تبیان، دستیار زندگی
یکی از کیک‌های معروف سوئدی‌ها «برونیز»، البته از نوع سوئدی است که با شیر یا قهوه در عصرانه یا صبحانه میل می‌شود. ما نیز این عصرانه را انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیک برونیز؛ عصرانه سوئدی


یکی از کیک‌های معروف سوئدی‌ها «برونیز»، البته از نوع سوئدی است که با شیر یا قهوه در عصرانه یا صبحانه میل می‌شود. ما نیز این عصرانه را انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.


کیک برونیز

عادت‌های غذایی سوئدی‌ها

غذاهایی که امروز سوئدی‌ها می‌خورند، ترکیبی از غذاهای قدیمی یا به اصطلاح سنتی‌شان با غذاهای جدید است که مواد تشکیل‌دهنده‌شان بیشتر سالم هستند تا خوشمزه.

عادت‌های غذایی مردم سوئد به دورانی مربوط می‌شود که به دلیل زمستان‌های سرد، تغذیه‌شان به ماهی دودی، گوشت و سیب‌زمینی محدود می‌شده است ولی این عادت‌های غذایی همان‌طور که گفتیم، تحت تأثیر تغذیه روز قرار گرفته و میزان چربی در غذاهای‌شان کم شده و سالاد و میوه هم به برنامه غذایی آن‌ها اضافه شده است.

عادت‌های غذایی در مناطق مختلف سوئد، کمی تفاوت دارد. مردم نواحی جنوبی از سالاد و سبزی‌های بیشتری استفاده می‌کنند اما ماهی، سیب‌زمینی و نان‌های ترد جزو مواد غذایی پرمصرف سوئد هستند.

دسر، جایگاه خاصی در سفره غذایی این مردم دارد. به همین دلیل از تنوع زیادی برخوردار است؛ انواع کیک میوه‌ای یا خامه‌ای، تارت.

نوشیدنی همراه دسرهایشان اغلب شیر یا قهوه است که بخشی از صبحانه‌شان را هم تشکیل می‌دهد.

یکی دیگر از غذاهای محبوب این مردم، سوپ است. در آب و هوای سرد، این غذای آبکی و غلیظ و البته سالم، طرفداران زیادی دارد، آنقدر که پنجشنبه‌ها روز (به اصطلاح) سوپخوران آن‌هاست. یکی از معروف‌ترین سوپ‌های‌شان، سوپ نخودفرنگی است که همان‌طور که از اسمش پیداست با سبزی‌ها و انواع ادویه‌ها درست می‌شود.

یک صبحانه سوئدی شامل سوسیس و انواع مارمالاد و نوشیدنی‌هایی نظیر هات‌چاکلت یا قهوه و اگر نوشیدنی سرد انتخاب کنند، شیر است. تنوع نان‌ها در سفره صبحانه‌شان دیده می‌شود.

برای ناهار، غذایی سبک انتخاب می‌کنند چون بیشتر از یک ساعت وقت برای ناهار خوردن ندارند که شامل گوشت‌های مختلف بیشتر به شیوه استیک همراه با سیب‌زمینی و سبزی‌های پخته‌شده است. اگر تمایلی به خوردن گوشت قرمز نداشته باشند، اولین انتخاب، ماهی است.

به عنوان عصرانه از انواع شیرینی‌ها استفاده می‌کنند و البته عصرانه را هم کمی زودتر از مردم سایر کشورها و حدود ساعت 3 تا 4 می‌خورند.

در نهایت به عنوان شام که باز هم ساعتش کمی عجیب است و قبل از ساعت 8 شب میل می‌شود، سوپ با نان‌های مختلف را ترجیح می‌دهند. گاهی هم انواع میوه‌ها را به جای شام می‌خورند و در واقع شام‌شان، سالاد میوه خواهد بود.

مـواد لازم برای 4 نفر

تخم‌مرغ                                     2 عدد                              200 کیلوکالری

آرد سفید                                   1 لیوان                            320 کیلوکالری

شکر                                         1 لیوان                             400 کیلوکالری

کره                                           4 قاشق غذاخوری           360 کیلوکالری

بادام خردشده                           4 قاشق غذاخوری            180 کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با همزن بزنید تا به صورت خامه‌ای سفید و سفت درآید.

شکر را اضافه و خوب با هم مخلوط کنید.

آرد الک شده را اضافه و بعد از آن، کره را در این مخلوط بریزید.

بادام‌ها آخرین اجزایی هستند که اضافه می‌شوند.

مایه به دست آمده را در قالبی بریزید و به مدت 30 دقیقه در دمای 162 درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید.

مـقـدار کـالـری

این کیک تقریباً دارای 1460 کیلوکالری انرژی است. در صورت تقسیم این کیک به 10 برش، هر تکه 146 کیلوکالری انرژی خواهد داشت.

بادام

بـادام؛ مـنـبـع کـلـسـیـم

هر 100 گرم بادام، تقریباً 600 کیلوکالری انرژی دارد آن هم به این دلیل که مملو از اسیدهای چرب ضروری است که در بدن تولید نمی‌شود ولی بدن به آن‌ها نیاز دارد.

بادام از منابع مناسب کلسیم گیاهی محسوب می‌شود. به طوری که با خوردن 100 گرم از این ماده غذایی، بدن 240 میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کند. با اینکه این مقدار کلسیم در بادام در مقایسه با کلسیم شیر، کمتر جذب می‌شود اما گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که اصلاً شیر و لبنیات نمی‌خورند و در معرض پوکی استخوان هستند. فراموش نکنید که هر 5 تا 6 عدد بادام خام یک واحد روغن و دارای 45 کیلوکالری انرژی است بنابراین باید در کل کالری دریافتی روزانه آن را محاسبه کرد.

تـخـم‌مـرغ؛ مـنـبـع پـروتـئـیـن

تخم‌مرغ از منابع با کیفیت پروتئین است بنابراین مصرف آن به کسانی که گوشت را به اندازه مورد نیاز دریافت نمی‌کنند، توصیه می‌شود. حتی تخم‌مرغی که در تهیه انواع کیک و شیرینی به کار می‌رود، می‌تواند تا حدودی تأمین‌کننده نیاز روزانه باشد.

یک عدد تخم‌مرغ 100 کیلوکالری انرژی دارد و یک واحد گوشت به حساب می‌آید. تخم‌مرغ حاوی مقادیر فراوانی ویتامین B12 که فقط در مواد غذایی با منشاء حیوانی وجود دارد، است. بررسی‌ها نشان داده‌اند با خوردن هر عدد تخم‌مرغ، بدن 3 میکروگرم از این ویتامین دریافت می‌کند که به اندازه نیاز روزانه یک بزرگ‌سال است. یادتان باشد نیاز به این ماده مغذی در افرادی که به بیماری‌های کبد و بیماری‌های دستگاه گوارشی نظیر گاستریت دچار هستند، سیگار می‌کشند یا سالمند هستند،‌ بیشتر است.

کـره؛ مـنـبـع انـرژی

کره در خانواده روغن‌هاست و از منابع انرژی محسوب می‌شود به طوری که مصرف یک قاشق مرباخوری از آن در بشقاب غذای کودکان کم وزن بسیار موثر است. هر گرم از این روغن، 9 کیلوکالری انرژی دارد و هر قاشق مرباخوری از آن یک واحد روغن محسوب می‌شود و 45 کیلوکالری انرژی را به بدن می‌رساند. علاوه بر چربی، کره سرشار از بتاکاروتن و رنگ زرد آن به دلیل وجود این ترکیب است اما کره را برای تأمین بتاکاروتن مورد نیاز روزانه نباید مصرف کرد زیرا انرژی زیادی دارد. بهتر است کره را فقط برای دریافت انرژی مصرف کنید و برای تأمین نیاز به بتاکاروتن از سایر منابع این ماده مغذی مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی بهره بگیرید.

اگر چربی خون دارید

بهتر است به جای کره از روغن کنجد استفاده و گردو را جایگزین بادام کنید. به این ترتیب شیرینی‌های شما حتی برای فردی که مبتلا به چربی خون است، مناسب خواهند بود. البته مصرف کم این شیرینی به شما توصیه می‌شود تا اضافه وزن احتمالی موجب تشدید مشکل‌تان نشود.

اگر لاغر هستید

این شیرینی را در حالی که از انواع مغزها استفاده شده است در میان‌وعده‌تان میل کنید. می‌توانید همراه آن یک لیوان شیر نیز بنوشید تا به این ترتیب وعده مغذی‌تری را دریافت کنید.

اگر دیابت دارید

از آرد سبوس‌دار برای تهیه این شیرینی استفاده کنید هر چند که سبوس از پف کردن شیرینی تا حدودی جلوگیری می‌کند. مقدار شکر را نیز محدود و به جای آن از عسل استفاده کنید. در ضمن به جای مغزها از تکه‌های میوه مانند سیب با پوست استفاده کنید تا فیبر موجود در شیرینی افزایش یابد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - پروانه شهرکی

مطالب مرتبط:

آشنایی با روش تهیه‌ی انواع شیرینی‌ها       

آشنایی با روش تهیه‌ی انواع کیک و نان          

آشنایی با روش تهیه‌ی چندین نوع غذای بین‌المللی   

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.