تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پیامک‌های این سازمان مبنی بر اینکه «نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنید» توضیحاتی را ارائه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای خودانصرافی پرحاشیه چیست؟


رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پیامک‌های این سازمان مبنی بر اینکه «نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنید» توضیحاتی را ارائه کرد.

  خودانصرافی پرحاشیه

سازمان هدفمندسازی یارانه ها عصر روز یکشنبه ارسال پیامک به برخی از دریافت کنندگان یارانه نقدی را آغاز کرد.

پیشتر (بهمن ماه گذشته) وزیرامور اقتصادی و دارایی در نوشتاری اعلام کرده بود:"هر چند حداقل 15 میلیون نفر می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند اما دولت تصمیمی برای حذف افراد ندارد چرا که این امر با روح قانون در تضاد است."

با این حال اکنون پس از درخواست وزیر امور اقتصادی و دارایی از افراد دارای تمکن مالی برای خودانصرافی از دریافت یارانه نقدی، سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارسال پیامک زیر را از شماره 300025 آغاز کرده است:

"آقای/خانم .... نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه refahi.ir مراجعه کنید سازمان هدفمندسازی یارانه ها"

البته پیشتر نیز این گونه پیامکها برای برخی افراد ارسال شده بود که دولت آن را تکذیب کرده بود. سخنگوی طرح تحول اقتصادی نیز بیست و پنجم بهمن ماه گذشته از توزیع فرم های خودانصرافی خبر داده بود. فرزین گفته بود،10 میلیون نفر مجبور نیستند از دریافت یارانه انصراف دهند.

وی گفته بود، درآمدهای بالای 3 میلیون نفر جزو اقشار پردرآمد محسوب می شوند که در این مرحله اسامی 4 میلیون نفر برای ارسال به فرمانداری ها آماده شده است.

با توجه به تناقض گویی های مقام های دولتی در خصوص افراد مشمول خودانصرافی این که پیامک مذکور برای چند نفر ارسال شده همچنان مبهم باقی خواهد ماند.

به نظر می رسد سایت رفاهی هیچ امنیتی برای این نوع اطلاعات در نظر نگرفته است زیرا، هر کس با داشتن این دو عدد، یعنی شماره سریال شناسنامه و کد ملی، می تواند فردی را از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج کند

از طرف دیگر مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تشرح دلایل ارسال پیامک برای برخی هموطنان کشورمان در زمینه انصراف از یارانه گفت: از ابتدا بنای ما خودانصرافی بوده است و تعدادی از مردم که درآمد مناسبی دارند و یارانه پرداختی در زندگی آنان اثرگذار نیست یا تأثیر چندانی ندارد می‌توانند به صورت خودانصرافی از دریافت تمام یا بخشی از یارانه سهم خود صرفنظر کنند و از این طریق با تخصیص بیشتر و بهتر منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها موجبات بهبود زندگی خانوارهای کم درآمد و محروم جامعه فراهم کنند.

  خودانصرافی پرحاشیه

وی ادامه داد: جهت ایجاد سهولت و تمهیدات لازم برای تعامل و همکاری خانوارهای داوطلب از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی صورت گرفت که سرپرست خانوارها باید وارد سامانه الکترونیکی www.refahi.ir شده و یکی از چهار گزینه انصراف از تمامی یارانه، انصراف از بخشی از یارانه، عدم دریافت مابهالتفاوت مرحله اول و دوم یارانه و عدم انصراف را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به این سئوال 20 و 30 که چرا در ارسال پیامک به خودانصرافی و اختیاری بودن این امر اشاره نشده و این گونه به نظر می‌رسد که دستور و اجباری برخورد شده است گفت: اینگونه نیست و از همان ابتدا برنامه ما خوداظهاری و خودانصرافی بوده است. درباره پیامک نیز محدودیت فنی وجود دارد و همانطور که می‌دانید بیشتر از 70 کاراکتر نمی‌تواند باشد.

وی افزود: فردی که فرم اقتصادی تکمیل می‌کند، با اختیار و حق انتخاب است و در زمان دریافت شماره حساب نیز از مردم درخواست شد، کسانی که متقاضی‌ هستند، هر گونه شمار حسابی که مد نظر دارند، اعم از بانک‌های خصوصی، دولتی و یا موسس مالی و اعتباری مورد تایید بانک مرکزی ارائه کنند.

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: پیامک‌های که برای مردم ارسال شد، در واقع به آنها گفته شد به سامانه www.refahi.ir مراجعه کرده و در آنجا نیز گزینه خود انصرافی وجود دارد که ظرف یک دقیقه وارد این سامانه می‌شوند و در آنجا خواسته شده است، چنانجه موافقید این گزینه را انتخاب کنید و اصولا این امر اختیاری است.

اما همین تکمیل فرم اطلاعات و سر زدن به سایت رفاهی هم حاشیه هایی به همراه دارد. فرایند اعلام انصراف از فهرست دریافت یارانه، در سایت رفاهی امنیت کافی ندارد.

با توجه به آنکه شماره سریال و کد ملی افراد، هیچ کدام اطلاعات سری محسوب نشده و با مشاهده یک کپی از شناسنامه و کارت ملی افراد به راحتی قابل دسترس است، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد ممکن می شود

هر چند سایت رفاهی در حال حاضر آمادگی دارد کسانی که می خواهند از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج شوند، با وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه سرپرست خانوار از فهرست دریافت کنندگان حذف شده و از فروردین ماه سال 91 دیگر یارانه ای دریافت نکنند.

اما به نظر می رسد سایت رفاهی هیچ امنیتی برای این نوع اطلاعات در نظر نگرفته است زیرا، هر کس با داشتن این دو عدد، یعنی شماره سریال شناسنامه و کد ملی، می تواند فردی را از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج کند، البته شما با وارد کردن این دو شماره می توانید اطلاعات شخصی خانوارها را که آن فرد سرپرستی اش را بر عهده دارد مشاهده کنید.

با توجه به آنکه شماره سریال و کد ملی افراد، هیچ کدام اطلاعات سری محسوب نشده و با مشاهده یک کپی از شناسنامه و کارت ملی افراد به راحتی قابل دسترس است، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد ممکن می شود.

با توجه به این وضعیت به طور مثال کارمند کارگزینی هر اداره ای می تواند تمامی افرادی که با آن مجموعه قرارداد دارند و یا حتی برای مصاحبه شغلی مراجعه کرده اند را از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف کند.

سایت رفاهی و مسئولان آن متاسفانه هیچ نوع رمز ورود شخصی برای دسترسی به این اطلاعات پیش بینی نکرده اند و این در حالی است که حداقل دو سال از ثبت نام اطلاعات خانوارها بر روی این سایت می گذرد و امکان دسترسی به اطلاعات شخصی خانوارها برای همه افراد فراهم بوده است، از این پس نیز امکان حذف خانوارها از فهرست دریافت یارانه نقدی نیز وجود دارد، که دامنه سوء استفاده از این اطلاعات را افزایش می دهد.

.

فرآوری: حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع: همشهری آنلاین/خبرآنلاین