تبیان، دستیار زندگی
مطابق قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص ایرانی مقیم ایران نسبت به كلیه درآمدهای تحصیل شده مشمول پرداخت مالیات می باشند و از جمله این اشخاص وكلاء بوده كه به عنوان صاحبان مشاغل موضوع بند ب ماده ۹۵ و ۹۶ قانون مذكور از آن نام برده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی


مطابق قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص ایرانی مقیم ایران نسبت به كلیه درآمدهای تحصیل شده مشمول پرداخت مالیات می باشند و از جمله این اشخاص وكلاء بوده كه به عنوان صاحبان مشاغل موضوع بند ب ماده ۹۵ و ۹۶ قانون مذكور از آن نام برده شده است
مطابق قانون موصوف درآمد سالیانه وكلاء كه اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات تسلیم كرده اند تا میزان معافیت سالیانه موضوع ماده ۱۰۱ همین قانون از پرداخت مالیات معاف و نسبت به مازاد آن طبق نرخهای مندرج در ماده ۱۳۱ مشمول مالیات شناخته خواهند شد البته لازم به توضیح است كه شرط استفاده از معافیت موضوع ماده ۱۰۱ تسلیم به موقع اظهار نامه است. بدیهیست عدم تسلیم به موقع اظهارنامه موجب تعلق جریمه معادل ۴۰% مالیات خواهد بود.
مالیات

همچنین مطابق بند ب ماده ۹۵ از قانون م.م ناظر به تعاریف صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۶ همین قانون وكلا مكلف به ثبت فعالیتهای شغلی در دفتر درآمد و هزینه می باشند و عدم رعایت این بند علاوه بر اینكه باعث تعلق جریمه معادل ۴۰ درصد مالیات است موجب خواهد شد كه دست ممیزمالیاتی جهت محاسبه مالیات بر اساس علی الراس نیز باز باشد زیرا دفترچه تمبر مالیاتی به تنهایی برای احتساب درآمد ملاك ممیزین واقع نمی شود و صرفاً قرینه ای بر میزان درآمد درنظر گرفته می شود كه البته این امر مورد انتقاد نگارنده بوده و با توجه به صدور دفترچه تمبر مالیاتی می بایست هم همكاران محترم نسبت به ثبت مبلغ تمبر باطل شده از طریق حسابداری دادگستری در دفترچه خود به صورت كامل اقدام كنند و هم مركز امور مالیاتی وکالت این دفترچه ها را به عنوان ملاك و معیار صحیح جهت كسب میزان درآمد پذیرا باشد كه البته این امر نیازمند تعامل دو جانبه و نشستهای مشترك فی مابین هیات مدیره محترم كانون با مدیران امور مالیاتی استان خواهد بود.

در ادامه و نكته آخر در خصوص دفاتر درآمد و هزینه اینكه چنانچه دفاتر قانونی موجود ولی به هر دلیل اعم از نقص ویا ... مورد قبول ممیز واقع نگردد و رد شود جریمه متعلقه ده درصد مالیات خواهد بود.

بنابر این جهت سهولت در امور مالیاتی به همكاران محترم پیشنهاد می شود:

۱-اظهارنامه های مالیاتی خویش را حتماً در موعد مقرره تسلیم اداره امور مالیاتی نمایند و ضمن ثبت اظهارنامه شماره ثبت را یادداشت تا درصورت نیاز قابل ارائه و دفاع باشد.

مطابق بند ب ماده ۹۵ از قانون م.م ناظر به تعاریف صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۶ همین قانون وكلا مكلف به ثبت فعالیتهای شغلی در دفتر درآمد و هزینه می باشند و عدم رعایت این بند علاوه بر اینكه باعث تعلق جریمه معادل ۴۰ درصد مالیات است موجب خواهد شد كه دست ممیزمالیاتی جهت محاسبه مالیات بر اساس علی الراس نیز باز باشد

۲-به همراه اظهارنامه تصویر مصدق دفترچه تمبر مالیاتی و در صورت امكان گواهی حسابداری دادگستری مبنی بر میزان تمبر ابطالی مربوط به عملكرد آن سال اخذ و ضمیمه شود.

۳-از ارائه اظهارنامه سفید به اداره امور مالیاتی خودداری و حتماً اظهارنامه را به صورت كامل تسلیم اداره موصوف نمایند.(نحوه تنظیم اظهارنامه درادامه ارائه شده است)

۴-همكارانی كه تاكنون اقدام به تهیه دفتر موضوع بند ب ماده ۹۵ ننموده اند با تهیه دفتر ثبت درآمد و هزینه آن را ممهور به مهر اداره امور مالیاتی محل اشتغال نموده و ثبت در اداره موصوف نمایند و با درج صحیح درآمد و هزینه در دفتر موصوف آن را به همراه اظهارنامه به اداره موصوف ارائه تا مشمول محاسبه مالیات اضافی نشوند.

۵-در زمان تسویه حساب با اخذ برگ قطعی مالیات اقدام به پرداخت مالیات سال نمایند.

محاسبه-مالیات-

۶-دقت شود دراظهارنامه های تسلیمی حتماً آدرس دقیق و قابل ابلاغ به همراه تلفن تماس خویش را به صورت كامل قید و مخصوصاً كارآموزان كه موفق به اخذ پروانه وكالت می شوند حتماً آدرس جدید دفتر خویش را به امور مالیاتی محل اطلاع تا امكان ابلاغ اوراق فراهم شود.

بارها مشاهده شده كه كارآموزی بعد از اتمام دوره كارآموزی آدرس جدید خویش را به اداره امور مالیاتی اطلاع نداده و اوراق مالیاتی مربوط به وی به آدرس دفتر وكیل سرپرست ایشان ارسال و ابلاغ شده و النهایه موجب تضییع حق دفاع وی گردیده است.

نحوه تنظیم اظهارنامه:

درآمد سالیانه = (تمبر ابطالی در دفترچه مالیاتی×۲۰) حق الوكاله + حق المشاوره

درآمد مشمول مالیات = (ضریب مالیاتی سالیانه وكلا برابر دفترچه)۵۵% × درآمد سالیانه

مانده مشمول مالیات = معافیت مالیاتی سالیانه موضوع ماده ۱۰۱ - درآمد مشمول مالیات

تبصره: معافیت مالیاتی سالیانه موضوع ماده ۱۰۱ هر ساله توسط دولت اعلام می شود. در سال ۸۷ (۰۰۰/۲۹۴۰۰) ریال بوده است.

۱۵% = مانده مشمول مالیات تا سی میلیون ریال

اصل مالیات = ۲۰% = تا یكصد میلیون ریال نسبت به مازاد سی میلیون ریال

۲۵% = تا دویست و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد یكصد میلیون ریال

و درصدهای فوق طبق ماده ۱۳۱ ق.م.م تا ۳۵% قابل افزایش خواهد بود.

امید است با توجه به فرمول ارائه شده جهت نحوه تنظیم اظهارنامه و محاسبه درآمد و مالیات مطالب مذكور مورد استفاده و بهره برداری همكاران محترم واقع گردد.

فرآوری :هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان


منبع: سایت محترم اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران / وکالت