تبیان، دستیار زندگی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ 18 صفحه‌ای خود به رئیس جمهوری آمریكا به تشریح سوءرفتارهای آمریكا در بحث سیاست خارجه پرداخته است و تحقیقات علمی را بخشی از حقوق اساسی ملت ایران خواند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش‌هایی از نامه رئیس جمهور به جرج بوش


رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ 18 صفحه‌ای خود به رئیس جمهوری آمریكا به تشریح سوءرفتارهای آمریكا در بحث سیاست خارجه پرداخته است و تحقیقات علمی را بخشی از حقوق اساسی ملت ایران خواند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، در این سند كه نسخه‌ای از آن امروز به دست این خبرگزاری رسیده، به طور كلی چنین مطرح شده است كه ارزش‌های مذهبی مشترك در جهان باید برای اداره امور سیاسی به كار گرفته شود.

در نامه احمدی‌نژاد هیچ پیشنهادی برای حل آن چه كه نگرانی غربی‌ها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خوانده می‌شود، ارائه نشده است.

بنا بر این گزارش، نامه احمدی‌نژاد كه روز دوشنبه به دست كاخ سفید رسیده است اما تاكنون علنی نشده، نخستین ارتباطی بوده كه میان رؤسای جمهوری دو كشور از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تاكنون برقرار شده است.

احمدی‌نژاد در این نامه به قیاس تهاجم تحت امر آمریكا به عراق در سال 2003 و تهدیدهای كنونی آمریكا علیه ایران پرداخته و تأكید می‌كند كه واشنگتن درباره توجیه جنگ عراق دروغ گفت و اكنون پیامدهای آن را تحمل می‌كند.

بنا بر نسخه ترجمه شده این نامه كه به زبان فارسی نوشته شده، احمدی‌نژاد تأكید كرد: «به بهانه وجود تسلیحات كشتار جمعی، این فاجعه عظیم هم مردم كشور غاصب و هم كشور اشغال‌شده را گرفتار كرده است. بعداً معلوم شد كه هیچ تسلیحات كشتار جمعی وجود نداشته است.»

رئیس جمهوری ایران تاكید كرد: «در مسئله عراق نیز دروغ‌های بسیار گفته شد. اما نتیجه چه بود؟ من تردیدی ندارم كه دروغ در هر فرهنگی نكوهیده است چرا كه كسی دوست ندارد به او دروغ گفته شود.»

در این نامه تصریح شده است: «این جنگ صدها میلیارد دلار برای آمریكا هزینه داشت و ده‌ها هزار نفر از نیروهای آمریكایی را به راه ناصواب انداخت. دستانشان به خون دیگران آغشته گشت و تحت فشارهای روانی شدیدی قرار گرفتند به صورتی كه هر روز خودكشی كنند.»

احمدی‌نژاد همچنین با زیر سؤال بردن تشكیل اسرائیل در خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم، چنین مطرح كرد كه چگونه این پدیده را می‌توان با استدلالی عقلی توجیه كرد و توضیح داد؟

رئیس جمهوری ایران از این كه چرا برخی با دولت حماس مخالفت می‌كنند ابراز شگفتی كرد در حالی كه این دولت از سوی رای دهندگان فلسطینی برگزیده شده است.

وی همچنین حملات 11 سپتامبر در آمریكا را زیر سوال برد كه بدون اطلاع سرویس‌های پرهزینه اطلاعاتی و امنیتی این كشور انجام شد.

رئیس جمهوری ایران در ادامه این سوال را مطرح كرد: «چرا بسیاری از جنبه‌های این حمله همچنان مخفی نگهداشته شده و چرا به ما درباره این كه چه كسانی به مسؤولیت‌هایشان عمل نكرده‌اند، چیزی گفته نشده است؟»

احمدی‌نژاد افزود: «مردم بر ریاست جمهوری ما نظارت دقیق دارند. آیا ما برای ارائه صلح، امنیت و شكوفایی برای مردم آمده‌ایم یا برای ناامنی و بیكاری آنها؟ آیا قصد ما ایجاد عدالت است یا این كه حامی منافع گروه های خاص باشیم و بسیاری از مردم را مجبور كنیم كه در سختی و فقر به سر برند و تعداد اندكی قوی و ثروتمند باشند؟»

وی تصریح كرد: «به من گفته شده كه جنابعالی (بوش) از آموزه‌های عیسی مسیح پیروی می‌كنید و به وعده الهی حاكمیت حق بر زمین اعتقاد دارید. ما به طور فزاینده‌ای شاهد هستیم كه مردم دنیا گرد كانون واحدی كه خداوند متعال است در حركت هستند. و اكنون از شما می‌پرسم كه آیا شما نیز می‌خواهید به آنها بپیوندید؟»