تبیان، دستیار زندگی
شرکت خصوصی اکتشافات فضایی SpaceX تأیید غیررسمی ناسا برای ارسال اولین فضاپیمای باری خود، دراگون به ایستگاه فضایی بین‏المللی را دریافت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصی‏سازی، این بار در عرصه "فضا"!

فرستادن انسان به مریخ؛ هدف آینده ناسا


شرکت خصوصی اکتشافات فضایی SpaceX تأیید غیررسمی ناسا برای ارسال اولین فضاپیمای باری خود، "دراگون" به ایستگاه فضایی بین‏المللی را دریافت کرد.


شرکت خصوصی اکتشافات فضایی SpaceX تأیید غیررسمی ناسا برای ارسال اولین فضاپیمای باری خود، "دراگون" به ایستگاه فضایی بین‏المللی را دریافت کرد.

قرار است این شرکت، دراگون را در تاریخ سی‏ام نوامبر به عنوان اولین مأموریت فضایی خصوصی به ایستگاه فضایی، راهی فضا کند.

در این صورت "دراگون" اولین فضاپیمای باری خصوصی خواهد بود که در ایستگاه فضایی کناره خواهد گرفت. کناره گرفتن موفقیت‏آمیز دراگون در ایستگاه فضایی در تاریخ نهم دسامبر، می‏تواند تصدیق بزرگی بر برنامه‏های جایگزینی شاتل‏های بازنشسته ناسا با استفاده از فضاپیماهای ارزان‏قیمت و خصوصی باشد. در حالی که سؤال بزرگ درباره رویکرد ناسا برای ارسال فضانورد به فضا، همچنان بی‏پاسخ باقی مانده است.

کپسول دراگون (اژدها) که یکی از چند فضاپیمایی است که برای حمل بارهای ناسا در فضا با یکدیگر رقابت می‏کنند، دو مأموریت آزمایشی را در طول سال در پیش رو دارد.

در این صورت "دراگون" اولین فضاپیمای باری خصوصی خواهد بود که در ایستگاه فضایی کناره خواهد گرفت. کناره گرفتن موفقیت‏آمیز دراگون در ایستگاه فضایی در تاریخ نهم دسامبر، می‏تواند تصدیق بزرگی بر برنامه‏های جایگزینی شاتل‏های بازنشسته ناسا با استفاده از فضاپیماهای ارزان‏قیمت و خصوصی باشد

در یکی از این آزمایش‏ها، توانایی کپسول برای عبور از برابر ایستگاه آزموده خواهد شد. در این آزمایش، دراگون به اندازه‏ای به ایستگاه نزدیک خواهد شد که بتواند موقعیت‏یابی و ابزارهای ارتباطی آن را مورد آزمایش قرار دهد. در آزمایش دوم نیز توانایی اتصال دراگون به ایستگاه آزموده خواهد شد.

اما به نظر می‏آید شرکت SpaceX در نظر دارد این دو آزمایش را یک‏پارچه کرده و در مدت زمانی کوتاه‏تر به این موفقیت دست پیدا کند. ناسا نیز موافقت خود را با تلفیق این دو آزمایش اعلام کرده؛ اما تایید رسمی ناسا هنوز به دست SpaceX  نرسیده است.

در صورت دریافت تأیید رسمی، دراگون در اوایل ماه دسامبر محموله‏ای را به ایستگاه فضایی حمل خواهد کرد و در صورت موفقیت برنامه، جایگزینی شاتل‏های ناسا با فضاپیماهایی سبک‏تر و کم‏هزینه‏تر را نیز تأیید خواهد کرد. SpaceX برای حمل دست‏کم دوازده  محموله برای ناسا، 1.6 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. به بیان دیگر، 133 میلیون دلار در ازای هر پرواز!

بر اساس گزارش فاکس‏نیوز، دراگون از دو بخش تشکیل شده است: "راکت فالکن 9"، راکتی چند مرحله‏ای با قابلیت حمل حجم بزرگ محموله و "کپسول فضایی" که محموله را در خود جای داده. دراگون سپس به ایستگاه فضایی متصل شده و پس از انجام مأموریتش با کمک چتر نجات بر روی زمین و یا اقیانوس فرود خواهد آمد.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda