تبیان، دستیار زندگی
زغال اخته با عفونت‌های دستگاه ادرار مقابله می‌کند. گیلاس ضد نقرس است. توت فرنگی خواص ضد سرطانی دارد و مورد صحرایی قرمز، تمشک، شاه توت با پیری مقابله می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌های قرمز؛ از گفته‌ها تا واقعیت


زغال اخته با عفونت‌های دستگاه ادرار مقابله می‌کند. گیلاس ضد نقرس است. توت فرنگی خواص ضد سرطانی دارد و مورد صحرایی قرمز، تمشک، شاه توت با پیری مقابله می‌کنند.


میوه های قرمز

نگاهی به این دنیای رنگارنگ و زیبا بیندازید. حقیقتاً گذشتن از کنار توت فرنگی، تمشک، شاه‌توت و مورد صحرایی قرمز اصلاً ساده نیست.

این میوه‌های قرمز رنگ زیبا علاوه بر ظاهر دلربایی که دارند می‌توانند با پیری و بیماری‌های مربوط به آن مقابله کنند و شادابی، طراوت و سرزندگی را به ارمغان بیاورند.

برای آشنایی بیشتر با این میوه‌های خوش‌رنگ و خوش طعم این مقاله را تا انتها بخوانید.

مورد صحرایی قرمز، دید شبانه را تقویت می‌کند

غلط است. شایع شده است که در طول جنگ جهانی دوم خلبانان رویال ایر فرانس برای تقویت دید شبانه‌شان از مورد صحرایی قرمز استفاده می‌کردند. اما باید بگوییم این داستانِ افسانه‌ای، شایعه‌ای بیش نیست و مرکز پزشکی هوایی رویال ایر فرانس شایعه‌ی مصرف مورد صحرایی، مربا یا عصاره‌ی آن توسط خلبانان‌شان را تکذیب کرده است.

تاکنون چندین پژوهش در این خصوص انجام گرفته که نتوانسته تأثیر مورد صحرایی قرمز در دید شبانه را تایید کند. نتایج چهار پژوهش اخیر که با دقت این میوه را مورد بررسی قرار داده است نشان می‌دهد مورد صحرایی قرمز برخلاف باور عموم هیچ تأثیری در بهبود و تقویت دید شبانه‌ی افراد ندارد.

زغال اخته

زغال اخته با عفونت‌های دستگاه ادرار مقابله می‌کند

کاملاً درست است. سرخ پوستان آمریکا از زغال اخته برای تهیه‌ی دسرهای معرف خود و همچنین برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری که در طول بارداری و بعد از دوران یائسگی در میان زنان شایع می‌شود استفاده می‌کردند.

محققان چندین پژوهش روی خواص زغال اخته انجام دادند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد در میان زنانی که به مدت یک سال آب یا عصاره‌ی زغال اخته مصرف کرده‌اند احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری به میزان 40 درصد کاهش می‌یابد. باید بگوییم که هیچ فرقی بین آب زغال اخته و کپسول‌های آن وجود ندارد. این میوه‌ی قرمز از چسبندگی باکتری‌های پاتوژن (E.coli) به سلول‌های مثانه جلوگیری می‌کند.

گیلاس

گیلاس ضد نقرس است

درست است. این شیوه‌ی درمانی مادربزرگ‌ها مورد تایید محققان نیز قرار گرفته است.

اخیراً پژوهشی انجام گرفته که در طول آن هر یک از داوطلبان حدود 300 گرم گیلاس مصرف کرده‌اند و نتایج آن حاکی از تأثیر این میوه‌ی خوشمزه روی نقرس بوده است. بعد از گذشت پنج ساعت از مصرف گیلاس میزان اسید اوره‌ی پلاسما کاهش و میزان دفع ادرار به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، مصرف گیلاس باعث کاهش شاخص‌های التهاب زا ( protein C- reactive) نیز می‌شود.

توت فرنگی

توت فرنگی خواص ضد سرطانی دارد

کاملاً درست است. توت فرنگی نیز مانند تمام میوه‌هایی که در طبیعت وجود دارد دارای آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که باعث کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به DNA می‌شوند.

البته باید بگوییم که خواص توت فرنگی‌ها بیشتر از این‌هاست: این میوه‌های خوشمزه قاطعانه از تشکیل ترکیبات سرطان زایی به نام nitrosamin ها جلوگیری می‌کنند. این مواد زمانی که ما نیتریت یا نیترات و پروتئین می‌خوریم در لوله گوارش تشکیل می‌شوند. nitrosamin ها که به ویژه با مصرف سوسیس و کالباس جذب می‌شوند می‌توانند باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش شوند. خوشبختانه توت فرنگی تا 70 درصد از تشکیل این عوامل سرطان‌زا جلوگیری به عمل می‌آورد.

شاتوت

تمشک و شاه توت با پیری مقابله می‌کنند

کاملاً درست است. معمولاً از کیوی و پرتقال به عنوان منبع اصلی آنتی‌ اکسیدان‌ها یاد می‌شود اما نتایج مطالعاتی که در دانشگاه Tufts ماساچوست ایالات متحده‌ی آمریکا انجام گفته نشان می‌دهد مورد صحرایی، تمشک، شاه توت و توت فرنگی نسبت به کیوی و پرتقال دست بالاتری دارند.

این میوه‌ها باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌شوند که دلیل اصلی بروز پیری در سلول‌ها به حساب می‌آیند. محققان آمریکایی تستی با نام اختصاری ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) تعیین کردند که قدرت آنتی‌اکسیدانی میوه‌ها و مواد غذایی دیگر را در پلاسما اندازه گیری می‌کند. بر اساس این آزمایشات میوه‌هایی که امتیاز بالاتری کسب کردند، قدرت آنتی اکسیدانی خون را به میزان 10 تا 25 درصد افزایش می‌دهند. علاوه بر این باید بگوییم که این میوه‌ها مانع از دست دادن حافظه در موش‌های پیر می‌شود و مویرگ‌های این حیوانات را از فشار و هجوم اکسیژن درامان می‌دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود و به تأخیر انداختن پیری از مصرف میوه و همچنین سبزیجات غافل نشوید و از نعمت‌های بی پایان خالق هستی و خواص آن‌ها استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم غذایی قرمز ـ بنفش یعنی چه؟

گیلاس و نکاتی در مورد آن

توت فرنگی و گلبول‌های قرمز خون

مروری بر خواص توت فرنگی

زغال اخته؛ میوه‌ای کوچک اما پرفایده

شاتوت و خواص مفید آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.