تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران دبیرستان مشعر با هدایت سرکار خانم فائزه علیزاده فرد و پژوهشگران راهنمایی مشعر با راهنمایی سرکار خانم زهرا میر حسینی در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان حضور پیدا کردند و نتیجه یک سال تحقیق و پژوهش خود را در معرض داوری و نمایش قرار..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان مشعر

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای مجتمع مشعر

پژوهشگران دبیرستان مشعر با هدایت سرکار خانم فائزه علیزاده فرد و پژوهشگران راهنمایی مشعر با راهنمایی سرکار خانم زهرا میر حسینی در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان حضور پیدا کردند و نتیجه یک سال تحقیق و پژوهش خود را در معرض داوری و نمایش قرار دادند.

مسابقات

پژوهشگران دبیرستانی این مجتمع، خانم ها مائده عباسپور، الهه شکوهی و محدثه اوضاعی با «ساخت بالن» موفق به کسب جایزه برتر این بخش از مسابقات شدند. این پروژه یکی از موضوعاتی است که از طریق سایت تبیان به پژوهشگران آموزش داده می شود، شما نیز اگر تمایل دارید که با ساخت این بالن در دوره بعدی جشنواره شرکت نمائید، می توانید به اینجا مراجعه نمائید. همچنین نتیجه تحقیات این دانش آموزان در اینجا قرار دارد.

دیگر دانش آموزان دبیرستان این مجتمع خانم ها کیانا افسری، ریحانه فراهانی، مهلا اردبیلی پور و شبنم طباطبایی با ساخت «راکت آبی» در مسابقات این بخش شرکت داشتند. برای آشنایی بیشتر با این پروژه می توانید به اینجا مراجعه نمائید. در صورت تمایل می توانید نتیجه تحقیقات این دانش آموزان را از اینجا دانلود نمائید.

همچنین خانم ها لیلا یعقوب زاده، محیا صدری و فاطمه محبی از راهنمایی این مجتمع در بخش «ساخت آبگرمکن خورشیدی» این دوره از جشنواره شرکت کردند. آبگرمکن های خورشیدی نیز یکی دیگر از پروژه های سایت تبیان است، که به دلیل استقبال گسترده ای که دانش آموزان از این موضوع می کنند، هر ساله مسابقه ای تحت این عنوان در جشنواره پروژه های دانش آموزی برگزار می گردد. برای آشنایی بیشتر با این پروژه می توانید به اینجا مراجعه نمائید. همچنین نتیجه تحقیقات این دانش آموزان را می توانید از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای مجتمع مشعر

غرفه

«طراحی سنتی پارک آبی» موضوعی است که توسط خانم ها مریم ثابتی، فاطمه موسوی، شیما حسینی هرندی، هدی حسینی توسل و زینب صابری فرد در غرفه این مجتمع ارائه شده بود. پژوهش این دانش آموزان را می توانید از اینجا دانلود نمائید.

همچنین خانم ها زینب نظر زاده و مانده خطیبی کوشا با راهنمایی سرکار خانم سینکی و سرکار خانم حاج حسینی بر روی پروژه «ساخت صابون» تحقیقاتی کرده اند که نتایج تحقیقات خود را در این غرفه در معرض نمایش قرار داده بودند.

این پژوهشگران در این تحقیق به دنبال ساخت صابون هایی با قدرت پاک کنندگی بالا بودند که از مواد شیمیایی کمی برخوردار باشد. اگر مایل هستید بدانید که نتیجه این تحقیق به ساخت چه چیزی انجامیده است می توانید آن را از اینجا دانلود نمائید.

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه، پژوهش «تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C» بود که توسط خانم ها صدف اشرفیان پور، ملیکا شفیعی و بشری تاجریان به راهنمایی سرکار خانم انصاری ارائه می شد.

دستاوردهای مجتمع مشعر

ویتامین C یکی از نیازهای اساسی بدن انسان می باشد. و از آنجا که تامین آن به وسیله بدن ممکن نیست، می بایست در هرم غذایی روزانه مورد توجه خاص قرار گرفته و از راه مصرف غذاهای حاوی ویتامین C تامین گردد. سبزیجات تازه مانند هویج منبع غنی از ویتامین C هستند. بدیهی است که مصرف این مواد خام و طبیعی بیشترین ویتامین C را به بدن می رساند. اما سوال اصلی این است که آیا آماده سازی این گونه مواد، شامل پختن، بخار پز کردن، سرخ کردن و ... چه تاثیری در میزان ویتامین C موجود در آنها دارد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش، پژوهشگران اقدام به اندازه گیری میزان ویتامین C از دست رفته هویج هنگام بخار پز کردن و پختن نمودند و نتایج آزمایشات خود را مورد بررسی قرار دادند.

با توجه به آزمایشات انجام شده، نتیجه حاصله این بود که با پختن هویج مقدار قابل توجهی از ویتامین C آن خارج شده و هویج مقدار زیادی ویتامین C خود را به آب داده است ولی در بخارپز کردن، هویج مقدار کمتری از ویتامین C را در مقایسه با آب پز کردن از دست می دهد.

این پروژه نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در سایت تبیان به علاقه مندان آموزش داده می شود، شما نیز اگر مایل به انجام این پروژه هستید، می توانید به اینجا مراجعه نمائید. همچنین نتیجه تحقیقات این پژوهشگران برای دانلود در این قسمت قرار دارد.

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «اندازه گیری میزان جذب آب مواد غذایی در هنگام پخته شدن» است. این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم انصاری و سرکار خانم میرحسینی و توسط خانم ها متینه عسکر، زهرا فاضلی و ثنا صالحان انجام شده است.

پژوهشگران در این پروژه میزان جذب آب مواد مختلف در هنگام پخته شدن را اندازه گیری کردند. برای این کار ابتدا بشرهایی را پر از آب کرده و آب را به نقطه جوش رسانده اند و به مقدار 50 عدد نخود و لوبیا در آن ریخته و هر 5 دقیقه یک بار حجم و جرم آن ها را اندازه گرفته اند. همین کار را نیز در مورد سیب زمینی و رشته آش انجام داده اند.

لوبیا، نخود، رشته آش و سیب زمینی در هنگام پخته شدن مقداری آب جذب می نمایند که با یکدیگر متفاوت است. میزان آب جذب شده، مقدار آب لازم برای پختن آن ماده را مشخص می کند.

دستاوردهای مجتمع مشعر

در هنگام پخته شدن مواد، بخش هایی از مولکول های آن با بخش هایی ازمولکولهای آب پیوند می خورد و ماده جدیدی به وجود می آورد که خصوصیات آن متفاوت از مواد اولیه است. بنابراین پختن یک تغییر فیزیکی نیست، بلکه یک تغییر شیمیایی همراه با جذب آب است.

با توجه به تحقیق به عمل آمده، با گذشت زمان میزان جذب آب در هنگام پختن نخود و لوبیا افزایش می یابد. چگالی نخود با افزایش زمان، ابتدا کاهش و سپس افزایش می یابد. اما چگالی لوبیا با افزایش زمان ابتدا افزایش و سپس کاهش می یابد.

همچنین میزان جذب آب مواد غذایی در هنگام پخته شدن در آب نمک کمتر از آب خالص است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه می توانید به اینجا مراجعه نمائید. همچنین می توانید نتایج این تحقیق را از اینجا دانلود نمائید.

سمینارها

خانم ها مائده طائب، المیرا کریمی، سوگل محمدی، اسما غلام پور و شهرزاد کسایی فر، پژوهشگرانی بودند که در رابطه با موضوع «خورشید، زمین و ستارگان» سمیناری ارائه نموده و نتایج تحقیقات خود را برای هیئت داوران تشریح نمودند. شما نیز می توانید نتیجه این تحقیقات را از اینجا دانلود نمائید.

«تغذیه و تناسب اندام» نیز یکی دیگر از موضوعات ارائه شده در بخش سیمنارها است که توسط خانم ها کیمیا کاظمی، مائده نوری و زینب عرقچین دوز، تحقیقاتی در این زمینه انجام گردیده است. این موضوع یکی از موضوعات جذاب سایت تبیان است، که برای آگاهی بیشتر می توانید به اینجا مراجعه نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید پروژه این پژوهشگران را اینجا دانلود نمائید.

«آشنایی با ویژگی های منحصر به فرد آب»، نیز از موضوعات پروژه های دانش آموزی سایت تبیان است، که خانم ها مرضیه مباشری، زهرا مقیم خان، حورا واحدی و فاطمه شعرباف سمیناری در این زمینه ارائه شد. اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این پروژه در اینجا وجود دارد. همچنین می توانید فایلی که در این سمینار توسط دانش آموزان ارائه شده بود، از اینجا دانلود نمائید.

«پوکی استخوان» نیز موضوع سمینار خانم ها مهسا کریمی، نغمه فیاض بخش و محیا زمانی بود. نتیجه پژوهش این دانش آموزان را نیز می توانید از اینجا دانلود نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی