تبیان، دستیار زندگی
از پر کاربردترین شیشه آلاتِ مورد استفاده در آزمایش های شیمیایی است. این ابزار به صورت یک لوله شبیه انگشت ساخته می-شود که یک سر آن باز و کف آن بسته و به شکل U است. لولۀ ازمایش برای نگهداری جابجا کردن، مخلوط کردن و حرارت دادن مقادیر اندک مواد شیمیایی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوله آزمایش و لوازم جانبی آن

از پر کاربردترین شیشه آلاتِ مورد استفاده در آزمایش های شیمیایی است. این ابزار به صورت یک لوله شبیه انگشت ساخته می شود که یک سر آن باز و کف آن بسته و به شکل U  است.

لوله آزمایش برای نگهداری، جابجا کردن، مخلوط کردن و حرارت دادن مقادیر اندک مواد شیمیایی جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی برای به دست آوردن و نگهداری گازها می توان از لوله آزمایش استفاده کرد.

به این منظور باید آن را پر از آب کرد و به صورت وارونه درون یک ظرف پر از آب قرار داد. گاز تولید شده توسط یک واکنش شیمیایی را می توان به وسیله یک شلنگ لاستیکی به دهانه آن هدایت کرد و به این ترتیب گاز حاصله از یک واکنش را در آن محبوس کرد.

لول? آزمایش و لوازم جانبی آن

لوله آزمایشی که برای بیشتر آزمایش های شیمی مناسب است به خصوص آزمایش هایی که در آن می خواهیم به ماده ای حرارت بدهیم، از جنس شیشه است اما برای برخی از عملیات می توان از لوله آزمایش های پلاستیکی هم استفاده کرد.

لوله آزمایش در انداره های متنوع وجود دارد.

لول? آزمایش و لوازم جانبی آن

هنگام کار با لوله آزمایش باید به جنس آن دقت داشته باشید. اگر با لوله آزمایش می خواهید ماده ای را حرارت دهید باید از لوله هایی استفاده کنید که نسبت به حرارت مقاوم هستند. لوله هایی که از "بارو سیلیکات" (borosilicate) یا پیرِکس (Pyrex) ساخته شده اند نسبت به حرارت کاملاً مقاومت دارند و می توان آن ها را مستقیماً روش شعله چراغ بونزن یا هر منبع حرارتی دیگری قرار داد.

استفاده از لوله آزمایشی که به حرارت مقاوم نیست گذشته از این که موجب شکسته شدن آن می شود ممکن است به علت پخش شدنِ مواد درون آن خطرناک نیز باشد.

لوله آزمایش به شکلی ساخته شده است که تمیز کردن آن آسان است. بلافاصله پس از پایانِ آزمایش و استفاده از لوله آزمایش باید آن را شست. همچنین قبل از هر آزمایش باید از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

لول? آزمایش و لوازم جانبی آن

به تعویق انداختن شستشوی لوله آزمایش ممکن است موجب شود دیگر هرگز قابل استفاده نباشد. اگر نمی توانید بلافاصله آن را بشویید باید لوله را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. برای شستن لوله آزمایش استفاده از شیشه شور در اندازه مناسب ضروری است.

شیشه شور برسی استوانه ای شکل است که به یک میله متصل شده است.

برای نگه داری از لوله آزمایش باید از جا لوله ای استفاده کرد که برای همین کار ساخته شده است.

لول? آزمایش و لوازم جانبی آن

استفاده از جالوله ای فلزی و شیشه شور با دسته فلزی ممکن است موجب شود که سطح لوله آزمایش خراش بردارد. وجود خراش در سطح هر وسیله شیشه ای احتمال شکستن آن را بیشتر می کند پس بهتر است از شیشه شور و جالوله ای پلاستیکی یا چوبی استفاده کنیم.

انبر لوله آزمایش وسیله دیگری است که باید در استفاده از آن مهارت داشته باشید. برخی از انبرهای لوله آزمایش در ناحیه ای که با لوله در تماس است مجهز به چوب پنبه است تا روی شیشه خراش ایجاد نکند. برخی دیگر از جنس چوب هستند. در صورتی که فلزِ انبر مستقیماً با لوله تماس پیدا کند احتمال دارد که روی آن خراش ایجاد کند.

لول? آزمایش و لوازم جانبی آن      لول? آزمایش و لوازم جانبی آن

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: احمد آشتیانی

تنظیم: نسرین صادقی