تبیان، دستیار زندگی
ورزش در طول دوران بارداری معجزه می‌کند. روحیه را تقویت، خواب را بهبود بخشیده و آلام و دردهای دوره بارداری را کم می‌کند. همچنین با تقویت عضلات و ایجاد استقامت، شما را برای زایمان آماده می‌کند و پس از به دنیا آمدن بچه بازگشت اندام شما به حالت اولیه را آسانت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید ورزش در دوران بارداری


ورزش در طول دوران بارداری معجزه می‌کند. روحیه را تقویت، خواب را بهبود بخشیده و آلام و دردهای دوره بارداری را کم می‌کند. همچنین با تقویت عضلات و ایجاد استقامت، شما را برای زایمان آماده می‌کند و پس از به دنیا آمدن بچه بازگشت اندام شما به حالت اولیه را آسانتر می‌سازد.

 ورزش -دوران بارداری

ورزش در طول دوران بارداری معجزه می‌کند. روحیه را تقویت، خواب را بهبود بخشیده و آلام و دردهای دوره بارداری را کم می‌کند. همچنین با تقویت عضلات و ایجاد استقامت، شما را برای زایمان آماده می‌کند و پس از به دنیا آمدن بچه بازگشت اندام شما به حالت اولیه را آسانتر می‌سازد. یک ورزش ایده آل باعث می‌شود قلب شما خوب پمپاژ کند و شما را انعطاف پذیر نگه می‌دارد، وزن را کنترل می‌کند و بدون ایجاد استرس بیش از حد برای شما یا بچه،  ماهیچه های شما را آماده می‌کند.

در یک مقاله تحقیقی جدید گفته شده که در نوزادان متولد شده از زنانی كه طی بارداری به‌طور پیوسته و شدید ورزش كرده بودند، اثرات بدی مشاهده نشد و حتی این نوزادان از سایر كودكان باهوش‌تر بودند.

بیشتر افراد فكر می‌كنند، برای یك خانم باردار غیر ممكن است كه به طور شدید ورزش كند، زیرا معقتدند ورزش شدید موجب كمبود اكسیژن در مغز كودك می‌شود و به آن صدمه می‌زند. اما آنچه كه به مغز كودك آسیب می‌رساند، كمبود كالری و افزایش درجه حرارت بدن است.

در گذشته هم گفته می‌شد ورزش موجب تب و افزایش بیش از حد درجه حرارت بدن طی ماه اول بارداری می‌شود و موجب تخریب مغز و نخاع می‌شود، ولی بررسی روی خانم‌های باردار ثابت كرد که افزایش درجه حرارت بدن در این گروه در اثر عفونت بوده است نه ورزش كردن.

پیاده روی : یکی از بهترین ورزشهای قلب و عروقی برای زنان باردار، پیاده روی است که بدون اذیت زانو ها و مچ پا، اندام شما را متناسب نگه می‌دارد. همچنین ورزشی است آسان که در هر کجا می‌توان آن را انجام داد،  نیاز به هیچ نوع وسیله‌ای به جز یک جفت کفش راحتی ندارد و هیچ خطری در طول نه ماه بارداری ایجاد نمی‌کند.

پیش از شروع هر برنامه تمرینی، ابتدا با پزشک خود مشورت کرد .مشكلات خاص پزشكی اجازه ورزش در دوران بارداری را نمی‌دهند.

شنا : مشاورین سلامت و متخصصین بدنسازی از شنا به عنوان بهترین و بی‌خطرترین ورزش برای خانم های باردار استقبال می‌کنند. شنا به دلیل اینکه هر دو گروه ماهیچه‌های بزرگ (بازو و پا) را ورزش می‌دهد،  بسیار ایده آل است،  سیستم قلبی ـ عروقی را بهبود می‌بخشد و به خانم هایی که منتظر فرزند هستند اجازه می‌دهد علی رغم وزن اضافی دوران بارداری احساس سبکی بکنند.

فواید ورزش در دوران بارداری :

تغییرات گوناگونی در بدن یك زن در طول حاملگی ایجاد می‌شود. ورزش منظم می‌تواند اثر سودمندی بر این تغییرات داشته باشد:

 كمك به ایجاد آمادگی بدن برای تحمل فشار زایمان:

این کمک شامل افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلاتی است كه هنگام تولد نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییرات طبیعی هورمونی در بارداری، موجب استراحت رباط‌ها و مفاصل می‌شود كه احتمال رگ به رگ شدن را افزایش می دهد.

افزایش قدرت انعطاف‌پذیری، خطر فشار وارده به یك عضله یا مفصل را كاهش می‌دهد.

 ورزش -دوران بارداری

کمک به كاهش درد كمر و بهبود تعادل :

همزمان با بزرگ‌تر شدن رحم، مركز ثقل بدن دچار تغییراتی می‌شود كه این تغییرات باعث از دست دادن تعادل در زن باردار می شوند. ورزش به فرد كمك می‌كند كه راحت‌تر خود را با تغییرات شكل بدن، سازگار كند.

همچنین بهبود وضعیت گردش خون، كم كردن فشار خون و استراحت ضربان قلب و برگشت سریع‌تر بدن به شكل طبیعی از دیگر فواید ورزش بر بارداری زنان است.

فواید ورزش در دوران بارداری، یکی دو تا نیست. در زیر با برخی از فواید ورزش و تحرک بدنی در طول این دوران مهم آشنا می شوید:

▪ ورزش موجب افزایش کشیدگی، قدرت و استقامت عضلات مادر می شود و در نتیجه به تحمل اضافه وزن دوران بارداری کمک می کند.

▪ تقویت عضلات مادر او را برای فشار زایمان آماده تر کرده و فرآیند زایمان را تسهیل می نماید.

▪ ورزش باعث کاهش بعضی مشکلات فیزیکی حین بارداری مانند کمردرد، تورم اندام ها، یبوست، خستگی و کوفتگی بدن، گرفتگی ساق پا و تنگی نفس می شود.

▪ مطالعات زیادی مؤید نقش ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی مادران باردار و افسردگی بعد از زایمان بوده است.

ورزش موجب افزایش کشیدگی، قدرت و استقامت عضلات مادر می شود و در نتیجه به تحمل اضافه وزن دوران بارداری کمک می کند

▪ ورزش به بازگشت بدن به حالت اول بعد از زایمان کمک شایانی می نماید.

▪ بارداری انرژی قابل توجهی از مادران باردار می گیرد، که ورزش و تغذیه مناسب تا حد زیادی به جبران این انرژی کمک کرده و از احساس خستگی و خمودی مادران جلوگیری می نماید.

▪ ورزش گردش خون را افزایش داده و سیستم قلب و عروق را تقویت می نماید و تقویت این سیستم برای مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود.

▪ ورزش به مادر باردار کمک می نماید که خواب بهتری داشته باشد. موضوعی که برای سلامت مادر و جنین مفید است.

▪ شواهد علمی وجود دارد که ورزش تصور مادر از خود، شخصیت و اعتماد به نفس او را بهبود می بخشد.

موارد احتیاط :

اما باید توجه داشت پیش از شروع هر برنامه تمرینی، ابتدا با پزشک خود مشورت کرد .مشكلات خاص پزشكی اجازه ورزش در دوران بارداری را نمی‌دهند. به یاد داشته باشید كه ورزش برای حفظ سلامتی بدن، تناسب اندام و لذت بردن است.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان


منابع: 1- سیمرغ/ 2-بارداری/  3- پیام آنلاین