تبیان، دستیار زندگی
برای دریافت امواج از شبکه های ارتباطی و ارسال آن به گوشی های تلفن همراه نیاز به نصب آنتن هایی است که آنها را BTS می نامند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنتن های BTSچیست؟


برای دریافت امواج از شبکه های ارتباطی و ارسال آن به گوشی های تلفن همراه نیاز به نصب آنتن هایی است که آنها را BTS می نامند.

آنتن های btsچیست؟

BTS مخفف کلمه Base Tranceiver Station است.

دلایل نصب آنتن های BTS

تامین پوشش رادیویی در جاده ها یا مناطقی که سیگنال ضعیف است یکی از دلایل نصب آنتن های BTS است .یکی دیگر از اهداف نصب آنتن BTS از بین بردن ترافیک شبکه است .

نحوه نصب آنتن های BTS

برای نصب آنتن های BTS فواصل معینی در نظر گرفته می شود.این فواصل بر اساس قواعد خاصی تعیین می شوند که از جمله آنها می توان به ظرفیت آنتن منصوبه ، تعداد مشترکین موجود در هر منطقه و کاهش تشعشات آنتن اشاره کرد .

نزدیک بودن آنتن های BTS باعث کاهش تشعشات می شود به طوریکه در طی یک مسیر چند آنتن BTS برای پوشش دهی نصب می شود .تعداد آنتن های BTS معمولا در مناطقی که استفاده از تلفن همراه بیشتر است زیاد می شود مثلا در شهر های بزرگ تعداد آنتن های BTS بیشتر از مناطق دیگر است .

آنتن های btsچیست؟

شبكه سلولی در آنتن‌های BTS

آنتن‌های BTS یا Base Transceiver station فناوری‌های گوناگونی از قبیل: GSM، WLL WAN، CDMA، WiFi و WiMAX را پشتیبانی می‌كنند.این آنتن‌ها در شبكه تلفن همراه كه از نوع شبكه سلولی cell است، وظیفه تشكیل نقاط اتصال سلول‌های 6 ضلعی این شبكه را دارند و عموما 2 نوع ارتباط برقرار می‌كنند، اول ارتباط با سایر آنتن‌ها و دوم ارتباط با وسایل واقع در دامنه تحت پوشش.

بی‌تی‌اس‌ها اغلب دارای 3 سكتور هستند كه هر كدام حدود 120 درجه را پوشش می‌دهند كه جمعا 360 درجه می‌شود، اما هر سكتور یا قسمت می‌تواند مستقل نیز نصب شود تا محل‌های خاصی را پوشش دهد. بی‌تی‌اس حدود 30 كیلومتر برد دارد كه برد مفید آن را در فضای باز و بدون هیچ‌گونه ساختمان یا مانعی 20 كیلومتر تخمین می‌زنند و در فضای شهر با وجود ساختمان‌های بلند و متعدد، برد مفید را بین 2 تا 5 كیلومتر در نظر می‌گیرند. اگر در فضای باز و خارج از شهر باشید، بسته به قدرت سیگنال دریافتی از بی‌تی‌اس می‌توانید مكالمه داشته باشید به عبارتی دیگر در صورت داشتن شارژ كافی براحتی می‌توانید از فاصله 15 كیلومتری سایت مكالمه كنید. در این مقطع میزان تشعشع و قدرت فرستنده و گیرنده اهمیت پیدا می‌كند.

قدرت خروجی بی‌تی‌اس به صورت manual یا دستی و قدرت خروجی گوشی به صورت خودكار تنظیم می‌شود تا مصرف باتری به حداقل برسد.

اجزای تشکیل دهنده BTS

BTS ها از سلو لهایی تشکیل شده اند که در هر کدام از این سلولها سه سکتور وجود دارد .اندازه سلولهای آنتن های BTS بستگی به فاصله این آنتن ها دارد .سلولهای بزرگتر مربوط به آنتن های نزدیک به هم و سلولهای کوچک مربوط به آنتن هایی است که فاصله زیادی از هم دارند .چهار TRX در هر کدام از این سکتورها فعال می شود که به ازای هر کدام از این TRX ها ارتباط همزمان بین هشت مشترک برقرار می شود .

TRX مخفف کلمه transceiver است و در آنتن های BTS به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کند .هر آنتن BTS حداکثر از توانایی ارتباط رسانی بین 96 مشترک برخوردار است .

از دیگر اجزاء BTS می توان به پنل اشاره کرد که این پنلها توسط کابل هایی به نام FEEDER به آنتن ها وصل می شود .

آنتن های btsچیست؟

شبکه های برتر

یکی از عناصر تشکیل دهنده سیستم سوئچینگ تلفن همراه MSC است که به آن مرکز سرویس های سوئیچینگ نیز گفته می شود که عملکرد راه اندازی مکالمه را انجام می دهد و وظایفی چون ارائه صورت حساب مشترکین نیز بر عهده این مرکز است .

کیفیت مکالمه و تماس مطلوب آنتن های BTS توسط شبکه ای با نام BSC کنترل می شود.

BSC مخفف کلمه Base Station Controller است .

در مسیری که چند BTS در آن وجود دارد هماهنگی لازم بین این آنتن ها برای قطع نشدن تماس را شبکه BSC انجام می دهد .

آنتن های btsچیست؟

BTSخطرات آنتن های

قرار گرفتن در معرض آنتن های BTS به مدت زیاد و به دفعات مکرر به طور قطع مشکلاتی اعم از افزایش فشار خون، مشکلات عصبی، نوسان در تعداد ضربان قلب و... ایجاد خواهد کرد.

به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران ، تشعشعات حاصل از آنتن های BTS برای انسان بسیار مضر است و در واقع قرار گرفتن بیش از حد در مقابل این امواج باعث ناباروری و سرطان افراد می شود.میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن BTS تلفن همراه با توجه بشدت ومدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است.هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود ، مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرند نزدیک تر باشیم، خطرناک تر خواهد بود.قوی ترین امواج زمانی به بدن انسان می رسد که فرد زیر آنتن های BTS قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله 5 کیلومتری آنتن ها دورتر شویم، امواج قدرت خود را از دست خواهند داد وتاثیر BTS ها به قدرت  آنها و میزان فاصله فرد بستگی دارد.

امواجی كه توسط آنتن‌های موبایل ساطع می‌شوند

این آنتن‌ها امواج مایكروویو با فركانس و توان خاصی ارسال می‌كنند. عموما نیز دو نوع موج ارسال و دریافت می‌شود كه یك موج برای ارتباط با سایر آنتن‌هاست و دارای قدرت زیادی است و نوع دیگر برای ارتباط با دستگاه‌های واقع در منطقه تحت پوشش است كه قدرت كمتری دارد.

در این میان برای این‌كه بدانیم چه نوع تاثیری از این امواج ممكن است دریافت كنیم باید تفكیكی از تعاریف را برای خودمان داشته باشیم.

ابتدا آن‌كه هر محركی می‌تواند تاثیری بر كاربر داشته باشد اما این تاثیر بندرت مضر است. مانند وقتی كه كسی صحبت می‌كند و شما می‌شنوید، در این كار نیز امواج صوتی ارسال می‌شود و توسط اندام شنوایی شما دریافت و روی لایه‌های حساس مانند پرده گوش و استخوان‌های ریز و دیگر اجزای آن تاثیر می‌گذارد و آنها را مرتعش كرده و بعد از فعل و انفعالاتی، شما موج دریافتی را به عنوان صدا درك می‌كنید.

آنتن های btsچیست؟

دوم آن‌كه ضرر داشتن نیز حدود و مقادیر مختلفی دارد و همان‌گونه كه تاثیر آن برابر مضر بودن نیست، مضر بودن نیز برابر خطرناك بودن نیست. ضرر داشتن یك سطح دارد مانند این‌كه خوردن نمك اضافه در وعده‌های مختلف غذا می‌تواند مضر باشد اما كدام یك از ما با توجه به سبك غذایی كشورمان توانسته‌ایم برای مدت طولانی غذای بدون نمك استفاده كنیم؟ از طرفی مضر بودن در دامنه زمانی كوتاه مدت می‌تواند در زمان طولانی تشدید شود. مانند آن‌كه در تمام وعده‌های غذایی در سنین بالا نمك استفاده كنیم كه این می‌تواند بسیار ضرر داشته باشد.

سومین دیدگاه نیز آن‌كه خطرناك بودن یعنی بالفعل بودن اثر تخریبی. مانند خوردن ماده سمی یا برخورد با خودرو.

این سه تعریف در صورت تفكیك می‌تواند دانش بهتری از محیط به ما بدهد و در مورد امواج موبایل نیز همین‌طور است.

    ادامه دارد...

 

فرآوری:  مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: comtel-.monaseb-jamejamonline-ravazadeh-