تبیان، دستیار زندگی
پای بند شدن به رسوم خیالی مثل صرف هزینه‌های سنگین در باب امور مربوط به ازدواج، سنگ بزرگ دیگری است که راهِ ازدواج جوانان را سد می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی ازدواج کمرشکن می‌شود


پای بند شدن به رسوم خیالی مثل صرف هزینه‌های سنگین در باب امور مربوط به ازدواج، سنگ بزرگ دیگری است که راهِ ازدواج جوانان را سد می‌کند....
وقتی ازدواج کمرشکن می‌شود

متأسفانه امروزه بسیاری از افراد به بهانه‌های مختلفی مثل چشم و هم چشمی، آبروداری، داشتن آرزو و...  تمام هم و غم خود را در گرفتن مراسمی با تشریفات زائد و هزینه‌های كمرشكن می‌گذارند. برخی از آن‌ها معتقدند که هر چه بیش‌تر در مراسم عقد و عروسی‌شان تشریفات داشته باشند، شخصیت و آبرویشان بیشتر حفظ می‌شود. برخی از والدین هم با این نگاه سطحی كه ما برای فرزندمان آرزو داریم یا برخی فرزندان که معتقدند مگر ما چند بار ازدواج می‌کنیم، برای ریخت و پاش و اسراف در مراسم ازدواجشان مجوز صادر می‌کنند.

نكته مهم دیگر این است كه هزینه‌های بالا و سرسام‌آور مجالس عروسی سایر هزینه‌ها مثل هزینه‌ی خرید، جهیزیه و... را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به این معنا که وقتی مثلاً خانواده داماد، برای مراسم ازدواج مجلس مجلل و باشکوهی می‌گیرند؛ یقیناً انتظار دارند که خانواده عروس هم جهیزی‌های كامل و در شأن آن‌ها تهیه کنند. برای برآورده شدن این انتظار باید خان‌های بزرگ از طرف خانواده داماد تهیه شود و.... و اگر بخواهیم این جریان را ادامه دهیم به چیزی جز دوری باطل نخواهیم رسید.

علاوه بر این، بسیاری از همسران جوان فراموش می‌کنند که مراسم عروسی محدود به زمان است، ولی صرف هزینه‌های بسیار سنگین و بازپرداخت آن‌ها مدت‌ها و گاه حتی سال‌ها برای آن‌ها دردسر می‌آفریند و آن وقت است که مسئله بسیار زیبا و مقدسی مثل ازدواج این همه بدبختی و مانع و دردسر برای جوانان ایجاد كند و موجب هراس و فرار آن‌ها از ازدواج شود.

به راستی آیا اگر فردی ساده و بی تجمل، بدون هیچ اسرافی ازدواج کند، خوشبخت نمی‌شود؟ آیا خوشبختی به پر کردن چشم مردم و بستن دهان آن‌هاست؟ یعنی همه زیبایی زندگی مشترک و خوشبختی در آن به حرف این و آن بستگی دارد؟

اگر این‌گونه باشد یقیناً خوشبختی کاذبی ست. چرا کاذب؟ کسی که همیشه همه کارها و فعالیت‌هایش حتی  زندگی‌اش برای رضایت دیگران است، خود را فراموش کرده و در جامعه حل می‌شود. فراموشی خود یعنی فراموشی همه زیبایی‌ها، یعنی فراموشی خدا، همسر، فرزند و....

جالب‌تر آنکه به اثبات تاریخ، خوشبخت‌ترین افراد و زیباترین و آسمانی‌ترین زندگی‌ها در ساده‌ترین آن‌ها رقم خورده است.

ازدواج پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با خدیجه (سلام الله علی‌ها)  ثروتمندترین زن عرب یا ازدواج علی (علیه‌السلام) با فاطمه(سلام الله علیها)  که به گفته خود پیامبر بیشتر وسایل زندگی‌شان از گِل ساخته شده بود، همه و همه در ساده‌ترین وجه خود برگزار شد و زندگی ساده و زیبا را به ارمغان آورد

چه باید کرد؟

اگر نگرش و توجه به اصول و معیارهای اصیل ایرانی اسلامی را جایگزین طرز فکر فعلی کنیم، بدون شک بسیاری از تشریفات و رسوم غلط  و جاهلی از بین می‌رود و زندگی‌مان به جای زیبایی‌های ظاهری به زیبایی‌های واقعی آراسته می‌شود.

کمک گرفتن از مؤسسات خیریه، NGO ها و سازمان های مردم نهادی که وارد عرصه ازدواج شده اند و کمک می کنند تا مراسم عروسی با بهترین کیفیت اما کمترین هزینه ها سر بگیرد، یکی از گزینه های خوبی است که جوانان و خانواده ها می توانند از آن بهره مند شوند.

از سوی دیگر، شرکت در مراسم و جشن‌های جمعی که از طریق برخی دستگاه‌ها و نهادها مثل دانشگاه برای عروس و دامادها  برگزار می‌شود، می تواند هم کمکی به ترویج این فرهنگ کند و هم علاوه بر برگزاری ازدواجی ساده و  زیبا، باعث ایجاد نشاط اجتماعی و فردی ‌شود.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

موانع ازدواج دختران و پسران» از دید خود آنها 

هر که مهرش بیش، ارج اش بیشتر!

مدرک تحصیلی، سنگی در راه ازدواج

مراسم عروسی با الگوهای اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.