تبیان، دستیار زندگی
تحولی در کشور از نظر سیاسی و اجتماعی رخ داد و ارتباط شاعران را با دیگر کشورها بیشتر کرد و مهاجرت‌هایی اتفاق افتاد و این شعر، رشد ویژه‌ای پیدا کرد و این شعر الآن با شعر معاصر ایران همراهی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه شعر معاصر افغان‌ها


تحولی در کشور از نظر سیاسی و اجتماعی رخ داد و ارتباط شاعران را با دیگر کشورها بیشتر کرد و مهاجرت‌هایی اتفاق افتاد و این شعر، رشد ویژه‌ای پیدا کرد و این شعر الآن با شعر معاصر ایران همراهی می‌کند.


جایگاه شعر معاصر افغان‌ها

جایگاه شعر معاصر افغانستان از زبان محمد کاظم کاظمی:

**شعر معاصر افغانستان در بهترین موقعیت خود قرار دارد

شعر امروز افغانستان در مقایسه با شعر 100- 120 سال اخیر افغانستان، بهترین موقعیت و جایگاه را در این 30 سال اخیر داشته است. تحولی در کشور از نظر سیاسی و اجتماعی رخ داد و ارتباط شاعران را با دیگر کشورها بیشتر کرد و مهاجرت‌هایی اتفاق افتاد و این شعر، رشد ویژه‌ای پیدا کرد و این شعر الآن با شعر معاصر ایران همراهی می‌کند در حالی که در دوران قبل از انقلاب، شعر افغانستان از نظر سبک به هیچ وجه قابل مقایسه با شعر ایران نبود و خیلی محدودیت‌ها و تنگناها برای شعر و ادب فارسی افغانستان وجود داشت.

در دوره طالبان و دوره حکومت چند ساله مجاهدین که حدود یک دهه شد، شعر افغانستان به خاطر جنگ‌های داخلی از رشد باز ماند ، اما در دهه اخیر که فضا کمی آرام‌تر شده و موقعیت و مجالی برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی فراهم شده، به خصوص در حوزه شاعران جوان، یک خیزش و جهش خوب دیده می‌شود البته در زمان طالبان و دوره مجاهدین، شعر افغانستان در ایران کار خودش را انجام می‌داد.

در دوره طالبان و دوره حکومت چند ساله مجاهدین که حدود یک دهه شد، شعر افغانستان به خاطر جنگ‌های داخلی از رشد باز ماند ، اما در دهه اخیر که فضا کمی آرام‌تر شده و موقعیت و مجالی برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی فراهم شده، به خصوص در حوزه شاعران جوان.

محمد کاظم کاظمی

**شاعر شهید افغان‌ها

از شاعران نسل قبل افغانستان، چهره‌ای که کم و بیش در ایران در بین ادبا مطرح بود استاد خلیل‌الله خلیلی بود اما در سال‌های بعد از انقلاب در ایران سید ابوطالب مظفری، محمد شریف سعیدی و از جوان ترها محمد رفیع جنید، سعید رضا محمدی خیلی مطرح بودند و در میان نسل نزدیک دهه 80 می‌توانم به سید الیاس علوی اشاره کنم که در میان شاعران معاصر افغانستان خیلی مطرح است. در مجموع می‌توانیم بگوییم در سال‌های اخیر بیشتر شاعران جوان افغانستان مطرح بوده‌اند. در داخل کشور افغانستان هم شاعران برجسته‌ای داشتیم که آنجا حضور داشتند و بعضاً به کشورهای دیگر رفتند در این می‌توانیم از استاد واصف باختری نام ببریم که سرشناس‌ترین چهره شعر نوی افغانستان است و مرحوم عبدالقهار عاصی که در جریان جنگ‌های داخلی شهید شد.

**بهترین تعامل بین شاعران ایرانی و افغانی را در همین یکی دو دهه اخیر می‌بینیم

تعامل بین جریان شعری شاعران ایران با شاعران افغانی بسیار خوب است. بهترین تعامل در چند قرن اخیر را در همین یکی دو دهه اخیر می‌بینیم. شاعران و نویسندگان ایرانی و افغانی همدیگر را می‌شناسند، در جلسات هم شرکت می‌کنند، مخصوصاً شاعران و نخب‌گان غالباً با شعر افغانستان آشنا هستند. داد و ستد شعری هم هست. تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بین این دو شعر وجود داشته که در دهه‌های اخیر بیشتر بوده است.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری فارس