تبیان، دستیار زندگی
زمین بازی جای خوبی برای سرگرم شدن کودکان است، اما باید آن ها را ایمن هم نگهداشت. زمین ها و پارک های بازی مدامی که ایمن و بی خطر باشند منابع مهم شادی، تفریح و سرگرمی برای کودکان هستند از این رو رعایت اصول ایمنی در این اماکن بسیار حائز اهمیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی های بدون اشکنک


زمین بازی جای خوبی برای سرگرم شدن کودکان است، اما باید آن ها را ایمن هم نگهداشت. زمین ها و پارک های بازی مدامی که ایمن و بی خطر باشند منابع مهم شادی، تفریح و سرگرمی برای کودکان هستند از این رو رعایت اصول ایمنی در این اماکن بسیار حائز اهمیت است.

بازی اشکنک نداشته باشه

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، شورای ملی ایمنی آمریکا به والدین توصیه می کند که باید پیش از این که به کودکان خود اجازه دهند در این زمین ها بازی کنند، از رعایت اصول و نکات ایمنی در  آن مکان ها اطمینان حاصل کنند.

در این مقاله چندین دستورالعمل برای والدین ارائه شده که بتوانند با در نظر داشتن آن، ایمنی پارک ها و زمین های بازی را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوند.

بیش از نیمی از حوادث و صدمات کودکان در زمین های بازی ناشی از سقوط و زمین خوردگی است. بنابراین استفاده از سطوح حفاظتی و نرده های مناسب در سطح زیرین و اطراف زمین بازی می تواند در کاهش حوادث موثر باشد.

لازم به ذکر است زمین های آسفالت یا بتونی به علت عدم خاصیت ضربه گیری، مناسب نیستند. برای نرم و قابل استفاده کردن سطح زمین بازی می توانید از خاک اره، تراشه های چوب، کاه، شن و ماسه مناسب استفاده کنید. علف و چمن نیز چندان مناسب نیستند.

برای جلوگیری از سقوط کودکان، باید در اطراف سکوهایی که بیش از 75 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند، نرده های ایمنی و حفاظتی نصب کنید. همچنین لوازم اضافی مانند سطل ها، سبدها و توپ ها را از محوطه زمین بازی کودکان دور کنید. اطراف و زیر سطح زمین بازی جایی که احتمال سقوط کودکان را می دهید، از لوازم و تجهیزات و موانع خالی کنید. برای جلوگیری از صدمات تجهیزات و وسایل متحرک، به فواصل مناسب آنها را جدا از یکدیگر تهیه کنید. معمولاً فاصله افقی مناسب بین صندلی های متحرک مجاور، حداقل 60 سانتی متر و فاصله مناسب بین صندلی های متحرک و سازه های زمین بازی حداقل 75 سانتی متر در نظر گرفته شود.

سطح زمین بازی باید نرم باشد و از موادی مانند مالچ،شن، خاک اره، پوشش های لاستیکی پوشیده شده باشد، نه سیمان، یا خاک یا علف

صندلی های تاب از جنس نرم باشد، و تاب ها  دور از تجهیزات دیگر زمین بازی قرار داشته باشند. به دنبال تاپ هایی باشید که صندلی آنها پشتی دار و کامل باشد تا کودک از تاب به بیرون نلغزد.

سرسره ها باید محکم به زمین متصل باشند، پلکان آنها دسته دار باشد و پله های آن لیز نباشد. در بالای سرسره باید حائلی وجود داشته باشد که کودک را مجبور کند، بنشیند. الاکلنگ ها باید فنری باشند و نه الاکلنگ های که با زنجیر تنظیم می شوند.

وسایلی که برای بالا رفتن کودک طراحی شده اند باید دسته ها و پلکان محکم داشته باشد و محکم به زمین نصب شده باشند.

شکاف ها و ترک های روی وسایل چوبی و فرسوده، زرنگاری های روی سطوح فلزی و رنگ آمیزی های نامناسب را از بین ببرید. وسایل فرسوده و قدیمی که در ساختمان وجود دارد مانند دستگیره درب یا نرده های حفاظتی شکسته را بازسازی و تعمیر کنید.

بازی اشکنک نداشته باشه

پیشنهاد به والدین عزیز! همواره زمانی که فرزندان شما از امکانات و تجهیزات زمین بازی استفاده می کنند، در کنار آنها باشید و بر آنها نظارت کنید.

اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از وسایلی استفاده می کنند که با سن آن ها مناسب است. محدوده بازی کودکان زیر پنج سال را از بقیه کودکان جدا کنید. هرگز اجازه ندهید کودکان با گردن بندهای زینتی، شال گردن، گوشواره و وسایل زینتی یا لباس هایی که بندهای بلند و آویزان دارند در زمین بازی حاضر شوند. در هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی برای آنها استفاده کنید.

برای جلوگیری از خطرات و سوانح دوچرخه سواری، فرزندان خود را با مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا کنید و به آنها نشانه های ترافیک و تابلوهای راهنمایی را بیاموزید. حتی المقدور روی فرمان دوچرخه آنان، آینه نصب کنید. به کودکان خود بیاموزید به هنگام دوچرخه سواری در تاریکی شب یا غروب از پوشش های رنگی مناسب استفاده کنند.

پیشنهاد می شود فرزندانتان برای شروع از کفش های چرخ دار اسکیت چهارچرخ استفاده کنند زیرا در هنگام آموزش قابلیت کنترل بیشتری دارند. بهترین مکان برای اسکیت، پیست های داخل سالن است که دارای روشنایی مناسب و سطح صاف می باشند.

نکات مهم در مورد بازی کودکان بازی از ضروریات زندگی کودک است و در رشد ذهنی و جسمی  کودک تاثیر ویژه ای دارد. وسایلی که برای بازی فرزندان انتخاب می کنید باید خصوصیات و شرایطی را دارا باشد تا اهداف ما را از بازی کودک بر آورده ساخته و برای او مفید باشد

باورتان می‌شود که همین اسباب‌بازی‌های خوشگل و رنگارنگ و دوست داشتنی هر سال هزاران کودک را راهی بخش اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند و حتی جان بعضی از آنها را می‌گیرد. بی‌دقتی موقع خرید اسباب بازی حتی ممکن است جان کودک‌تان را به خطر بیندازد. درست است که مشتری‌های اصلی اسباب‌بازی بچه‌ها هستند و باید از اسباب‌بازی‌هایی که برایشان خریده می‌شود خوششان بیاید اما مسوولیت خرید اسباب‌بازی سالم و مفید که به رشد جسمی‌ و ذهنی فرزندتان کمک کند و به سلامت او آسیب نرساند با شماست. بهتر است هنگام انتخاب و خرید اسباب‏بازی به ایمنی و سلامت اسباب‏بازی توجه داشته‏باشید.

در انتخاب اسباب بازی و نوع بازی در نظر داشتن نکات ذیل ما را یاری خواهد کرد:

* با توجه به سن و جنس کودک برایش اسباب بازی بخرید.

* اسباب بازی نباید چندان گران قیمت باشد تا کودک بتواند آن را دستکاری کند.

* اسباب‌بازی‌های سوارشدنی

بازی اشکنک نداشته باشه

بچه‌ها این نوع اسباب‌بازی‌های چرخ دار را که کنترلش دست خودشان است خیلی دوست دارند. این اسباب‌بازی‌ها مهارت‌های جسمی‌بچه‌ها را تقویت می‌کند، اعتماد به نفس‌شان را بالا می‌برد و موجب می‌شود چیزهایی در مورد بزرگ‌ترها و اجتماع یاد بگیرند. هنگام خرید دقت داشته باشید که سه‌چرخه، ماشین یا موتور مناسب سن‌، اندازه و توانایی‌های فرزندتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این اسباب‌بازی‌ها باید استحکام و تعادل داشته باشند.

اسباب‌بازی‌های باتری‌دار

این نوع اسباب‌بازی‌ها به طور معمول با چند باتری کار می‌کند دقت کنید که باتری‌ها باید یک نوع باشند مثلا باتری الکالاین و کربنه و یا باتری قابل شارژ و معمولی را با هم استفاده نکنید. این کار ممکن است باعث اکسیده شدن یا تولید گرمای زیاد شود و به کودک آسیب برساند. فقط باتری‌های قابل شارژ را شارژ کنید. شارژ کردن باتری‌های معمولی ممکن است باعث ترکیدن و سوراخ شدن باتری شود.

به کودک‌تان بگویید که هروقت باتری‌ها را بیرون آورد به شما بگویند تا آنها را سر جایش بگذارید. دقت کنید باتری‌ها را در جهت درست قرار دهید. به کودک‌تان اجازه ندهید این اسباب‌بازی‌ها را با خودش به رختخواب ببرد. باتری‌ها می‌توانند مسمومیت‌های شدید و خطرناک ایجاد کنند، اگر کودک‌تان باتری را قورت داد به سرعت او را به پزشک ببرید یا با اورژانس تماس بگیرید.

اسباب‌بازی‌های صدادار

اسباب‌بازی‌های صدادار برای بچه‌ها مناسب نیست و ممکن است به شنوایی حساس آنها آسیب برساند. صداهایی که به نظر ما بلند می‌آید بچه‌ها خیلی بلندتر حس می‌کنند. محققان می‌گویند بچه‌ها مجازند حداکثر یک ساعت در روز با این اسباب‌بازی‌ها بازی کنند آن هم در صورتی‌که صدای این اسباب‌بازی‌ها کمتر از 85 دسی بل باشد. به طور معمول بچه‌ها هنگام بازی این اسباب‌بازی‌ها را به گوش‏شان می‌چسبانند و آن موقع است که صدایی بالاتر از 100 دسی بل به گوش‌های کوچک‌شان می‌رسد.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

ماهنامه کودک

سایت خبری تحلیلی دایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.