تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های دوران نامزدی کسب شناختی کامل از فرد مقابل است. به عبارت دیگر دختر و پسری که در مراحل قبل (گفتگو با فرد مقابل، تحقیق و تفحص و...) تا حد زیادی با یکدیگر آشنا شده‌اند در این دوران می‌توانند به شناخت خود عمق بیشتری بخشیده و.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه‌های رفتاری را بشناسید


یکی از مهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های دوران نامزدی کسب شناختی کامل و جامع از فرد مقابل است. به عبارت دیگر دختر و پسری که در مراحل قبل (گفتگو با فرد مقابل، تحقیق و تفحص و...) تا حد زیادی با یکدیگر آشنا شده‌اند در این دوران می‌توانند به شناخت خود عمق بیشتری بخشیده و خود را برای تفاهم و سازگاری و بالندگی در زندگی مشترک آینده آماده سازند. البته ممکن است که در این دوران با رفتارها یا سخنانی مواجه شوند که آن‌ها را متوجه اشتباه خود یا دروغ‌گویی فرد مقابل در رابطه با انتخابشان کند. برای کسب این شناخت راه‌هایی وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود.


نشانه‌های رفتاری را بشناسید

انجام رفتارهای غیر منتظره

رفتار غیر منتظره زمانی است که فرد در حالی که انتظار ندارد با رفتاری یا سوالی روبه رو می‌شود که از قبل در موردش فکر نکرده یا جوابی برای آن ندارد. مثلاً بدون هیچ مقدمه‌ای طرف مقابل را عصبانی کنید به عکس العملش (سریع عصبانی می‌شود، علت را از شما می‌پرسد و...) توجه نمایید. واکنش فرد مقابل در مقابله با رفتارهای غیرمنتظره شما، شخصیت حقیقی او را به نمایش می‌گذارد. افراد هرگز در چنین شرایطی قادر به فیلم بازی کردن نیستند.

توجه به علائم هشدار دهنده

با دقت در علائم هشدار دهنده می‌توان به خصوصیاتی از رفتار شریک آینده زندگی پی برد که در تمام مراحل قبل (خواستگاری، گفتگو و تحقیق) قابل شناسایی نبوده‌اند.

علائم هشدار دهنده دو مدل هستند

- علائمی که نشان‌دهنده دروغ‌گویی فرد مقابل می‌باشند.

- علائمی که می‌گویند در انتخاب فرد مقابل باید بیشتر دقت کرد.

علائمی که نشان‌دهنده دروغ‌گویی فرد مقابل هستند:

1. زبان بدن

2. گفتار

 تشخیص دروغ‌گویی از طریق زبان بدن

- چشم‌ها: معمولاً افرادی که در حال دروغ‌گویی هستند مدام چشم‌هایشان را از فرد مقابل می‌دزدند یا به درب نگاه می‌کنند.

- دست: معمولاً افرادی که در حال دروغ‌گویی هستند حالاتی چون گذاشتن کف دو دست روی هم، مشت کردن یکی یا هر دو دست، گذاشتن دست‌ها در جیب یا دست به سینه نشستن را دارند.

- پاها: این افراد معمولاً موقع نشستن پاهایشان را به هم می‌چسبانند.

- گوش و بینی: آن‌ها مدام بینی یا لاله گوششان را لمس می‌کنند یا گوششان را می‌خارانند.

 تشخیص دروغ‌گویی از طریق گفتار

گاه دروغ‌گویی باعث ناهماهنگی بین حرکات بدن و گویش می‌شود. مثلاً از فرد مقابل می‌پرسید: آیا تا به حال دوستی از جنس مخالف داشته‌اید؟ در پاسخ ابتدا می‌گوید «نه» و بعد سرش را به عقب می‌برد. (یعنی نه)

- فردی که در حال دروغ گفتن است در پاسخ به برخی از سوال‌های شما، همان سوال را منفی می‌کند و به خودتان بر می‌گرداند. مثلاً در پاسخ به سوال «تا به حال به کسی دروغ گفته‌اید؟» می‌گوید: تا حالا به کسی دروغ نگفتم.

-  «نه» را به صورت کشیده می‌گوید. نههههههه!

- پاسخ‌ها را به صورت نظریه بیان می‌کند. مثلاً آیا در انجام کارهای خانه کمک می‌کنید؟ به نظر من کمک نکردن مرد به زن در خانه دور از انسانیت است.

- سوالاتتان را به خودتان بر می‌گرداند. مثلاً در پاسخ به سوال شما می‌گوید: اینکه پرسیدن ندارد. شما نمی‌دانید؟

- جملات خبری‌اش حالت پرسش می‌گیرند. می‌دانید من اهل دروغ نیستم؟ باورتان می‌شود که چقدر از ریاکاری بدم می‌آید؟

- برای اینکه شما باورتان شود که او راست می‌گوید و متوجه دروغ‌گویی‌اش نشوید مدام از جملاتی مانند به خدا، باور کن و... استفاده می‌کند.

علائمی که می‌گویند در انتخاب فرد مقابل باید بیشتر دقت کرد

نشانه‌های رفتاری را بشناسید

- وقتی فرد مقابل رفتارهای مشکوکی دارد و مدام یک دفعه غیب می‌شود.

- زمانی که در پاسخ به سوال‌های شما از سخنان بزرگان استفاده می‌کند.

- مدام از نامزد قبلی‌اش به بدی یا خوبی یاد می‌کند. مثلاً می‌گوید: همه بدبختی‌های من به خاطر اوست یا معتقد است که هیچ کس جای او را برایش پر نمی‌کند.

- همه خواسته‌های شما را بدون هیچ چون و چرایی می‌پذیرد.

- هرگز حتی به شما درست و دقیق نمی‌گوید که چه شغلی دارد.

- موقع صحبت کردن مدام به پدر و مادرش نگاه می‌کند.

- اگر شما جایی بروید مدام پرس و جو می‌کند. کجا بودی؟ چرا رفتی؟ با چه کسی رفتی؟ و ...

- در کارها سهل انگار (تأخیر با نظم، بی نظم) یا بیش از حد نکته‌سنج است.

- به خاطر کوچک‌ترین چیزها ناراحت شده و اخم می‌کند.

توصیه جدی: همه این موارد نسبی است. این شواهد تنها در کنار شواهد منطقی که خودتان در روابط بین فردی به دست آورده اید می توانند معنادار باشند و در بهترین حالت، حکم یک هشدا را دارند برای دقیق تر بررسی کردن طرف مقابل. بنابراین به محض مشاهده کوچکترین موردی، شر به پا نکنید و زندگی تان را به هم نریزید! چون ممکن است شما هم گاهی این علایم را داشته باشید و خودتان متوجه نباشید!

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: دوره‌های آموزشی دکتر شاهین فرهنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.