تبیان، دستیار زندگی
در مطلب اول با عنوان شهر سوخته، چگونه شهری است؟ (172276) به سبقه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و وضع مشاغل این شهر پرداختیم و در این مطلب در ادامه برای آشنایی بیشتر به مسائل دیگری در باره این شهر خواهیم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان شهر سوخته چگونه بودند؟


در مطلب اول با عنوان " شهر سوخته، چگونه شهری است؟"  به سبقه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و وضع مشاغل  این شهر پرداختیم و در این مطلب در ادامه برای آشنایی بیشتر به مسائل دیگری در باره این شهر خواهیم پرداخت.


 آشنایی با شهر سوخته (2)

شهر سوخته، نام تازه ای است که بر یکی از شهرهای باستانی گمشده ایران، نهاده شده. کشف و پیدایی این شهر با شوق کم نظیر باستان شناسان و غرور تاریخی ایران دوستان همراه بوده است. از نام اصلی و باستانی این شهر اطلاعی در دست نیست اما به خاطر علایم نابودی این شهر در آتش، به آن شهر سوخته گفته می شود. نشانه های کشف شده در این شهر باستانی شگفت انگیز است. این که شهری در جهان باستان از سیستم  آب رسانی و دفع آب های زاید بهرمند بوده، جراحی مغز انسان در آن شهر صورت می گرفته و خط کش در ارزیابی امور معماری و ریاضی وجود داشته و دانش پزشکی آن، چنان رشد یافته بوده که برای زنی جوان چشم مصنوعی می ساخته... همگی جز شگفتی و عجایب کشف شده از ایران باستان، و از شهر سوخته است.

قبرستان شهر سوخته

اصولاً در باستان شناسی ، گورستان ها از اهمیت خاصی برخوردارند . در سال 1972 م اولین قبر به طور تصادفی کشف شد . مصالح مورد استفاده در ساختمان گورها خشت خام بوده است .

در شهر سوخته سه نوع قبر دیده می شود

1 – مهمترین نوع قبر ، چاله ای ساده بوده که مرده را همراه اشیاء و غذا دفن می کردند .

2 – نوع دیگر همان چاله معمولی که با دیواری به دو قسمت تقسیم می شده است . یک طرف مرده دفن می شد و طرف دیگر برای گول زدن ارواح خالی می ماند . آن ها از سیر برای فرار دادن ارواح استفاده می کردند .

3 – قبر های سردابه ای که نوعی قبر خانوادگی بوده است . کسانی که در این قبرها دفن شده اند جایگاه اجتماعی خاص یا ثروت فراوانی داشته اند . مردم شهر سوخته مردگانشان را خارج از شهر دفن می کردند .

بر اساس آنچه در گورها پیدا شده است ، آن ها به زندگی بعد از مرگ اعتقاد داشته اند اما پی به وجود خدای واحد و یکتا نبرده بودند

اعتقادات مذهبی مردم شهر سوخته

بر اساس آنچه در گورها پیدا شده است ، آن ها به زندگی بعد از مرگ اعتقاد داشته اند اما پی به وجود خدای واحد و یکتا نبرده بودند  و این طبیعی است . آن ها عناصر طبیعت را هم نمی پرستیدند . گاو را ستایش می کردند و نور را هم به اعتباری می ستودند آنها جهت صورت و چشمان مرده را به سمت خورشید قرار می دادند.

 آشنایی با شهر سوخته (2)

زنان شهر سوخته

زنان شهر سوخته پنج هزار سال پیش طبق مد روز لباس می پوشیدندو به استفاده از زیور آلات و آرایش خود اهمیت می‌‌دادند.

در تمام قبور متعلق به زنان شهر سوخته، سرمه‌دان، سرمه و شانه دیده می شود. زنان این منطقه به زیور آلات خود توجه می کردند و بیشترین اشیای به دست آمده از شهر سوخته را زیور آلات قیمتی تشکیل می دهند که با هنرمندی و ظرافت بسیار ساخته شده‌اند.

زنان شهر سوخته در استفاده از سنگ‌های گران قیمت بسیار تبحر داشتند و گردن‌بندها و دست بندهای به دست آمده از این منطقه، یکی از شاهکارهای هنری پنج هزار سال پیش محسوب می شود. در قبری متعلق به یک زن 18 ساله بسیار ثروتمند، سرمه‌دان، سرمه، شانه، جعبه آیینه فلزی، میله سرمه‌کشی مرمری، هاون سرمه‌کوبی و سایر وسایل تزیینی به دست آمده است. جنس و نوع اشیا نشان می‌دهد که این زن بسیار ثروتمند بوده، اما در قبور دیگر زنان نیز همین اشیا با جنس‌های معمولی و ارزان‌تر دیده می‌شود.

زنان شهر سوخته پنج هزار سال پیش طبق مد روز لباس می پوشیدندو به استفاده از زیور آلات و آرایش خود اهمیت می‌‌دادند.

از روی بقایای پارچه‌های به دست آمده از شهر سوخته و همچنین پیکره‌های یافت شده در این منطقه، متوجه شدیم که زنان شهر سوخته لباسی همانند لباس «ساری»  که در هندوستان و پاکستان استفاده می‌شود، می‌پوشیده‌اند. مردمان شهر سوخته از صنعت پارچه‌بافی بسیار بی‌نظیری برخوردار بوده‌اند و همین امر موجب شده که آنان در انتخاب رنگ و نقش لباس خود، تنوع زیادی داشته باشند. در یکی از پیکره‌های یافت شده، زن شهر سوخته لباسی مانند «ساری» پوشیده و لباس او از روی سینه به پایین با پولک و سنگ‌های قیمتی، تزیین شده است. تحقیقات روی زنان شهر سوخته در مجموع نشان می‌دهد که ثروتمندی آنان موجب شده بود که آنان بسیار خوش‌لباس بوده و به آرایش خود بسیار اهمیت بدهند.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش تاریخ تبیان


منابع: 1-  تبدکن

2- ایران گرافیک

3-کافه دیزاین