تبیان، دستیار زندگی
در معرض آفتاب بودن برای هر کسی می‌تواند خطرناک باشد. برنزه کردن توسط سولاریوم و یا زیر نور آفتاب خیلی مناسب نیست، چه برسد به اینکه فرد باردار هم باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنزه کردن پوست در بارداری خطری ندارد؟


برنزه کردن فرایندی است که طی آن سلول‌های پوست برای حفاظت از خود در برابر اشعه مضر فرابنفش تلاش می‌کنند. در معرض آفتاب بودن برای هر کسی می‌تواند خطرناک باشد. برنزه کردن توسط سولاریوم و یا زیر نور آفتاب خیلی مناسب نیست، چه برسد به اینکه فرد باردار هم باشد، زیرا عوارضی مانند سرطان پوست و پیری زودرس را ممکن است همراه داشته باشد. اشعه‌های مضر خورشید، مشکلاتی در رشد جنین به وجود آورند.

بارداری

استفاده از ضد آفتاب برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. زنان باردار باید از کرم ضد آفتاب در فواصل منظم استفاده کنند تا از پوشش ثابت در برابر نور خورشید اطمینان حاصل کنند و SPF حداقل 40 برای آن‌ها توصیه می‌شود.

خانم‌های باردار در طول این دوران، متوجه تغییر رنگ پوست خود می‌شوند. این مسئله به خاطر هورمون‌هایی (هورمون محرک ملانوسیت) است که در طول دوران بارداری بیشتر می‌شوند و باعث می‌گردند خانم باردار لکه‌های تیره‌ای را در صورت خود (کلاسما) یا شکم خود ببینند.

در معرض آفتاب قرار گرفتن موجب کلاسما و ملاسما می‌شود که این‌ها بیماری هستند که در آن پیشانی، گونه‌ها و لب فوقانی زن باردار به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این بیماری ممکن است پس از بارداری ناپدید شود. دوری از آفتاب به جز در مواقع ضروری و استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود.

بسیاری از متخصصان بر این باورند جنین مادرانی که حین بارداری برنزه می‌کنند نسبت به اشعه فرابنفش بسیار حساس‌ترند، همانطوری‌که تأثیر الکل و سیگار بر روی جنین بسیار شدیدتر از والدین آن‌ها خواهد بود.

تحقیقات نشان داده که برنزه کردن سبب ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی شده و میزان مرگ و میر جنین را در موش‌ها افزایش داده است. همچنین برنزه کردن میزان جهش در DNA سلول‌ها را در طیف وسیعی از دوزیستان افزایش داده است.

اگر پزشکتان شما را از برنزه کردن منع نکرد، آگاه باشید که خطرات بالقوه‌ای می‌تواند در آینده گریبان‌گیر نوزاد شما شود؛ برای مثال اگر شما در زمان بارداری به علت برنزه کردن مبتلا به مشکلات پوستی و یا سرطان پوست شدید، درمان شما با توجه به شرایطتان محدود می‌شود و اگر تصمیم جدی برای درمان سرطان پوست داشته باشید، ممکن است به جنین‌تان آسیب برسد.

حساسیت پوست در دوران بارداری نسبت به نور خورشید زیاد می‌شود. لذا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث تغییر رنگ شدیدتر پوست می‌گردد

دلایل عدم برنزه کردن

بهتر است که خانم‌های باردار از برنزه کردن به دلایل زیر دوری کنند:

افزایش دمای بدن

نور آفتاب دمای بدن را بالا می‌برد که می‌تواند سبب سقط جنین غیر عمدی و ایجاد نقص در مغز و نخاع جنین شود. در نهایت افزایش دمای بدن موجب سکته در اثر گرما می‌شود که سبب از دست دادن هوشیاری ، تشنج و حتی مرگ می‌شود.

از دست دادن آب بدن

برنزه کردن در آفتاب سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود، بدون آنکه متوجه آن باشید. از دست دادن آب بدن برای شما و جنین مضر است و می‌تواند سبب زایمان زودرس شود.

ظاهر پوست

تغییر سطح هورمون‌ها در طول بارداری سبب می‌شود تا پوست خانم‌های باردار لک و پیس دار شود. برنزه کردن سبب بدتر شدن این حالت می‌گردد.

کاهش سطح اسیدفولیک بدن

میزان مناسب اسیدفولیک بدن در طول دوران بارداری مهم است. اسید فولیک در برابر اشعه‌ی قوی خورشید شکسته می‌شود و اشعه فرابنفش سبب افت و کاهش سطح اسیدفولیک بدن می‌شود.

دریافت کافی اسیدفولیک در بارداری، از ابتلای جنین به نقص‌های سیستم عصبی مثل اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند.

آفتاب سوختگی

خانم‌های باردار بیشتر از بقیه، از آفتاب سوختگی رنج می‌برند، زیرا تغییر میزان هورمون بدن آن‌ها، پوستشان را نسبت به آفتاب حساس‌تر می‌کند. همراه با ضد آفتاب، خانم‌های باردار می‌توانند موارد احتیاط دیگری را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی به کار گیرند. آن‌ها باید زمان کمتری را در معرض آفتاب قرار بگیرند و از لباس‌های محافظ مثل کلاه لبه‌دار استفاده کنند.

در آخر...

حال ممکن است شما پزشکی را پیدا کنید که آسیب‌های گفته شده در اثر برنزه کردن حین بارداری را قبول نداشته باشد و یا فکر کند از سه تا شش ماهه بارداری می‌توانید برنزه کنید، در این صورت باید تمام خطرات ذکر شده را بپذیرید.

اگر در دوران بارداری مصمم به برنزه کردن هستید، از لوسیون های برنزه استفاده نمایید. در ابتدا لوسیون را روی قسمت کمی از پوست خود تست کنید که مبادا حساسیت داشته باشید، حتی اگر قبل از بارداری این لوسیون را استفاده می‌کرده‌اید، چون پوست شما در این دوران حساس‌تر می‌شود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تخت‌های برنزه اعتیاد می‌آورند

عوارض برنزه کردن زیاد پوست

برای برنزه شدن، راه بی ‌خطری هست؟

نسل سوخته!

تاثیرات نور خورشید بر پوست

خط قرمز زیبایی در بارداری

تاثیر بارداری بر پوست

خارش پوست در بارداری طبیعی است؟

انواع خارش پوست در بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.