تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام محمد مهدی مهندسی از اساتید برجسته عرفان و فلسفه حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و آیات عظام جوادی آملی، انصاری شیرازی و مشکینی دارفانی را وداع گفت. ------------------------------------------------------------------------------
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر درگذشت یک استاد بی نظیر


حجت الاسلام محمد مهدی مهندسی از اساتید برجسته عرفان و فلسفه حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و آیات عظام جوادی آملی، انصاری شیرازی و مشکینی دارفانی را وداع گفت.

حجت الاسلام محمد مهدی مهندسی

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی مهندسی از اساتید برجسته عرفان و فلسفه حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت. استاد مهندسی که بر اثر عارضه قلبی چند روز در بیمارستان کسری تهران بستری بود بعد از ظهر دیروز در گذشت.

تبیان این ضایعه عظیم را خدمت خانوداه محترم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض کرده برای روح متعالی ایشان از درگاه خداوند باری تعالی طلب عفو و مغفرت داریم.

ایشان شخصیت منحصر به فردی داشتند مهربان بودند و صمیمی فروتن و خاشع ، هنگامی که وارد کلاس درس می شدند با خود دنیایی از صفا و صمیمیت را می آوردند چنان بی ریا و ساده مفاهیم والای دین را مطرح می کردند که تا عمق وجود افراد رخنه می کرد ، با آن مرتبه علمی خضوعی داشتند بی نظیر ، بسیاری از دانشجویانی که با مسائل مذهبی غریبه بوده و حتی حاضر نبودند نامی از دین ببرند چنان جذب شخصیت روحانی و با عظمت ایشان می شدند که سراپا شوق شده و همانندی ایشان را در کنه وجود خود آرزو می کردند، در طی سال ها شاگردی ایشان کسی را ندیدم که شیفته شخصیتشان نباشد .

هرگز استاد گرانقدر را بیکار و یا در حال استراحت ندیدیم بعد از ساعت ها تدریس با شور و اشتیاق پذیرای کسانی بودند که عطش بندگی داشتند و جویای راه . خداوند ایشان را رحمت کند و با اولیا و مقربان درگاهش محشور فرماید .

استاد عارف و فرزانه حجت الاسلام و المسلمین مهندسی به تاریخ 1332 در شهر آباده، چشم به جهان گشود و در سال 1354 رسما وارد حوزه علمیه قم شد. پس از تحصیل دروس مقدماتی از ادبیات و منطق و غیره، شرح لمعه را در محضر آیت الله باکوئی، رسائل را خدمت آیت الله اعتمادی و مکاسب را از محضر مرحوم آیت الله اشتهاردی و آیت الله ستوده فراگرفت. همزمان شرح تجرید الاعتقاد را خدمت حکیم الهی آیت الله انصاری شیرازی و بدایةالحکمه را در محضر آیت الله نجفی شهر رضائی، شروع و ادامه آن را از محضر آیت الله ممدوحی استفاده کرده است. استاد خارج فقه و اصول ایشان حضرت آیت الله حاج میرزا جواد تبریزی بود و مدتی نیز از درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی سبحانی استفاده کرده است.

حضرت استاد مهندسی به هیچ عنوان، دنبال شهرت، پست و مقام و مسائل دنیوی نبودند و مانند استادشان آیت الله العظمی انصاری شیرازی، مصداق بارز زهد عرفانی بودند.

ایشان پس از بدایة الحکمه، شرح منظومه سبزواری قدس سره، در منطق و فلسفه و پس از آن اسفار را در محضر حکیم الهی آیت الله انصاری شیرازی گذرانده است. همچنین کتب معتبر عرفان از جمله تمهید القواعد ابن ترکه، شرح فصوص الحکم و مصباح الانس را در خدمت آیت الله یحیی انصاری شیرازی قرائت کرده است. وی، از محضر حکیم متاله آیت الله جوادی آملی، آیت الله مشکینی و دیگر اساتید نیز، استفاده کرده است.

استاد دیگر ایشان، افتخار حوزه های علمیه شیعه، حکیم الهی و عالم ربانی، عارف کامل، ابوالفضائل، جامع معقول و منقول، استاد ذوالفنون، حضرت علامه حسن حسن زاده آملی است که علوم متعددی را از ایشان استفاده کرده است.

حجت الاسلام محمد مهدی مهندسی

تدریس استاد

حضرت استاد مهندسی در رابطه با دروسی که تدریس فرموده اند چنین می نویسند:

« در بحث تدریس از آغاز تحصیل سعی می شد که تدریس کتب خوانده شده انجام گیرد. لذا به توفیق الهی همه کتب مقدّماتی و سطح عالی تا انتهای کفایةالاصول را یک یا برخی از آنها را چند بار تدریس داشته ام.

در کلام و فلسفه، شرح باب حادی عشر را چند بار و شرح تجرید الاعتقاد را یک بار و بدایةالحکمه را چندین دوره و نیز نهایةالحکمه را یک دوره و شرح منظومه منطق سبزواری (ره) دو دوره و شرح منظومه حکمت را سه دوره و شرح اشارات را سه دوره، تدریس داشته و در بخش تدریس علوم ریاضی، یکدوره دروس هیئت و ریاضی علّامه حسن زاده آملی را تدریس نموده ام.»

حجت الاسلام مهندسی در بخش حکمت، کتاب اسفار مرحوم صدرالمتالهین را تدریس کرد و در بخش عرفان، علاوه بر تدریس چندین دوره کتاب سنگین تمهیدالقواعد ابن ترکه که شرح قواعدالتوحید ابوحامد اصفهانی است، به تدریس شرح فصوص الحکم علامه قیصری اشتغال داشتند.

این استاد معظم، بیش از 18 سال بود که محققانه بر کرسی تفسیر آیات الهی نشسته بودند و شاگردان خود را با جلسات تفسیر قرآن، بهره مند می کردند.

هرگز استاد گرانقدر را بیکار و یا در حال استراحت ندیدیم بعد از ساعت ها تدریس با شور و اشتیاق پذیرای کسانی بودند که عطش بندگی داشتند و جویای راه . خداوند ایشان را رحمت کند و با اولیا و مقربان درگاهش محشور فرماید .

فعالیت های دیگر حجت الاسلام مهندسی

حضرت استاد مهندسی یکی از پرکارترین روحانیون فعلی بود؛ برای اینکه با قسمتی دیگر از فعالیت های ایشان (در گذشته و حال) آشنا شوید به چند نمونه اشاره می کنیم.

1. مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی قم

2. استاد مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه قم

3. استاد موسسه علمی، پژوهشی امام خمینی ( ره )

4. عضو هیئت علمی دائرةالمعارف عرفانی موسسه پژوهشی امام خمینی ( ره )

5. کارشناس شبکه سراسری رادیو معارف، شبکه قرآن سیما و شبکه سوم سیما

6. استاد موسسه امام صادق ( ع ) قم

7. استاد اخلاق مدارس حوزه علمیه قم

8. استاد راهنما ، مشاور و داور سطح 3 و 4 (ارشد و دکتری) حوزه علمیه قم

9. استاد راهنما ، مشاور و داور سطح ارشد و دکتری دانشگاه

10. عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی

آثار مکتوب

آثار ایشان، بیشتر جنبه مقاله و جزوه درسی به خود گرفته است که عبارتند از:

1. استاد مطهری و پیوستگی دین و معنویت

2. جایگاه قم در تحولات معاصر

3. حوزه و گسترش علوم عقلی

4. ضرورت آشنایی با فلسفه

5. عرفان و عارف نمایان

6. علّامه طباطبائی و تحول علوم عقلی در حوزه

7. مسئولیت حوزه و روحانیت در قبال مسائل فرهنگی جامعه

8. نگرش عرفانی امام خمینی (ره) به نهضت حسینی (ع)

9. آشتیانی و سیر و سلوک معنوی

10. خیر و شر

11. رهبری (ولایت فقیه)

12. سعادت و شقاوت

13. قاعده سوق المسلمین

14. معاد

از آثار صوتی و تصویری منتشر شده از استاد محمد مهدی مهندسی، می توان به دوره آشنایی با عرفان نظری، دوره عرفان عملی، دوره اسرار الصلا?، دوره تفسیر زیارت جامعه کبیره، تفسیر دعای ندبه و مباحث خانواده اشاره کرد.

حجت الاسلام فیاضی درباره ایشان گفت: استاد مهندسی در زمینه عرفان نظری، ( از کسانی است که ) حرف اول را در قم می زنند.

عارف و زاهد واقعی

حضرت استاد مهندسی به هیچ عنوان، دنبال شهرت، پست و مقام و مسائل دنیوی نبودند و مانند استادشان آیت الله العظمی انصاری شیرازی، مصداق بارز زهد عرفانی بودند.

بخش دین تبیان


منبع: خبر گزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.