تبیان، دستیار زندگی
بیش از 40 درصد از فیلمبرداری «ژانی گه ل» انجام شد جمیل رستمی دومین فیلم سینمایی‌اش را با نام «ژانی گه ل» از اسفند سال گذشته در سلیمانیه عراق جلوی دوربین برد و تاكنون 40 درصد ازفیلمبرداری آن به مدیریت نادر معصومی ‌انجام شده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین فیلم جمیل رستمی براساس یك رمان كردی

بیش از 40 درصد از فیلمبرداری «ژانی گه ل» انجام شد


جمیل رستمی دومین فیلم سینمایی‌اش را با نام «ژانی گه ل» از اسفند سال گذشته در سلیمانیه عراق جلوی دوربین برد و تاكنون 40 درصد ازفیلمبرداری آن به مدیریت نادر معصومی ‌انجام شده است.

این فیلم براساس رمان «ژانی گه ل» نوشته استاد ابراهیم احمد یكی از چهره‌های شاخص فرهنگی كرد است، كه آثار متعددی در زمینه شعر و داستان دارد . این رمان را می‌توان به تعبیری اولین رمان معتبر كردی دانست كه اوضاع و احوال سیاسی و فرهنگی عراق در سالهای دهه 40 و 50 میلادی را بررسی می‌كند و نگارش فیلم‌ نامه آن صورت مشترك توسط خسرو سینا و جمیل رستمی انجام شده است.

در خلاصه داستان «ژانی گه‌ل» آمده است : جوامر كه ده سال قبل به جرم رهبری تظاهراتی ضد حكومت در سلیمانیه دستگیر شده پس از آزادی، برای دیدار همسر و پسرش كه هرگز او را ندیده است راهی منزل پسرعمویش می‌شود. به جوامر اطلاع می‌دهند كه خانواده‌اش به روستا رفته‌اند. جوامر با وجود اینكه ممنوع‌الخروج است برای بازگرداندن آنها شبانه و به دور از چشم ماموران راهی مسیرخطرناكی می‌شود.

در این فیلم حدود 100 بازیگرنقش‌آفرینی می‌كنند و در برخی ازسكانس های فیلم نزدیك به 4000 هنرور حضور دارند. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان از نزارحسین، ریناس وریا، اسوعمر، عبدل حمد جوان و....نام برد.

تدوین «ژانی گه ل» به عهده محمدرضا موئینی است و عباس بلوندی (طراح صحنه و لباس)، نادیا محمودی

(طراح چهره‌پردازی)، محمد امامی (صدابردار همزمان)، پرویز آبنار (صداگذاری و میكس)، مرتضی اكبری (جلوه‌های ویژه)، خسرو جلالی (عكس) و استاد مظهر خالقی (ناظر پروژه) دراین فیلم همكاری دارند.

«ژانی گه ل» محصول سولی فیلم و تهیه‌كنندگی آن به عهده جمیل رستمی است.

مرثیه برف، اولین ساخته جمیل رستمی كه چندی قبل در سینماهای تهران به نمایش عمومی درآمد ودر جشنواره‌های متعدد بین‌المللی جوایزی را كسب نموده است،در بخش مسابقه چهل و ششمین جشنواره فیلم كودك و نوجوان زلین جمهوری چك از 7 تا 13 خرداد ماه به نمایش درخواهد آمد.

لینک:

معرفی نامزدهای جوایز اسکار سال 2006 اعلام شد

نامزدهای‎ دریافت‎ جوایز فیلم‎ فجر

اعلام‎‎‎ فیلم های‎ اول‎ و دوم جشنواره‎ فجر