به بازی "نیو كمپبل" و فیلمنامه درخشان كریون اشاره كرد كه پایه های اصلی موفقیت فیلم را تشكیل داده اند.

موفقیت سرسام آور "جیغ" در كشورهای مختلف و نظر مساعد نویسندگان سینمایی، كریون را به فكر ساخت قسمت های دوم و سوم انداخت تا سه گانه ای به یادماندنی در این گونه سینمایی را رقم بزند.

اما این اتفاق رخ نداد و دو قسمت بعدی به واسطه فیلمنامه نسبتا ضعیف و كمتر پرداخت شده، با شكست مواجه شد و اعتبار وس كریون، حاصل از سال ها فیلمسازی را به خطر انداخت.

در یك دهه اخیر و با پیدایش استعدادهای جدید در این عرصه، وس كریون همزمان با بالا رفتن سن، افت شدیدی را تجربه و فقط با ساخت چند فیلم كاملا معمولی در سینمای وحشت اعلام حضور كرد.

وس كریون نامی آشنا در سینمای وحشت

جالب آنكه قسمت های بعدی فیلم موفقش - كابوس در خیابان الم - به او برای ساخت سپرده نشد و فیلمسازان دیگری با استفاده از این ایده فوق العاده، به كار مشغول شدند كه تقریبا هیچیك نتوانستند موفقیت بخش نخست را تكرار كنند.

اما این كارگردان كهنه كار در دو سال اخیر خوب كار كرده و با دو فیلم "كابوس در خیابان الم"(به عنوان نویسنده فیلمنامه) و "جیغ 4" در مقام كارگردان، بازگشت موفقیت آمیزی به سطح اول سینما داشت.

قسمت آخر به نمایش درآمده "كابوس در خیابان الم" پس از قسمت نخست، بهترین فیلمنامه را در میان دیگر بخش های ساخته شده داشته و به لحاظ مضمون و تا حدودی ساختار شباهت های بسیاری به بخش نخست دارد.

وس كریون در "جیغ 4"، "سیدنی"(قهرمان جیغ 1) را كه اینك نویسنده مشهوری شده، محور داستان قرار داده كه حضورش در شهر با بازگشت قاتل نقاب بر چهره همراه می شود.

در این فیلم كارگردان به شكلی هوشمندانه حوادث سه قسمت قبلی را پشت سرهم قرار داده و اتفاق های گذشته را به مخاطبان یادآوری می كند.

فیلم به واسطه همین ظرافت ها مورد توجه عموم و منتقدان قرار گرفت و گیشه پررونقی را تجربه كرده است.

به نظر می رسد كه وس كریون در آستانه 72 سالگی، فصل تازه ای را در كارنامه فیلمسازی اش آغاز كرده كه می تواند به تولید فیلم هایی جذاب در سینمای وحشت منجر شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا