تبیان، دستیار زندگی
این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، با استفاده از روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن وارد شده‌اند، وابستگی جهان به حضرت مهدی موعود(عج) را به اثبات می‌رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدی(عج) جان جهان است

نگاهی به کتاب «وابستگی جهان به امام زمان(عج)»


این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، با استفاده از روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن وارد شده‌اند، وابستگی جهان به حضرت مهدی موعود(عج) را به اثبات می‌رساند.


وابستگی جهان به امام زمان(عج)»

چاپ نخست کتاب «وابستگی جهان به امام زمان(عج)» تالیف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر و روانه بازار نشر شد.

این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، با استفاده از روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن وارد شده‌اند، وابستگی جهان به حضرت مهدی موعود(عج) را به اثبات می‌رساند.

اصل وابستگی سایر ممکنات به وجود امام(ع) و چگونگی آن و مسایل مشابه آن را دانشمندان و علمای حکمت و عرفان با دلایل عقلی، فلسفی و عرفانی اثبات کرده‌اند، چنان‌که به وسیله وحی و خبر آنان که با عالم غیب ارتباط و اتصال دارند و از غیب عالم و علم کتاب و روابط نهانی و پنهانی ممکنات با یکدیگر، به اذن‌الله تعالی و به عنایت و لطف او مطلع‌اند نیز ثابت می‌شود.

طبق همین اطلاعاتی که اینان به ما می‌دهند و حتی اگر هم دلیل عقلی مستقل نباشد، به آنچه خبر می‌دهند اعتقاد پیدا می‌کنیم، زیرا برای تحقق این گونه موضوعات به ویژه تفاصیل آن راهی مطمئن و باور بخش‌تر از وحی و اخبار انبیا و اوصیای آن‌ها نیست؛ چنان که وجود ملائکه و اصناف آن‌ها و ماموریت‌ها و مداخلاتشان در عالم و تصرفات و ارتباطاتی که با تنظیم عالم دارند، برحسب قرآن مجید و احادیث شریفه، ثابت و مسلم است و هرکس به نبوت و وحی و قرآن مجید و رسالت حضرت رسول اکرم(ص) مومن باشد، به آن نیز ایمان دارد، زیرا ایمان به صدق انبیا و وحی و اِنبا و اخبار آن‌ها قابل تبعیض نیست. بنابراین، در این موضوع نیز این راه شناخت، مورد استناد و کمال اعتماد و یقین‌آور و اطمینان بخش است.

برحسب روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن مجید وارد و همچنین روایاتی که به طور مستقل روایت شده‌اند، وابستگی جهان به وجود امام(ع) ثابت شده است. هرچند بعضی از این روایات به وابستگی بعضی از این عالم مثل زمین بیشتر دلالت نداشته باشد، اما بعضی دیگر بر وابستگی کل دلالت دارد. علاوه بر این که بعضی از معیارها و ملاک‌ها که این وابستگی را تایید می‌کند، عام‌اند و وابستگی کل عالم را اثبات می‌کنند.

از طرق اهل سنت نیز احادیثی که دلالت بر این موضوع دارند، روایت شده‌اند مانند روایتی که «عبدالله‌بن بطه عکبری» که از محدثین مشهور و نامدار است، در کتاب «الانابه» به سند خود از عبدالله‌بن امیه مولی مجاشع، از یزید رقاشی، از انس‌بن مالک به این لفظ روایت کرده است. انس گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «همواره این دین برپا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتی که آن دوازده نفر درگذشتند، زمین اهل خود را فرو خواهد برد.»

چنان‌که از بعضی احادیث استفاده می‌شود، از دوران صدر اول و عصر صحابه، افراد برجسته‌ای از آنان مانند سلمان و ابوذر که نمی‌توان اعتقاداتشان را جز به استناد به هدایت و بیان و ارشاد حضرت رسول اعظم(ص) مستند دانست، این وابستگی را بازگو کردند و به دیگران می‌آموختند، چنان که از سلمان و ابوذر در مقام توصیف امیرالمومنین(ع) روایت شده است: «علی(ع) قوام زمین است که زمین به سوی او آرام می‌گیرد و به سوی آن سکون و آرامش حاصل می‌شود، و اگر او (یا جانشین او) نباشد، هر آینه زمین را دگرگون (و به وضع دیگر) و مردم را منکر و ناشناخته خواهید دید.»

انس گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «همواره این دین برپا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتی که آن دوازده نفر درگذشتند، زمین اهل خود را فرو خواهد برد.»

با مراجعه اجمالی به روایات و احادیث شیعه و اهل سنت و زیارات معتبر مثل جامعه کبیره، ارتباط وجود سایر ممکنات و بقای زمین؛ بلکه عالم، نزول باران، برکات و رحمت‌های الهی، افاضه فیوضات و نعمت‌ها به وجود امام(ع) ثابت و مسلم است. البته شکی نیست که یگانه راه نجات و امان از گمراهی، شناختن امام، قبول امامت او و پیروی از اوست که علاوه بر احادیث متواتر ثقلین و سفینه و امان، حدیث مشهور بین شیعه و اهل سنت که حمیدی در «جمع صحیحین» آن را روایت کرده است، با کمال تاکید و توعید بر آن دلالت دارد.

متن این حدیث به روایت حمیدی (در جمع صحیحین) چنین است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة؛ هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، مرده است (مانند) مردن جاهلیت». همچنین فخررازی از حضرت رسول(ص) روایت کرده است که فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه، فلیمت ان شاء یهودیا و ان شاء نصرانیا؛ هرکس بمیرد در حالی که نشناخته باشد امام زمان خود را، پس اگر خواست یهودی بمیرد و اگر خواست نصرانی.»

کلام معجزنظام حضرت علی(ع) تصریح این بیان و اقتباس از فرمایش حضرت رسول اعظم(ص) است که مفخر علمای اسلام سیدرضی از آن حضرت روایت کرده است: «همانا امامان از سوی خدا و به امر خدا، قائم بر خلق خدا و بر پا دارندگان آن‌ها، و مدبر و مدیر امور، نگهبان مصالح و سرپرست بندگان خدا هستند. داخل بهشت نمی‌شود مگر آن کس که بشناسد ایشان را و ایشان او را بشناسند و داخل آتش نمی‌شود مگر کسی که ایشان را نشناسد و انکار کند، و امامان(ع) او را نشناسند و انکار کنند.»

این‌گونه احادیث و احادیثی که مدلول آن‌ها گسترده‌تر است، از حد تواتر فراتر رفته‌اند و مورد نظر در این رساله، استقصا و احصای آن احادیث و تحقیق در مقدار دلالت آن‌ها نیست که بررسی این احادیث به کاوش بسیار و مطالعات زیاد و تالیف کتابی مفصل و بزرگ نیاز دارد.

آنچه در این رساله به طور مختصر در نظر نویسنده کتاب قرار گرفته، توجیه و تفسیر عقلی و علمی و منطقی این وابستگی و بیان امکان و صورت وقوع آن است که در ضمن پنج بیان توضیح و توجیه می‌شود. اگرچه بحث و بررسی را می‌توان در دو زمینه قرار داد. نخست، ارتباط اصل وجود ممکنات به وجود امام(ع) و دیگری ارتباط بقای آنها به وجود آن حضرت(ع)، اما به ملاحظه اختصار و تکرار نشدن، در طی پنج بررسی و توجیه، معقولیت و منطقی بودن هر دو جهت بیان شده‌اند.

چاپ نخست کتاب «وابستگی جهان به امام زمان(عج)» در شمارگان 2000 نسخه، 66 صفحه و بهای 8000 ریال راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتاب‌‌خوانی تبیان


منبع:خبرگزاری کتاب ایران