تبیان، دستیار زندگی
علی رغم اینکه والد بودن یک مسئولیت بسیار دشوار است اما حفظ رابطه نزدیک و داشتن رابطه دوستانه و باز با فرزندان می تواند تضمین کننده دوام رابطه همیشگی بین والدین و فرزندان در تمام مراحل رشد جسمی و روحی- روانی فرزندان باشد.......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوندتان را محکم کنید

ایجاد پیوندهای قوی بین والدین و فرزندان


علی رغم اینکه والد بودن یک مسئولیت بسیار دشوار است اما حفظ رابطه نزدیک و داشتن رابطه دوستانه و باز با فرزندان می تواند تضمین کننده دوام رابطه همیشگی بین والدین و فرزندان در تمام مراحل رشد جسمی و روحی- روانی فرزندان باشد.......

پیوندهای ناگسستنی

پدر و مادر بودن(والدین بودن) یک مسئولیت و وظیفه بسیار سخت است که نیازمند صبوری و فعالیت زیاد و گشاده رویی است تا اطمینان حاصل کنید که می توانید در طول سالیان طولانی ارتباط خود با فرزندانتان را حفظ کنیدو هیچ دستورالعملی وجود ندارد که به شما بگوید چگونه فرزندتان را تربیت کنید که ارتباط و پیوند عاطفی عمیق و قدرتمندی با خانواده داشته باشد. اما در این مقاله سعی داریم نکات مورد توافق و اشتراک والدین را گردآوری کنیم تا بتوانیم دستور العملی برای ایجاد ارتباطات مستحکم و در عین حال انعطاف پذیر بین بچه ها و خانواده ایجاد کنیم.

مانند هر رابطه ای ایجاد ارتباط مثبت بین والدین و بچه ها نیازمند کار و تلاش فراوان است تا به موفقیت ختم شود. علی در ادامه به ده راهکار ساده برای تقویت رابطه بین اولیا و فرزندان می پردازیم:

دوستت دارم: هر روز به فرزندتات بگویید که چه قدر او را دوست دارید حتی اگر روزی با هم جرو بحث کردید و یا مشاجره داشتید باز هم ابراز عشق و علاقه به او لازم و ضروری است. در شرایط درگیری و بحث این ابراز علاقه نشان دهنده این است که شما فرزندتان را بی قید و شرط و با وجود تمام کاستی ها و استعدادهایش دوست دارید.

وقت خواب(شب به خیر):  به طور کلی تشریفات متداول در هنگام خواب به بچه ها کمک می کند برای یک خواب آرام شبانه آمادگی پیدا کنند اما انجام یک کار خاص مانند خواندن کتاب مورد علاقه فرزند و یا مقید بودن به گفتن شفاهی"شب به خیر" به فرزندان با آهنگ و لحنی عاشقانه می تواند به آنها این پیام را بدهد که آنها برای والدین مهم هستند و این موضوع در سراسر حافظه زندگی شان باقی خواهد ماند.

علی رغم اینکه والد بودن یک مسئولیت بسیار دشوار است اما حفظ رابطه نزدیک و داشتن رابطه دوستانه و باز با فرزندان می تواند تضمین کننده دوام رابطه همیشگی بین والدین و فرزندان باشد.

در شرایط درگیری و بحث ابراز علاقه به فرزندان نشان دهنده این است که شما فرزندتان را بی قید و شرط و با وجود تمام کاستی ها و استعدادهایش دوست دارید

اعتقادات دینی: حتی اگر شما از ان دسته از والدینی هستید که نمی توانید در عبادتهای اجتماعی(نماز جماعت، نماز جمعه و ..) به طور منظم و مستمر شرکت کنید؛ اما به هر حال آموزش اعتقادات و باورهای مذهبی تان به فرزندان به آنها کمک می کند که بفهمند چرا یک سری از کارها را به طریق خاصی انجام می دهید و اجازه بدهید آنها از شما سوال بپرسند و شما صادقانه به آنها پاسخ دهید.

مشارکت دادن:  اجازه مشارکت در فعالیتها و کارهای روزمره به بچه ها فرصت بی نظیری برای ایجاد رابطه نزدیک تر با آنهاست. محول کردن وظایف کوچک به آنها موجب می شود آنها احساس با ارزش بودن کرده و به آنان کمک می کند نسبت به چیزهای اطرافشان حس مسئولیت پذیری داشته و حس مالکیت به آنها را پیدا کنند.

 بازی:  اصلا مهم نیست که شما با فرزندتان چه کار می کنید تا ساعتی را وقف سرگرمی و بودن با هم صرف کنید فقط مطمئن شوید که طبق یک برنامه منظم در یک سری فعالیتهای شاد و مفرح با کودکتان همراه باشید.

غذا خوردن باهم: برخی از اولیا عادت دارند غذای کودکان را قبل از غذا خوردن خودشان بدهند در حالی که غذا خوردن با هم روش بسیار خوبی برای صحبت کردن واقعی با یکدیگر و آشنا شدن بیشتر با روحیات یکدیگر است. این اقدام پلی است میان پایان یک روز پر مشغله و شروع ساعت استراحت و آرامش و خواب شبانه.

پیوندهای ناگسستنی

حق انتخاب:  اجازه دادن به یک کودک 5 ساله برای خرید از یک فروشگاه پوشاک و یا مغازه اسباب بازی فروشی و انتخاب موارد ناجور و نامناسب کار منطقی و معقولی نیست. اما اگر اجازه دهیم که در انتخاب نهایی مان نظر آنها نیز لحاظ شود ضمن تقویت حس استقلال در آنها بیانگر حمایت و پشتیبانی شما از آنها برای رسیدن به خواسته شان نیز می باشد.

زمانهای اختصاصی:  تخصیص زمانهای خاصی برای فرزندان فرصت رشد شخصیتی و فردی او را فراهم می آورد حتی اگر این زمانهای خاص یک قدم زدن کوتاه در حیاط باشد. به فرزندتان اجازه دهید که مدتی با شما تنها باشد و با شما صحبت کند تا به این طریق اعتماد او را به خود جلب کنید و در سالهای آتی که او به شدت نیازمند کمک و حمایت است مستقیما به سراغ شما بیاید.

حق تقدم: بچه ها باید بدانند که در زندگی شما از ارجحیت خاص برخوردارند آنها به خوبی متوجه می شوند که چه موقع والدین دچار استرس و تنش هستند و حس می کنند که چه موقع مورد توجه اولیا نیستند. لازم است بدانید که فراموش کردن یک مشکل کاری و لذت بردن از محیط خانواده می تواند در کاهش اضطراب و استرس موثر باشد.

ابراز علاقه:  از لحظه لحظه زمانهایی که با فرزندتان سپری می کنید نهایت استفاده را بنمایید و از آن ساعتی مفید و مفرح بسازید خواهید دید که در پایان روز تمام کشمکش های کوچکی که شما با فرزندتان داشته اید در حال از بین رفتن است و عشق و علاقه جایگزین تمام این مشکلات و بحث ها خواهد شد.

اگر در حال حاضر شما دارای فرزندانی کوچک هستید باید به خاطر بسپارید که بچه ها خیلی سریع بزرگ می شوند و هر لحظه که شما با آنها می گذرانید آنها در حال تحولند چه این مدت در یک پارک مشغول به بازی با آنها باشید و چه شبی آرام در منزل تان سپری کنید؛ خاطرات و پیوندها با گذشت زمان شکل می گیرند و در رابطه شما و فرزندتان تاثیر می گذارند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

عمیق ترین پیوند با حرف های تو

بالهای مهرت را بگستران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.