تبیان، دستیار زندگی
در شنا، بدن با آب در تماس است، بنابراین در معرض آلودگی است. آلودگی ممکن است در اثر تماس آب با محیط مانند هوا، باد، باران و یا به وسیله‌ی شناگران ایجاد شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از بیماری در شناگران


در شنا، بدن با آب در تماس است، بنابراین در معرض آلودگی است. آلودگی ممکن است در اثر تماس آب با محیط مانند هوا، باد، باران و یا به وسیله‌ی شناگران ایجاد شود. در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریا نیز ممکن است آب آلوده باشد. فاضلاب، فضولات حیوانی، زباله‌ها، مواد شیمیایی و صنعتی ممکن است در این آب‌ها وجود داشته باشند.


شنا در استخر

در چند سال گذشته افزایش در میزان عفونت و بیماری‌های عفونی در استخرها روی داده است. متاسفانه جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به استخر امکان پذیر نیست، مخصوصا در استخرهایی که تعداد زیادی شناگر دارد، میزان آلودگی بیشتر است.

بیماری‌هایی که از طریق آب آلوده‌ی استخر منتقل می‌شوند شامل این موارد هستند:

اسهال، اسهال خونی، وبا، تیفوئید، هپاتیت A ، ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم، سالمونلا، شیگلا، عفونت‌ها و التهاب در پوست، چشم و گوش، بیماری‌های تنفسی و … .

عوامل بیماری زا از طریق بلعیدن آب، تماس با چشم، بینی، دستگاه تنفسی و … ممکن است وارد بدن شوند. در اثر بلع آب انواع بیماری‌های اسهالی ممکن است روی دهند.

شناگران نسبت به کسانی که شنا نمی‌کنند بیشتر دچار عفونت‌های چشم، گوش و پوست می‌شوند. علت این رویداد بالا بودن میزان باکتری‌ها و ویروس‌ها در استخر است.

مگر کلر عوامل بیماری زا را از بین نمی‌برد؟

اگرچه کلر بسیاری از عوامل بیماری زا را می کشد، اما این کار به زمان نیاز دارد. عواملی هستند که حتی تا چند روز زنده می‌مانند. برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در مقابل کلر مقاومت کنند.

این‌ها نشان می‌دهند که بدون کمک شما در رعایت برخی نکات، بیماری‌ها می‌توانند منتشر شوند.

برای جلوگیری از بیماری، رفتارهای سالم در شنا برای سلامت شما و افراد دیگر لازم است.

عموماً تصور می‌شود که بالا بودن دمای آب ممکن است برخی عوامل بیماری زا را از بین ببرد. اما در دمای بالا، کلر موجود در آب سریع‌تر از بین می‌رود و بی اثر می‌شود.

در استخرهای روباز به علت اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید و گرما و در استخرهای سرپوشیده به علت آلودگی بالا و تعداد زیاد شناگران، تاثیر کلر به سرعت کاهش می‌یابد.

افراد بیمار یا کسانی که در حال بهبودی هستند، باید از شنا کردن اجتناب کنند

چرا از کلر بیشتری استفاده نمی‌شود؟

بسیاری از استخرها به دلیل پیشگیری از بیماری، از کلر زیادی استفاده می‌کنند. اما این مسئله نیز خطراتی برای سلامتی ایجاد می‌کند و باید از آن اجتناب شود. مواد ضد عفونی کننده‌ی معدنی‌ای نیز هستند که می‌توانند میزان کلر مصرفی را تا 75 درصد کاهش دهند و محیط سالم‌تری فراهم کنند.

ضد عفونی کردن موثر می‌تواند باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرد. عناصری مانند مس و نقره نیز می‌توانند به عنوان عوامل ضد باکتری و ضد ویروسی عمل کنند.

در مواردی از مواد ضد عفونی کننده‌ی مناسب استفاده نمی‌شود.

تنفس بخارات مربوط به کلر و مواد ضد عفونی کننده می‌تواند منجر به بروز تنگی نفس یا آسم شناگران مخصوصاً در کودکان خردسال شود. حتی ممکن است برخی از این بخارات، مشکلات کلیوی، کبدی، سیستم عصبی مرکزی ایجاد کنند و حتی در مواردی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. جذب نسبی کلر از پوست، تحریک و سوزش چشم و بینی، مشکلات معده و کم خونی ممکن است در اثر وجود Cl2 ، ClO2 یا کلرامین روی دهد.

کودکان مبتلا به آسم نباید در استخرهای سرپوشیده شنا کنند

به دلیل وجود خطرات بالقوه در کلری که در آب استخرهای سرپوشیده می‌ریزند، شنا کردن کودکان مبتلا و مشکوک به آسم در این نوع استخرها کاملا ممنوع است؛ چرا که در صورت تماس کودک با این آب، احتمال به کما رفتن کودک حتمی است.

لذا کودکانی که به آسم مبتلا هستند یا احتمال ابتلا به این بیماری در آنان وجود دارد، هرگز نباید در این نوع استخرها شنا کنند یا حتی در محیط این استخرها به استراحت یا بازی بپردازند.

پیشگیری از بیماری‌های ناشی از شنا

احتمال ابتلا به اسهال با شنا در آبی که به خوبی ضد عفونی و نگهداری می‌شود، کم است. در بیشتر موارد علت بیماری این است که افراد، آب را به عنوان منبع احتمالی بیماری به حساب نمی‌آورند. اگر افراد به این موضوع واقف باشند بیشتر مراقب خواهند بود.

برای لذت بردن از شنا و پیشگیری از ابتلا به بیماری موارد زیر را انجام دهید:

* قبل از ورود به آب کاملا پوست بدن را پاک کنید و بشویید.

* اگر مبتلا به اسهال هستید، حتی اگر در حال حاضر مشکلی ندارید به هیچ وجه وارد آب نشوید.

* تا حد امکان از ورود آب به منافذ بدن و به خصوص از بلعیدن آب خودداری کنید. همواره به خاطر داشته باشید که این آب می‌تواند آلوده باشد و کلر همه‌ی عوامل بیماری زا را نمی‌کشد.

* بعد از اجابت مزاج و قبل از ورود به آب استخر، دست‌ها و قسمت تحتانی بدن را به خوبی با آب و صابون بشویید.

* در صورتی که رفتارهای غیر بهداشتی، مواد آلوده یا مواد دفعی در آب مشاهده کردید از آب خارج شده و به مراقبان استخر اطلاع دهید.

* در صورت وجود رفتارهای ناسالم، نیمکت‌ها و صندلی‌ها و اطراف استخر نیز ممکن است بسیار آلوده باشند. چنین مواردی را نیز اطلاع دهید.

* از مواد آرایشی استفاده نکنید، چون علاوه بر آلوده کردن آب، واکنش کلر و مواد ضد عفونی کننده با ترکیبات مختلف آرایشی موجب آسیب پوست شما می‌شود.

* بعد از اتمام شنا و دوش گرفتن از نرم کننده مناسب و ضد آفتاب‌ها استفاده کنید و موها را با شامپوی مناسب و یا نرم کننده به خوبی شستشو دهید.

توصیه برای والدین کودکانی که شنا می‌کنند

* پیش از شنا و نیز هر چند وقت یک بار در طی شنا کردن، کودک را به دستشویی ببرید.

* در صورتی که لباس کودک آلوده شد، از تعویض لباس و شستشو در نزدیکی آب اکیداً خودداری کنید.

* پیش از شنا، پوست و خصوصاً قسمت‌هایی تحتانی بدن کودک را به خوبی با آب و صابون بشویید.

* همیشه از نزدیک مراقب کودک خود باشید. به خاطر داشته باشید که کودکان ممکن است بدون هیچ سر و صدایی غرق شوند.

* به کودک اجازه‌ی جویدن آدامس یا خوردن خوراکی را ندهید. مصرف خوراکی هنگام شنا یا بازی ممکن است منجر به خفگی او گردد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

پزشکان بدون مرز

ایسنا

مطالب مرتبط:

اگر در تابستان به شنا می روید...

شنا؛ ورزشی مفید و پُرطرفدار

حفاظت از پوست و مو در شنا

حتما از عینك شنا استفاده کنید

بهداشت استخرها مهم است

عوارض پوستی استخرهای روباز

استخرهای مطمئن و تحت نظارت مراکز بهداشتی را برای شنا انتخاب کنید

در محوطه استخرها پابرهنه راه نروید

بیماری های پوستی ناشی از آب استخرها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.