تبیان، دستیار زندگی
در دنیای‌ بی‌عاطفه‌ و خشن‌ امروز، ما انسان‌ها باید قدر نعمت‌های‌ خود را بدانیم. به‌ علاوه‌ می ‌توانیم‌ با تقسیم‌ دارایی ‌های‌ خود با مردم‌ نیازمند، از زندگی‌ بیشتر لذت‌ ببریم؛ با این‌ كار رضایت‌ خاطر بیشتری‌ احساس‌ می‌ كنیم‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندم بخشنده باش!


در دنیای‌ بی‌عاطفه‌ و خشن‌ امروز، ما انسان‌ها باید قدر نعمت‌های‌ خود را بدانیم. به‌ علاوه‌ می ‌توانیم‌ با تقسیم‌ دارایی ‌های‌ خود با مردم‌ نیازمند، از زندگی‌ بیشتر لذت‌ ببریم؛ با این‌ كار رضایت‌ خاطر بیشتری‌ احساس‌ می‌ كنیم‌ و زندگی‌ در تك‌ تك‌ لحظات‌ آن‌ برایمان‌ زیباتر و دلپذیرتر می ‌شود. حال‌ چگونه‌ می‌ توانیم‌ در این‌ دنیای‌ پر رقابت‌ فرزندانمان‌ را عاطفی، سخاوتمند و بخشنده‌ بار بیاوریم؟ اگرچه‌ پرورش‌ این‌ خصوصیات‌ در عصر كنونی‌ بسیار مشكل‌ می ‌نماید، اما امكان‌ پذیر است.

هر چیزی‌ زمان‌ دارد

همه‌ كودكان‌ به‌ طور طبیعی‌ در دوره‌ای‌ خاص‌ اسباب‌بازی ‌ها و وسایل‌ خود را در اختیار دیگران‌ قرار نمی ‌دهند. بنابراین‌ خیلی‌ متوقع‌ نباشید و صبر كنید تا زمان‌ مناسب‌ فرا برسد. بسیاری‌ بر این‌ باورند كه‌ كودكان‌ تا سه‌ - چهار سالگی‌ مسائل‌ را به‌ درستی‌ نمی ‌فهمند. به‌ طور معمول‌ كودكان‌ زیر هجده‌ ماه‌ در حین‌ بازی‌ وسایل‌ خود را به‌ دیگران‌ می‌ دهند و دوباره‌ آن‌ را پس‌ می‌ گیرند، در واقع‌ تقسیم‌ وسایل‌ در این‌ مرحله‌ صورت‌ نمی‌ گیرد و بچه‌ها چیزی‌ در مورد بخشیدن‌ و سخاوتمندی‌ نمی ‌دانند. شما می ‌توانید با دادن‌ وسیله‌ ای‌ به‌ دست‌ كودك‌ و پس ‌گرفتن‌ آن، از نوع‌ واكنش‌ او آگاه‌ شوید. كودك‌ به‌ محض‌ این‌ كه‌ معنای‌ «مالكیت» را می ‌فهمد، دیگر آن‌ وسیله‌ را به‌ شما برنمی‌گرداند و با زبان‌ خاص‌ خود می‌گوید: «مالِ من!»

به‌ خواسته‌ها و وسایل‌ كودكتان‌ توجه‌ كنید

بچه‌ها وقتی‌ با سخاوت‌ وسایلشان‌ را در اختیار همسن‌ و سالان‌ خود قرار می‌دهند؛ كه‌ احساس‌ امنیت‌ كنند و بدانند كه‌ اختیار اموالشان‌ را دارند.

وقتی‌ بدون‌ پرسش‌ از كودك، اسباب ‌بازی‌ او را در اختیار فرزند مهمانتان‌ قرار می ‌دهید، كودكتان‌ احساس‌ حقارت‌ می‌ كند؛ چون‌ می ‌پندارد كسی‌ برای‌ نظر او ارزش‌ قائل‌ نیست. اما زمانی‌ كه‌ با پرسش‌ از او و جلب‌ موافقت‌ و رضایت‌ او چنین‌ اقدامی‌ بكنید، كودك‌ احساس‌ غرور می ‌كند و از این‌ عملكرد خرسند خواهد شد.

چنانچه‌ كودك‌ نسبت‌ به‌ برخی‌ از اسباب‌بازی‌های‌ خود حساسیت‌ دارد، پیش‌ از آمدن‌ مهمان‌ با او صحبت‌ كنید تا در صورت‌ تمایل‌ آنها را كنار بگذارد.

برای‌ این‌ كه‌ كودكتان‌ را بخشنده‌ بار بیاورید، ترتیبی‌ بدهید تا چند كودك‌ همسن‌ و سال‌ او وسایل‌ بازی‌ خود را همراه‌ بیاورند. سپس‌ آنها را دور هم‌ جمع‌ كنید تا به‌ مرور زمان‌ وسایل‌ بازی‌ خود را به‌ یكدیگر بدهند. به‌ علاوه‌ هرگز از كودك‌ نخواهید تا بهترین‌ اسباب‌ بازی‌هایش‌ را بدون‌ میل‌ و رغبت‌ به‌ دیگران‌ بدهد.

بیش‌ از حد نیاز برای‌ كودك‌ وسیله‌ و اسباب‌بازی‌ نخرید

برخی‌ از والدین‌ سعی‌ می ‌كنند هر اسباب‌بازی‌ جدیدی‌ كه‌ وارد بازار می ‌شود برای‌ فرزند خود بخرند؛ اما این‌ كار درست‌ نیست، به‌ علاوه‌ باید برای‌ بچه‌ها حد و مرز خاصی‌ قائل‌ شد تا آنها هم‌ به‌ طور ضمنی‌ قانع‌ بار بیایند و زیاده‌خواه‌ نشوند. از سوی‌ دیگر، می ‌توانید در پایان‌ هر سال‌ و پیش‌ از فرا رسیدن‌ عید، با كودك‌ مشورت‌ كنید و وسایل‌ اضافی‌ سالم‌ و تمیز او را به‌ كودكان‌ بی‌ سرپرست‌ یا فقیر بدهید. به‌ این‌ طریق‌ كودك‌ شما بخشش‌ و هدیه‌ دادن‌ به‌ دیگران‌ را می ‌آموزد. حتی‌ می ‌توانید با كمك‌ فرزندتان‌ كیكی‌ بپزید و از او بخواهید آن‌ را برای‌ همسایه‌ نیازمندتان‌ ببرد. این‌ كار ضمن‌ این‌ كه‌ نوعدوستی‌ را به‌ كودك‌ می ‌آموزد، احساس‌ مسئولیت‌  و اعتماد به ‌نفس‌  او را نیز تقویت‌ می‌ كند؛ چرا كه‌ مستقیماً كاری‌ به‌ او سپرده‌ می‌ شود.

قانون‌ طلایی‌

بچه‌ها باید بیاموزند كه‌ ما انسان‌ها طبق‌ قانون‌ و قاعده‌ خاصی‌ زندگی‌ می‌ كنیم؛ به‌ عبارتی‌ آنها باید به‌ تدریج‌ خوب‌ و بد را تمیز دهند تا بتوانند كارهایشان‌ را با تشخیص‌ درست‌ انجام‌ دهند. به‌ آنها یاد بدهید كه‌ با دیگران‌ همان‌ طور رفتار كنند كه‌ دوست‌ دارند با آنها رفتار شود.

هرگاه‌ فرزندتان‌ با مهربانی‌ رفتار می ‌كند یا وسایل‌ بازی‌ خود را سخاوتمندانه‌ به‌ سایر كودكان‌ می‌ دهد، او را ببوسید و بیش‌ از پیش‌ مورد مهر و نوازش‌ قرار دهید. آنها حتی‌ در بزرگسالی‌ هم‌ این‌ رفتار شما را به‌ خاطر خواهند داشت‌ و تأثیر مثبت‌ و مؤثر آن‌ همواره‌ در زندگی ‌شان‌ نقش‌ خواهد داشت.

مجله سروش

لینک ها

فروش کتاب های « روان شناسی »، « کودکان »، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.