تبیان، دستیار زندگی
افتتاحیه آخرین فیلم هری پاتر در بریتانیا، مکزیک و اسلواکی ۷ جولای آغاز شد و از ۱۲ جولای (‌۲۱ تیر) در کویت در معرض تماشای مخاطبان قرار خواهد گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی با «هری پاتر»

آخرین فیلم «هری پاتر» بر پرده سینماهای جهان


افتتاحیه آخرین فیلم هری پاتر در بریتانیا، مکزیک و اسلواکی ۷ جولای آغاز شد و از ۱۲ جولای (‌۲۱ تیر) در کویت در معرض تماشای مخاطبان قرار خواهد گرفت و اکران آن از ۱۳ و ۱۴ جولای در اکثر کشورهای جهان آغاز می‌شود.


خداحافظی با «هری پاتر»

پنجشنبه قبل نیز هزاران نفر از علاقمندان و هواداران پرو پا قرص هری پاتر از همه جای دنیا برای شرکت در افتتاحیه آخرین فیلم هری پاتر به میدان «ترافالگار» لندن آمدند.

در این مراسم بازیگران فیلم و نویسنده کتاب‌های هری پاتر جوان رولینگ حضور داشتند. این فیلم پایان یک مجموعه بسیار موفق است که به زودی در سینماهای اروپا اکران خواهد شد. سری فیلم‌های پرفروش هری پاتر محصول کمپانی برادران وارنر هستند که پس از ۱۰ سال جذب مخاطب و درآمدزایی با اکران جهانی قسمت دوم «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» پایان یافت تا پرونده این شخصیت پرطرفدار سینما برای همیشه بسته شود.

قسمت اول این فیلم کمتر از یک ماه پس از اکران ۶۱۱ میلیون دلار در خارج از آمریکا فروش جهانی داشت و پرفروش‌ترین فیلم کمپانی برادران وارنر در سال ۲۰۱۰ نام گرفت. کمپانی برادران وارنر به لطف قسمت اول از «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» توانست برای سومین سال متوالی موفق‌ترین استودیو فیلم‌سازی هالیوود نام بگیرد و با مجموع فروش ۸۸/۱ میلیارد دلار، بیش از ۱۸ درصد از کل بازار فیلم سینمای آمریکا را در اختیار داشته باشد.

فیلم‌های هری پاتر بر اساس داستان کتاب‌هایی با همین نام ساخته شده‌اند. امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول را «جی. کی. رولینگ» در سال ۱۹۹۹ به کمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.

سری فیلم‌های پرفروش هری پاتر محصول کمپانی برادران وارنر هستند که پس از ۱۰ سال جذب مخاطب و درآمدزایی با اکران جهانی قسمت دوم «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» پایان یافت تا پرونده این شخصیت پرطرفدار سینما برای همیشه بسته شود

اولین قسمت از این مجموعه در سال ۲۰۰۱ با نام «هری پاتر و سنگ جادو» با بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری به کارگردانی کریس کولومبوس ساخته شد. این فیلم به فروش ۹۷۵ میلیون دلاری دست یافت و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت و نامزد سه جایزه اسکار شد. قسمت دوم این فیلم نوامبر ۲۰۰۲ با عنوان «هری پاتر و تالار اسرار» به کارگردانی کریس کلومبوس با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ۸۷۸ میلیون دلار به‌دست آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم کودک را کسب کرد. سومین قسمت این فیلم در ژوئن ۲۰۰۴ با بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری با نام «هری پاتر و زندانی آزکابان» اکران شد و فروش جهانی ۷۹۵ میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به کارگردانی آلفونسو کوارون نامزد دو جایزه اسکار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت.

خداحافظی با «هری پاتر»

«هری پاتر و جام آتش» چهارمین قسمت از این سری فیلم‌های پرطرفدار بود که به کارگردانی مایک نویل در نوامبر ۲۰۰۵ با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد و فروش ۸۹۵ میلیون دلار را به دست آورد. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان هنری بود. پنجمین قسمت از این فیلم با نام «هری پاتر و محفل ققنوس» در جولای ۲۰۰۷ با بودجه ۱۵۰ میلیون دلار به کارگردانی دیوید یتس به روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست فروش جهانی ۹۳۸ میلیون دلار را کسب کند. این فیلم در جوایز فیلم اروپا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. آخرین قسمت از این فیلم جولای ۲۰۰۹ به کارگردانی دیوید یتس با نام «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» با بودجه کلان ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد و فروش ۹۳۳ میلیون دلار را به‌همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری شد.

سری فیلم‌های هری پاتر با مجموع فروش جهانی ۵ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم چندگانه تاریخ سینمای جهان است که بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی هری پاتر بودجه چشم‌گیر یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار هزینه شده است. کمپانی «برادران وارنر» سال گذشته پیشنهاد ساخت سری انیمیشن داستان‌های هری پاتر را به استیون اسپیلبرگ، کارگردان صاحب نام سینمای هالیوود، ارائه کرده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری