تبیان، دستیار زندگی
یك پایگاه اطلاع رسانی با بیان اتفاقات رخ داده در زندان ابوغریب، ۱۴ مورد از شكنجه ها در این زندان را به صورت مستند بیان می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به انواع شكنجه‌ در زندان ابوغریب


یك پایگاه اطلاع رسانی با بیان اتفاقات رخ داده در زندان ابوغریب، ۱۴ مورد از شكنجه ها در این زندان را به صورت مستند بیان می كند.

به گزارش فارس، آمریكا در زندانهای خود در جهان برای گرفتن اعتراف یا موارد دیگر به شكنجه زندانیاه می پردازد.

در این گزارش سلسله وار سعی شده لیستی از انواع شكنجه در این زندان ها بصورت مستند ارائه شود؛ شكنجه‌هایی كه گاه شرح و بیان آنها در قالب كلمات و جملات نمی‌گنجد و از تصور آدمی خارج است.

زندان ابوغریب

در چهارمین بخش از این مجموعه به سراغ مشاهدات زندانیان عراقی می‌رویم كه در این زندان‌ها در بازداشت بسرمی‌بردند.

* نمونه‌ای از شكنجه‌های زندان ابوغریب

- واداشتن زندانیان به دراز كشیدن بر روی زمین و پریدن و جهیدن نظامیان آمریكایی با پوتین‌هایشان از روی بدن برهنه آنها.

- برهنه كردن زندانیان و گرفتن عكس از زندانیان زن و مرد.

- تقسیم زندانیان به چندین گروه و واداشتن آنها به انجام كارهای غیر اخلاقی.

- واداشتن زندانیان به قرار گرفتن روی یكدیگر و تشكیل تپه‌ای از پیكرهای برهنه و عریان زندانیان به شكلی بسیار توهین‌آمیز.

- واداشتن زندانیان مرد به تن كردن لباس‌های زیر زنانه یا گذاشتن آنها برسر.

- متصل كردن سیم‌های برق به بدن‌های برهنه زندانیان یا قسمت‌های حساس بدن و لذت بردن از تكان‌های ناشی از برق گرفتگی در زندانیان.

- بستن قلاده‌ سگ‌ها به گردن زندانیان و مرتبط كردن آن به یك زنجبر و كشیدن آنها بر روی زمین و واداشتن زندانی به ادای حركات و صدای سگ‌ها.

- استفاده از سگ‌های نظامی آموزش دیده برای به وحشت افكندن زندان و تكه و پاره كردن بدن‌ آنها.

- تجاوز جنسی به زندانیان زن و برهنه نمودن و گرفتن عكس از آنها در برابر خانواده و بستگان زندانی.

- گرفتن عكس‌های یادگاری توسط نظامیان آمریكایی در كنار اجساد قربانیانشان كه همان زندانیان عراقی بودند كه در اثر شدت شكنجه جان خود را از دست داده بودند.

* شكنجه‌هایی ناجوانمردانه و روحی

بسیاری از زندانیان آزاد شده از ابو غریب این شكنجه‌ها را بسیار شرافتمندانه توصیف كرده‌اند، چون از شكنجه‌هایی نام برده‌اند كه شرافت و كرامت بشر را لگدمال كرده و جدای از آن كه یك شكنجه بسیار دردناك جسمی است،‌ شكنجه‌ای روحی است كه در ادامه به نمونه‌هایی از این شكنجه‌ها اشاره می‌شود، اگرچه تشریح برخی از آنها به دلیل بی‌شرمانه بودن آنها بسیار دشوار می‌نماید.

- واداشتن مردان به انجام كارهای شنیع و ضد اخلاقی با یكدیگر.

- آغشته نمودن چوبی به مواد شیمایی سوزاننده مانند اسید و وارد كردن آن در بدن زندانیان زن و مرد عراقی.

- ضربه زدن به قسمت‌های حساس بدن و اعضای تناسلی مردان توسط چماق‌های بزرگ و سنگین یا باتوم.

- ریختن مایعات سوزاننده مانند آب جوش یا آب خیلی سرد بر بدن برهنه زندانیان.

زندان ابوغریب

* اعتراف گزارش تاگوبا به بربریت نظامیان آمریكایی

ژنرال "آنتونیو تاگوبا " مسئول تحقیق در پرونده زندان ابوغریب در یكی از گزارش‌هایش می‌نویسد: طی ماه‌های اكتبر تا دسامبر سال ۲۰۰۴ ارتش آمریكا شكنجه‌های جنون‌آمیز و وحشیانه و هولناكی مرتكب شد؛ و یكی از مقامات آمریكایی در تحلیل این شكنجه‌ها و كسانی كه دست به آنها زده بودند، گفت كه بی‌شك این بربرها و متوحش‌ها (خطاب به نظامیان آمریكایی) زندانیان عراقی را حیواناتی می‌پنداشته كه شایستگی ندارند، با آنها برخوردی انسانی داشت.

* مسئولان زندان در راس متهمان

بر این اساس گزارش تاگوبا لیستی از نظامیان آمریكایی ارائه می‌دهد كه در شكنجه‌های فوق دست داشتند كه از آن میان باید به سرهنگ "گانیس كاربینسكی " مسئول زندان، گروهبان "چارلز گارنر "، گروهبان "ایوان فردریك "، گروهبان "گاوال دیویز "، سرباز "جرمی سیوتز "، سرباز "لیندی آنگلند "، سرباز "مگان امپول " و سرباز "سابرینا هرمن " اشاره كرد.

* اختصاص برنامه‌ای به زندان ابوغریب توسط یكی از شبكه‌های تلویزیونی آمریكا

رسوایی این جنایت‌ها بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۴ از برنامه معروف تلویزیونی "۶۰ دقیقه " كه از شبكه اس. بی. اس. آمریكا تحت عنوان "شكنجه در زندان‌های عراق؛ نمونه زندان ابوغریب " پخش می‌شد، با كمال وقاحت و در اوج بی‌شرمی به اطلاع جامعه جهانی رسید و در آن بعد از ظهر تمام جهانیان بر زندانیان زن و مرد ابو غریب كه برهنه از سقف آویزان شده بودند یا چون سگ‌ها بر زمین كشیده یا مجبور به كارهای خلاف عفت می‌شدند، گریستند.

* جهان برای ابو غریب و غربت زندانیانش می‌گرید

جهان آن بعد از ظهر به حال زنان زندانی ابو غریب كه پاكدامن و با عفت وارد زندان شدند، اما با شكم‌هایی برآمده از نطفه‌های زنا زادگان آمریكایی از زندان خارج شدند و یا خود دست به خودكشی زدند یا خانواده‌هایشان برای از بین بردن این ننگ و عار آنها را بی‌گناه و مظلومانه كشتند و بی‌صدا خاك كردند، خون گریست.

جامعه بین المللی در حالی آن گزارش را كه بیشتر به یك فاجعه شباهت داشت، نگریست كه صدای التماس‌ها و خواهش‌ها و تمناها و مویه‌های زندانیانی را شنید كه موی را تن هر موجود زنده‌ای راست می‌كرد و تصور آن ماورای گنجایش و ظرفیت عقل بشری بود؛ واقعا اگر تصاویر و حكایت‌ها تا این اندازه وحشتناك و هولناك‌ بودند، پس واقعیت‌ها چه بودند .. اگر عكس‌ها و فیلم و نوشته‌ها تا این اندازه از دیدن و خواندن این شكنجه‌ها لرزه بر اندام‌ها می‌اندازند، پس كسانی كه تحت این شكنجه‌ها بوده و آنها را لحظه به لحظه و ساعت به ساعت و روز به روز و ماه به ماه و سال به سال تحمل می‌كردند، چه كشیدند.

* واداشتن زندانیان به كارهای ناشایست با یكدیگر

- زندانی "عبد الوهاب یوسف " می‌گوید: یكی‌ از روزها چند نظامی آمریكایی مرا به اتاق تاریكی بردند و پس از برهنه كردن من، مرا وادار به انجام كارهای خلاف عفت و غیر اخلاقی با زندانی كردند كه در آن سلول وجود داشت.

زندان ابوغریب

* ایجاد تپه‌ها و تل‌هایی از انباشتن زندانیان بر روی هم

- زندانی "سلیمان داوود " حكایت خود را این‌گونه نقل می‌كند: تل‌ها و تپه‌هایی از زندانیان برهنه را می‌دیدم كه واداشته می‌شدند، دست به كارهای غیر اخلاقی بزنند و "گرینز " زندانبان آمریكایی به همراه دیگر نظامیان آمریكایی كه در آنجا حضور داشتند و در میان آنها نظامیان زن آمریكایی نیز مشاهده می‌شدند، از زجر كشیدن و شكنجه شدن زندانیان به خاطر ارتكاب چنین كارهایی لذت برده و خنده‌های هستریك و جنون‌آمیز سرمی‌دادند.

* واداشتن اعضای یك خانواده به كارهای غیراخلاقی با هم

- زندانی "محمد جمعه " چنین نقل می‌كند: افسر آمریكایی را دیدم كه هفت‌تیر خود را به سوی گروهی از زندانیان عراقی گرفته بود كه در میان آنها پدر و پسری بودند؛ وی آنها را از جمع آن زندانیان بیرون كشید و وادار به انجام كارهای ناشایست و غیراخلاقی‌اشان كرد .. صحنه دردناك اینجا بود كه پدر و پسر به دست و پای آن افسر افتاده و با گریه به او التماس می‌كردند، آنها را از ارتكاب آن اعمال معاف كند. اما سنگدلی آن افسر متوحش و حیوان صفت به‌حدی بود كه آن التماس‌ها و گریه‌ها در او اثر نمی كرد.

* تحقیر زندانیان عضو یك خانواده با شكنجه آنها در مقابل هم

- اما زندانی "صهیر الباز " چنین تعریف می‌كند: پدر و پسری را نزد زندانیان آوردند كه بر سرشان كیسه‌ای گذاشته بودند تا نتوانند، جایی را ببینند، آنها را برهنه كرده و سپس دست و پای آن پسر را كه به نظر می‌رسید، بیش از ۱۴ سال نداشته باشد را بسته و در حالی كه آن پسر از وحشت قالب تهی كرده بود و با صدای بلند گریه می‌كرد و به آنها التماس می‌نمود، او را چون توپی میان خود دست به دست می كردند و با هربار دست بدست شدن وی بر زمین می‌خورد و آنها به او می‌خندیدند و از این نوع شكنجه لذت می‌بردند، آنقدر این كار را با آن نوجوان انجام دادند كه او از هوش رفت، وقتی دیدند او از هوش رفته سطل آب بسیار سردی آوردند و آن را برصورتش ریختند .. آب سرد او را به هوش آورد.

پس از آن كیسه‌ها را هم از سر آن نوجوان و هم پدرش برداشتند، فاجعه برای آن پدر آن بود كه آن نوجوانی كه در حال شكنجه بود، فرزندش بود و سخت‌تر از آن می‌دید كه او هیچ‌كاری برای نجات وی از دستش برنمی‌آید. اما آن نوجوان چون پدر خود را در آن وضعیت و برهنه مشاهده كرد، از خجالت و شرمندگی سر خود را به زیر انداخت و شروع به گریه كردند.

* برهنه كردن زندانیان اولین گام هنگام آغاز باز جویی‌ها بود

- می‌رسیم به زندانی "حیدر صابر "، صاحب همان عكس معروف كه "لیندی آنگلند " در كنار او برهنه عكس گرفته بود، وی درباره آن شكنجه می‌گوید: نظامیان آمریكایی دست و پا بسته و درحالی كه كیسه سیاهی برسر داشتم و جایی را نمی‌دیدم مرا به اتاق بازجویی برده و شروع به برهنه كردن من كردند؛ در واقع برهنه كردن زندانیان اولین گام پیش از آغاز بازجویی بود تا بدان وسیله كرامت و حرمت زندانی را ازبین برده و شخصیت او را خورد كنند.

زندان ابوغریب

* مرا وادار به كارهای غیراخلاقی كردند

وی در ادامه می‌افزاید: وقتی مرا وارد اتاق بازجویی كردند، كیسه را از سرم برداشتم و از این كه می‌دیدم یك افسر زن آمریكایی كه "مایز " نام داشت، در برابرم ایستاده جا خوردم، او به من دستور داد كه نسبت به او ابراز احساس كنم و خود را در اختیار او قرار دهم، سپس دوباره آن كیسه را برسرم گذاشتند و بار دیگر وقتی آن را از سرم برداشتند، یكی از دوستان خود را مثل خود برهنه در برابر خودم دیدم كه او را واداشته بودند در برابر من زانو زده و دست به كارهای ناشایست و غیراخلاقی بزند، ‌سپس مرا وادار كردند، دمر خوابیده و زندانی دیگری را آوردند و بعد از برهنه كردن او، وادارش كردند، بر روی من بخوابد و در تمام این مدت آنها از شكنجه كشیدن ما به این نحوه لذت می‌برده و قهقه مستانه سرمی‌دادند و در اوج خوشی از ما عكس می‌گرفتند.

* آمریكایی‌ها حتی به مخالفان صدام هم رحم نكردند

نكته مهم در این بود كه حیدر صابر از جمله كسانی بود كه به شدت از ورود آمریكایی‌ها به عراق استقبال كرده بود و در زمان دیكتاتوری صدام حسین ۸ سال را در زندان‌های رژیم بعث سپری كرده و متحمل انواع و اقسام شكنجه‌ها شده بود، به همین دلیل هنگامی‌كه خود را اسیر و دربند آمریكایی‌ها مشاهده می‌كرد، بسیار غمگین و ناراحت می‌شد، چون آنها را فرشته نجات و آزادی خود تلقی می‌كرد.

* واداشتن زندانیان به رفتار چون سگ‌ها

حیدر در ادامه اعترافات خود می‌گوید: نظامیان آمریكایی مرا به همراه گروهی از زندانیان برهنه كرده و مجبور به انجام كارهای ناشایست كردند.. سپس آن نظامیان زندانیان را وادار كردند چون تلی از انسان‌های برهنه بر روی هم قرار گیرند.. بعد او را در برابر آن نطامی زن آمریكایی قرار داده كه از آنها عكس می‌گرفت و به انها می‌خندید و از او خواستند، با وی باشد و با او عكس بگیرد و چون به این اقدام آنها اعتراض كرد، او را آن‌قدر مورد ضرب و شتم قرار دادند تا به خواسته آنها عمل كند، سپس طنابی به گردن او و دیگر زندانیان آنجا انداخته و از او خواستند، چون سگ رفتار كند.

بخش سیاست تبیان


منبع :جهان نیوز