تبیان، دستیار زندگی
فصل بهار فصل گل كردن، شكوفه دادن گیاهان و درختان و زیبایى هاى چشم نواز حاصل از آنها است. اما گل ها و شكوفه ها در واقع اندام هاى تولید مثل گیاهان هستند و براى تولید دانه گرده افشانى مى كنند. باران هاى بهارى و رطوبت بالا آلرژى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلرژى در بهار

فصل بهار فصل گل كردن، شكوفه دادن گیاهان و درختان و زیبایى هاى چشم نواز حاصل از آنها است. اما گل ها و شكوفه ها در واقع اندام هاى تولید مثل گیاهان هستند و براى تولید دانه گرده افشانى مى كنند. باران هاى بهارى و رطوبت بالا آلرژى فصلى به وجود مى آیند. از طرف دیگر آلرژى ممكن است زمینه ساز بیمارى هاى دیگرى شود. التهاب مخاط همچنین امكان رشد قارچ ها و لچك ها را فراهم مى آورد و این جانداران نیز براى تكثیر خود دانه هاى ریزى با نام «هاگ» یا «اسپور» را از خود رها مى كنند. اما این گرده ها براى افرادى كه به آنها حساسیت دارند، سفیران بیمارى هستند و بهار را براى آنها به فصلى آزار دهنده بدل مى كنند.

گرفتگى، آبریزش بینى، عطسه هاى مكرر، قرمزى، خارش چشم ها، خس خس سینه و سردرد از علائمى است كه در نتیجه این بینى در نتیجه حساسیت یا دینیت آلرژیك ممكن است فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت عفونى كند.

علائم آلرژى كه در ابتدا محدود به چند هفته در فصل بهار است ممكن است در سال هاى متوالى طولانى شود و در همه فصول فرد را ناراحت كند.

افراد دچار حساسیت با رعایت برخى نكات مى توانند باعث پیشگیرى از بروز علائم در خود شوند از جمله:

- بسته نگه داشتن پنجره ها در وسط صبح و اول غروب كه میزان گرده ها در هوا در حداكثر میزان خود است.

- استفاده از دستگاه هاى تهویه مطبوع و سایر وسایل تصفیه هوا.

- بالا بردن شیشه اتومبیل ضمن مسافرت در جاده.

- به چشم زدن عینك آفتابى براى جلوگیرى از ورود گرده ها به چشم.

- استفاده از ماسك براى استنشاق نكردن مواد حساسیت زا.

- محدود كردن فعالیت هاى خارج از خانه در صورت امكان و دوش گرفتن پس از برگشتن از بیرون براى زدودن گرده هایی كه به بدن چسبیده اند.

اما بسیارى از مبتلایان به آلرژى مجبورند براى رفع علائم از داروهاى مختلف ضدحساسیت استفاده كنند. رایج ترین این داروها آنتى هیستامین ها هستند كه به اشكال و نام هاى مختلف در بازار دارویى موجودند. مشكلى كه داروهاى آنتى هیستامین قدیمى تر ایجاد مى كردند عوارض جانبى ناراحت كننده آنها و مهمتر از همه خواب آلودگى و اختلال در تمركز بود كه افراد را در انجام كارهاى روزانه دچار مشكل مى كرد و احتمال سوانح و تصادفات را افزایش مى داد. خوشبختانه با به بازار آمدن نسل جدید داروهاى آنتى هیستامین این مسئله تا حد زیادى برطرف شده است. به غیر از این داروها، انتخاب هاى درمانى دیگر از جمله داروهاى كورتونى استنشاقى هم براى رفع علائم حساسیت در اختیار قرار دارند. متخصصان آلرژى در برخى از بیماران دچار آلرژى از روش ایمنى درمانى یا حساسیت زدایى استفاده مى كنند. در این شیوه ابتدا با انجام تست هاى پوستى نوع ماده آلرژى زا مشخص مى شود و سپس مانند واكسیناسیون، آن ماده را تدریجاً از مقادیر كم به طور متوالى به فرد تلقیح مى كنند تا دستگاه ایمنى فرد نسبت به آن مقاوم شود به این ترتیب نه علائم آلرژى بلكه خود آن درمان مى شود.
لینک ها:

فصل بهار ، شروع آلرژی

انواع بیماری آلرژی (حساسیت)

چه عواملی باعث آلرژی می شوند

آلرژى(قسمت اول) و (قسمت دوم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.