تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه ای كشورهای مختلف، شركت كننده در هفتمین جشنواره بین المللی تولیدات رادیویی، نقش رسانه ها را در جهت دهی فكری و فرهنگی، تعیین ساخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر معظم انقلاب: اهمیت تأثیرگذارى هر رسانه‏اى، وظیفه‏ى برنامه‏سازان آن رسانه را سنگین‏تر مى‏كند.


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه ای كشورهای مختلف، شركت كننده در هفتمین جشنواره بین المللی تولیدات رادیویی، نقش رسانه ها را در جهت دهی فكری و فرهنگی، تعیین ساختار هویت ملت ها و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه بسیار مهم و تعیین كننده خواندند و با اشاره به انحصار فكری و فرهنگی حاكم بر رسانه های جهان و عملكرد آنها در تأمین منافع شركتهای بزرگ اقتصادی و قدرت های سلطه طلب تأكید كردند: اگر بر مدیریت رسانه ای و برنامه سازی رسانه ها، دین، اخلاق و فضیلت حاكم شود، قطعا وضع بشر بهتر از وضع موجود خواهد بود و در چنین شرایطی رسانه ها می توانند زمینه ساز خوشبختی انسان ها باشند.

ایشان با اشاره به تأثیرگذاری متفاوت رسانه ها كه در یك جهت می توانند در بهبود زندگی انسان و گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند و در جهت دیگر قابلیت تبدیل شدن به عامل برافروختن جنگ های خانمانسوز، رواج آداب و رفتارهای مضر و تهی كردن ملت ها از هویت خود را دارند، افزودند: رسانه ها می توانند زمینه ساز گفتگوی آزاد و دو جانبه و همچنین چند جانبه میان ملت ها و وسیله ای برای تبادل مفاهیم فرهنگی و اخلاقی و ارزش های والای انسانی میان آنان باشند.

رسانه‏ها مى‏توانند به صورت اخلاقى و استدلالى، مفاهیم ملتها را میان یكدیگر تبادل كنند و دادوستد معنوى و اخلاقى و فرهنگى كنند؛ این مسئله‏ى بسیار ارزشمندى است. مى‏توانند سطح آگاهى و معرفت مردم را ارتقاء دهند.

رهبر انقلاب اسلامی، رسانه های جهانی را در عصر حاضر جاده ای یكطرفه و درخدمت انعكاس خواسته های صاحبان امپراتوری رسانه ای دانستند و خاطرنشان كردند: امروز رسانه های دنیا به طور كامل در انحصار كسانی است كه بزرگ ترین كارخانه های اسلحه سازی و ویرانگرترین بمب های اتمی را در اختیار دارند و خواستار حاكمیت فضیلت اخلاقی، دین، معنویت و صلح در جهان نیستند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین جاده یكطرفه رسانه ای دنیا و نقش این رسانه ها در بزرگنمایی هر آنچه كه به مصلحت صاحبان قدرت است، افزودند: امروز مصلحت صاحبان زر و زور اقتضا می كند كه رسانه های تحت سلطه آنها اسلام را مساوی تروریسم و آمریكا را مظهر حقوق بشر و دموكراسی نشان دهند. این دروغ های بزرگ با استفاده از ابزارهای پیشرفته و پیچیده ترین شیوه ها به عنوان حقیقت به مردم دنیا القا می شود.

من توصیه مى‏كنم در این‏طور گردهمایی ها لااقل به همان اندازه‏اى كه در زمینه‏هاى فنى و كارى تبادل‏نظر مى‏شود، در زمینه‏ى آرمان هاى انسانى و چگونگى به كار گرفتن این فضیلت ها و آرمان ها مذاكره و فكر بشود؛ براى اینكه معنویت و اخلاق وارد جریان رسانه‏اى دنیا بشود و این پیشرفت و حركت علمى بسیار باارزشى كه در دنیا انجام گرفته و رسانه‏ها را این‏طور ارتقاء بخشیده، در خدمت بشریت قرار بگیرد.

ایشان با اشاره به تبلیغات هماهنگ رسانه های دنیا درباره موضوعاتی خاص تأكید كردند: این رسانه ها ناگهان بیماری آنفلوانزای مرغی را كه شاید تلفات آن در تمام جهان به هزار نفر هم نرسد خبر اول قرار می دهند ولی درباره كشتار صد و بیست هزار شهروند غیرنظامی عراقی، سكوت می كنند یا همچنین اگر در یك نقطه از فلسطین انفجاری رخ دهد و چند صهیونیست كشته شوند، از آن به عنوان فاجعه یاد می كنند اما به كشتار هر روزه مسلمانان فلسطین و اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای ترور فعالان فلسطینی بی توجهی می شود.

مقام معظم رهبری با اشاره به جنجال تبلیغاتی درباره تحقیقات هسته ای دانشمندان ایرانی افزودند: مصلحت مدیریت امپراتوری رسانه ای جهان اقتضا می كند كه بگویند ایران درصدد دستیابی به سلاح اتمی است در حالی كه مروجان این سیاست تبلیغی، به وضوح می دانند این دروغ است، اما در رسانه های جهان به هیچ وجه درخصوص تلاش دانشمندان یك ملت و دستیابی آنان به فناوری پیشرفته برای استفاده صلح آمیز، خبری منتشر نمی شود.

امروز مصلحت صاحبان زر و زور اقتضا می كند كه رسانه های تحت سلطه آنها اسلام را مساوی تروریسم و آمریكا را مظهر حقوق بشر و دموكراسی نشان دهند. این دروغ های بزرگ با استفاده از ابزارهای پیشرفته و پیچیده ترین شیوه ها به عنوان حقیقت به مردم دنیا القا می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، این واقعیات را مشكلات و بیماری مزمن رسانه های عمومی دنیا دانستند و با اشاره به انعكاس نیافتن مفاهیم مورد نظر ملت ها و سخنان واقعی آنها در رسانه های جهانی و سوءاستفاده قدرتها از ناآگاهی ملت ها، خاطرنشان كردند: اگر رسانه های دنیا دیدگاه های ملت ایران را درخصوص مسائل مهم جهانی همچون حقوق بشر، مردم سالاری دینی، نقش دین در زندگی مردم، نقش زن در زندگی اجتماعی و دیدگاه اسلام درخصوص زن، به شهروندان غربی منعكس كنند، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و بسیاری از سوءتفاهم ها برطرف و در نهایت گستره تصمیم گیری قدرتمندان محدود می شود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری رادیو با وجود گسترش و پیشرفت رسانه های دیداری، افزودند: اهمیت تأثیرگذاری هر رسانه ای وظیفه مدیران و برنامه سازان آن رسانه را دوچندان می كند كه باید به این مسئله توجه شود.

امروز رسانه‏ها در دنیا فكر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگى انسان ها را القاء مى‏كنند و تعیین‏كننده هستند. رسانه‏ها مى‏توانند در بهبود وضعیت زندگى انسان مؤثر باشند؛ مى‏توانند در گسترش صلح و امنیت جهانى مؤثر باشند؛ مى‏توانند در ارتقاى اخلاق و معنویت در میان انسان ها مؤثر باشند و مى‏توانند انسان ها را خوشبخت‏تر كنند.

در این دیدار آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی با اشاره به نقش رسانه ها در شكل دهی فرهنگ و افكار عمومی گفت: به رغم تهاجم رسانه ای تحمیلی از جانب صاحبان قدرت، رسانه های مستقل همكاری های خود را گسترش داده اند و از این تهدید به عنوان یك فرصت برای ایجاد احساس همبستگی و تقویت هویت ملی در رسانه های خود استفاده می كنند. وی همچنین با اشاره به نگاه ویژه به رادیو در افق رسانه افزود: شبكه های مختلف رادیویی تلاش دارند تا با نگرشی تخصصی، ضمن حفظ كاركرد اصلی خود، آنرا ارتقاء نیز بخشند.

رسانه ها متقابلاً مى‏توانند وسیله‏ى برافروختن جنگ هاى خانمان‏سوز باشند؛ مى‏توانند عادات و آداب و رفتارهاى مضر را در میان مردم رایج كنند؛ مى‏توانند ملت هایى را از هویت انسانى خودشان و هویت ملى‏شان تهى كنند و مى‏توانند احساس تبعیض را در انسان ها زنده كنند.

آقای دیوید اَستلی دبیركل اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ABU) نیز در سخنانی با اشاره به عضویت یكصد رادیو و تلویزیون در این اتحادیه، از نقش فعال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در (ABU) قدردانی كرد و گفت: با توجه به ورود تكنولوژی دیجیتال در رادیو، این رسانه قدیمی و تأثیرگذار بار دیگر در حال بازیافت جایگاه برجسته خود است.

همچنین تعدادی از مدیران و برنامه سازان رادیو از آفریقای جنوبی، فرانسه، عربستان و هلند به بیان دیدگاه های خود درباره نقش رسانه ها در جهان پرداختند.

لینک مطالب مرتبط:

رهبر انقلاب : تاریخ مشروطیت باید مستند و دقیق ارائه شود

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در روز میلاد پیامبر اکرم (ص)

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی قدس

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیات دولت

شب شعر فلسطین در کنار مقام معظم رهبری

فیلم شب شعر فلسطین در كنار مقام معظم رهبری

نقش رسانه‌ها در کنترل جامعه(1)

امپریالیسم و رسانه‌های عالمگیر (1)