تبیان، دستیار زندگی

چگونه بر گرمای تابستان غلبه کنیم؟

هنگامی که فرد در یک محیط خیلی گرم یا مرطوب قرار می‌گیرد، یا این که فعالیت بدنی شدیدی دارد، برای رها شدن از این گرمای زیاد، مکانیسم‌هایی در بدن فعال می‌شوند که باعث بروز گرمازدگی در فرد می‌شوند. در این حالت بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند عملکرد اندام‌های اصلی را تخریب کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گرمازدگی، تابستان، گرمای تابستان،
در گرمازدگی به دلیل دفع زیاد آب و املاح ( نمک ) ، بدن دچار خستگی و ضعف می‌شود. گرمازدگی می‌تواند باعث گرفتگی عضلات نیز شود که با احساس درد در دست‌ها، پاها و گاهی شکم همراه است.

 

در این جا یک سری توصیه وجود دارد که باعث می‌شوند در تابستان خنک بمانید:

 

1- به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید. بهترین راه برای خنک ماندن، مصرف یک نوشیدنی خنک است. شربت آب لیمو یا خاکشیر یا چای سبز خنک برای فصل تابستان مناسب هستند. از مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین پرهیز کنید، زیرا کافئین و قند موجود در آن‌ها، شما را تشنه‌تر می‌کنند و دارای مقدار زیادی کالری، بدون مواد مغذی هستند. یک بطری آب خنک همیشه دم دستتان باشد.

اگر در معرض نور آفتاب هستید، از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی برای یک مدت کوتاه، زیرا در غیر این صورت باعث آفتاب سوختگی می‌شود

 

2- از کولر، فن‌کوئل و دستگاه‌های خنک کننده هوا استفاده کنید. پوشال کولر یا فیلتر سیستم خنک کننده را عوض کنید تا به خوبی هوای اتاق را خنک کنند. سعی کنید تا حد امکان در محیط‌های سر بسته و خنک باشید. هنگامی هم که رانندگی می‌کنید، کولر ماشین را روشن کنید.

 

3- در تابستان لباس‌های نخی با رنگ روشن بپوشید. سعی کنید تعداد لباس‌های تان کم باشد. لباس‌های تیره، گرمای بیشتری را جذب می‌کنند و در خود نگه می‌دارند.

 

4- از پنکه‌های کوچک دستی در هوای گرم استفاده کنید.

 

5- هنگامی که بیرون از منزل هستید، سعی کنید در سایه باشید و از سایبان استفاده کنید. اگر برای مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب هستید، از کلاه‌های لبه دار استفاده کنید.

 

6- کفش‌های سبک و راحت بپوشید. کفش‌های زمستانی و گرم برای تابستان مناسب نیستند. اگر پاهای شما خنک باشند، شما نیز احساس خنکی خواهید کرد.

 

7- شنا کنید. شنا کردن در استخر، هم شما را خنک می‌کند و هم یک ورزش مناسب است.

 

8- اگر در معرض نور آفتاب هستید، از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی برای یک مدت کوتاه، زیرا در غیر این صورت باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

 

9- اگر احساس ضعف، تهوع، سرگیجه و بی حالی می‌کنید، در معرض خطر گرمازدگی و هایپرترمیا(افزایش دمای بدن) قرار دارید که خطرناک هستند و حتی در صورت وخامت، می‌توانند منجر به مرگ شوند. لذا سریعا دنبال راه چاره باشید.

 


مطالب مرتبط:

حفظ سلامت در فصل گرما

گرمازدگی در فصل تابستان

علائم گرمازدگی و درمان آن

راه های پیشگیری از گرمازدگی

جلوگیری از بیماری‏های ناشی از گرما

گرمازدگی و راه های درمان آن

شدت گرمازدگی

چطور گرمازده نشویم؟

گرمازدگى، مشکل فصل تابستان

مراقب گرمازدگی باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.