تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش و پژوهش سازمان دار‌القرآن سازمان دار‌القرآن ایجاد باور دینی در دانش آموزان را مستلزم کارهای پژوهشی عمیق خواند و گفت: کتابهای دینی ما بطور عمده روی ارائه اطلاعات کلی در مورد دین و مذهب کار کردند و از راههای تقویت باور غفلت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتب دینی آموزشی کاربردی نیستند

غفلت از تقویت باورهای دینی در کتب درسی


معاون آموزش و پژوهش سازمان دار‌القرآن سازمان دار‌القرآن ایجاد باور دینی در دانش آموزان را مستلزم کارهای پژوهشی عمیق خواند و گفت: کتابهای دینی ما بطور عمده روی ارائه اطلاعات کلی در مورد دین و مذهب کار کردند و از راههای تقویت باور غفلت شده است.


کتب دینی آموزشی کاربردی نیستند

داوود تک فلاح معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن گفت: کتابهای دینی درسی بیشتر نظری است و اطلاعات عمومی ارائه می شود بدون اینکه به باور توجه شود.

وی شناخت و باور را جزو ضرورتهای سیستم آموزشی خواند و گفت: در کتب درسی در قسمت شناخت خوب کار شده است اما غیر از آن ما حیطه "باور" را داریم که عاطفی هم است که در سیستم آموزشی به این مسئله کمتر توجه شده است.

با تقویت باورهای دینی در مدارس آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم

تک فلاح تقویت باور دینی در دانش آموزان را مستلزم کارهای پژوهشی عمیق خواند و گفت: با تقویت باورهای دینی می توانیم آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم و از متولیان آموزشی و فرهنگی انتظار می رود از طریق رسانه ها و یا ارتباط با خانواده ها از طریق ارائه بسته های فرهنگی بر این مسئله سرمایه گذاری کنند تا از سنین کودکی بر روی بچه ها کار شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن افزود: بر اساس مصوبه ای که به تازگی در حوزه فرهنگ عمومی تصویب شده است، همه دستگاهها موظف هستند در کنار کارهای معمول خویش بسته های فرهنگی را تدوین و در اختیار زیر مجموعه خود قرار دهند و این کار بسیار خوبی در این زمینه است.

لزوم پرورش معلمان با نشاط و دیندار و اخلاقمدار در کنار تدوین کتب درسی

وی ارتباط صحیح میان معلم و شاگرد را یکی از اصلی ترین مؤلفه های ضروری در تدوین کتب درسی دینی دانست و گفت: هر قدر در متون درسی مباحث دینی به خوبی بیان شود به هر حال یک مقوله نظری است به همین جهت دانش آموزان باید در کنار کتب درسی نمادهایی از پرورش را ببینند اگر معلمان خود از نمادهای دینداری و اخلاق باشند بطور قطع اثر آن بیش از ده ها کتاب درسی است.

هر قدر در متون درسی مباحث دینی به خوبی بیان شود به هر حال یک مقوله نظری است به همین جهت دانش آموزان باید در کنار کتب درسی نمادهایی از پرورش را ببینند اگر معلمان خود از نمادهای دینداری و اخلاق باشند بطور قطع اثر آن بیش از ده ها کتاب درسی است.

تک فلاح افزود: باید معلمان با نشاطی پرورش دهیم که هم در جامعه و هم در تدریس و هم در خانواده موفق هستند. البته بیشتر معلمان ما انسانهای فرهنگی و خوبی هستند اما کمتر امکان این را می بینیم که دانش آموز با معلم ارتباط دوستانه ای داشته باشد و در زندگی معلم وارد شده و از نزدیک دینمداری معلم را لمس کند. ضمن اینکه مباحث دینی در مدارس فقط مخصوص معلم دینی نیست بلکه در شیمی و زیست و علوم هم معلم می تواند تکمله هایی از مباحث دینی را در میان درس خود بگنجاند.

وی تحول در نظام آموزشی را کار عظیمی خواند و گفت: باید علوم انسانی اسلامی در تمامی دروس متبلور شود اول کادر آموزشی، بعد کتب درسی، این کار عظیمی می طلبد که باید این مسائل را در سیستم کلان آموزش و پرورش و آموزش عالی گرفته تا آنهایی که در حوزه فرهنگ کار می کنند و بعد در تمام وزارتخانه ها درجه ای از این آموزشها ببیند.

داوود تک فلاح

لزوم بازنگری در هدف گذاری نظام آموزشی کشور

معاون آموزش و پرورش سازمان دارالقرآن تصریح کرد: ما با کمبود مؤلف در زمینه تدوین کتب درسی دینی مواجه نیستیم بلکه مصنف کم داریم. ضمن اینکه نیازمند بازنگری کلی بر روی هدف گذاری ها هستیم. باید گروه پژوهشی خاصی باشد که هدف گذاری ها را رصد کند که در طول بیش از 30 سال که از انقلاب گذشته چه چیزهایی را پیش بینی کردیم که به آن برسیم و به آن نرسیده ایم و به چه بخشهایی دست پیدا کرده ایم و یا باید چه چیزهایی را پیش بینی کنیم.

وی افزود: باید بازبینی کلی کتب درسی را داشته باشیم همان مطلبی که مقام معظم رهبری چند سال پیش در نشستی در استان فارس توصیه اکید به کل نظام آموزش و پرورش داشتند. سیستم آموزش و پرورش ما بومی شده جمهوری اسلامی ایران نیست و خیلی از قسمتهای آن از جاهای مختلف گرفته شده و تلفیقی از جاهای مختلف است در صورتیکه باید رنگ و بوی اسلامی در تمام دروس ما دیده شود. ضمن اینکه کتابهای ما بیشتر نظری است تا کاربردی از جمله کتب دینی که بر مبنای حفظ است و بعد از مدتی که فرد دید این مطالب در زندگی اش به درد نمی خورد فراموش می شود.

تک فلاح تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند برای اسلامی کردن دروس باید دانشمندان حوزه دین شناسی اسلامی و تربیت اسلامی با هم جمع شوند یک گروههای تخصصی بزرگ در سطح کلان کشور را داشته باشند که خوشبختانه اولین گام تحولات برداشته شده است که همان تدوین سند مهندسی کشور است که در ذیل آن امیدواریم این مسائل هم رعایت شود البته این کار عظیمی است که با همفکری می توان به آن دست یافت.

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبرگزاری مهر