تبیان، دستیار زندگی
شایع‌ترین مشکل پوستی كه هر كس با آن آشناست، جوش یا آكنه است. آكنه معمولاً در دختران نسبت به پسران در سنین پایین‌تری بروز می‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 اشتباه رایج درباره آکنه


شایع‌ترین مشکل پوستی كه هر كس با آن آشناست، جوش یا آكنه است. آكنه معمولاً در دختران نسبت به پسران در سنین پایین‌تری بروز می‌کند، ولی علائم‌ ظاهری آن در پسران شدیدتر است. آكنه اغلب مربوط به دوران بلوغ است، ولی گاهی برخی افراد در سراسر زندگی با آن درگیرند. جوش‌ها اغلب در صورت دیده می‌شوند.


جوش صورت یا آکنه

حال 10 اشتباه رایج درباره آکنه را برایتان می گوییم.

1- با این‌همه شکلات که تو می‌خوری، قطعا صورتت آکنه می‌زند.

نه! رژیم غذایی، ریشه آکنه نیست؛ یعنی هیچ‌کس با خوردن شکلات و آجیل و پیتزا و این جور چیزها آکنه نمی‌گیرد. ممکن است بگویید: «به تجربه به من ثابت شده که شکلات آکنه‌ام را بدتر می‌کند». جوابش این است که خب،‌ عقل حکم می‌کند از شکلات پرهیز کنید. اما حرف متخصصان پوست و تغذیه، همان است که گفتم. البته گروهی از محققان معتقدند مصرف غذاهای حاوی‌ ید (مانند ماهی) می‌تواند آکنه را بدتر کند.

2- آکنه‌ی تو مال این استرس‌هایی است که داری.

این استرس‌هایی که همه‌مان داریم تحمل می‌کنیم، مستقیما ربطی به آکنه ندارد؛ اما خیلی از داروهایی که برای رفع استرس تجویز می‌شوند، عارضه جانبی‌شان بروز آکنه است! پس به جای این که همه کاسه‌کوزه‌ها را سر استرس بشکنید و این‌طوری استرستان را بیشتر کنید،‌ بروید دنبال یک درمان موثر زیر نظر یک متخصص پوست.

3- می‌دانی چاره آکنه‌ات چیست؟ شستشوی سفت و سخت پوست صورت.

به هیچ وجه! این کار، اوضاع را خراب‌تر می‌کند. بهترین کار این است که صورتتان را روزی دو بار با یک صابون ملایم بشویید؛ و البته خیلی آرام. بعدش هم پوست صورتتان را به آرامی خشک کنید و دست‌آخر بروید سراغ داروهای موضعی ضدآکنه.

4- اگر می‌خواهی از شر آکنه خلاص شوی، این جوش‌های سرسیاه را یکی‌یکی با فشار دادن، از روی پوستت بردار.

این کار نه بهداشتی است، نه بی‌خطر. گاهی همین بی‌احتیاطی باعث شعله‌ور شدن بیماری‌تان می‌شود و زخم‌های بدشکلی روی صورتتان باقی می‌گذارد.

فشردن جوش‌ها باعث نفوذ باکتری‌های موجود در آنها به لایه‌های عمیق‌تر شده و احتمال نفوذ عفونت به خون را در پی دارد. اگر لازم باشد که جوش های سر سفید و سر سیاه فشرده شوند، باید این کار توسط پزشک متخصص پوست انجام شود

5- درمان برای چی؟ آکنه، خودش خوب می‌شود.

البته این احتمال وجود دارد که آکنه خودبه‌خود خوب شود، اما این احتمال هم وجود دارد که اصلا خوب نشود و روی پوستتان بماند. با این همه درمان جدید، شما اصلا مجبور نیستید با آکنه‌تان کنار بیایید. می‌توانید درمانش کنید.

6- با این پوست چرب که تو داری، حتما صورتت آکنه می‌زند.

نه! پوست چرب یکی از علائم آکنه است، نه یکی از علل آن.

7- آکنه مسری است.

این حرف هم مثل قبلی‌ها، غلط است. آکنه،‌ سرماخوردگی نیست که به کسی سرایت کند.

8- اگر آرایش کنی، آکنه‌ات بدتر می‌شود.

خیلی‌ها این را می‌گویند اما غالب متخصصان پوست با این حرف مخالفاند. آرایش نه آکنه را ایجاد می‌کند، نه آن را بدتر می‌کند.

9- داروی ضدآکنه؛ هر چه قوی‌تر، بهتر.

نه! دارویی که برای شما تجویز می‌شود، باید متناسب با شدت بیماری‌تان باشد؛ مثلا اگر با یک محلول 5/2 درصدی، حال و روز آکنه‌تان بهتر شود، هیچ نیازی به استفاده از محلول 10 درصدی ندارید. افزایش دوز دارو در چنین شرایطی فقط باعث افزایش هزینه می‌شود.

10- سن و سال من از آکنه گذشته؛ این بیماری مال جوان‌هاست.

این‌طور نیست. 25 درصد افراد بین 35 تا 44 سالگی آکنه دارند، مخصوصا خانم‌ها به خاطر نوسانات هورمونی که در طول سیکل ماهانه‌شان دارند و به خاطر مصرف قرص‌های ضدبارداری، بیشتر دچار آکنه می‌شوند.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - دکتر محمد کیاسالار

مطالب مرتبط:

جوش‌ های دوران جوانی

درمان جای جوش در جوانان

چـرا جـوش می ‌زنیم؟

علت و بهبود جوش های پوستی

عوامل موثر در ایجاد جوش جوانی

توصیه هایی برای افراد مبتلا به جوش

روش های نوین برای درمان جوش صورت (1) و (2)

راه درمان جوش های صورت چیست ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.