تبیان، دستیار زندگی
محققان در تلاشند با تکمیل سیستم محرک عصبی متشکل از دو الکترود که در زیر پوست جمجمه کاشته می‏شوند، میزان تاثیرات جانبی ناشی از داروهای ضد افسردگی را کاهش دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان افسردگی با استفاده از الکترود

درمان سرطان

محققان در تلاشند با تکمیل سیستم محرک عصبی متشکل از دو الکترود که در زیر پوست جمجمه کاشته می‏شوند، میزان تاثیرات جانبی ناشی از داروهای ضد افسردگی را کاهش دهند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تا سال 2020 افسردگی شدید پس از بیماری‏های قلبی به دومین عامل اصلی ناتوانی و بیماری در جهان تبدیل خواهد شد. مبتلایان به این اختلال در کنار روان درمانی معمولا با استفاده از داروهای ضد افسردگی درمان می‏شوند اما تجویز این داروها نیازمند دوره خسته‏کننده‏ای از آزمون خطا برای یافتن نوع و مقدار مناسبی از داروهاست، البته پس از تجویز نیز عوارض جانبی از قبیل چاقی، ناتوانی جنسی و خستگی به سراغ بیمار خواهند آمد.

از این رو شرکتی به نام "نوروسیگما" در جستجوی شیوه درمانی بدون دارویی است تا آن را جایگزین دارودرمانی کند. شیوه مورد نظر این شرکت کار گذاشتن الکترودهایی در زیر پوست سر بیمار است.

طی دوره آزمایش بالینی هشت هفته‏ای که در ماه ژوئن اجرا شد، محققان دانشگاه لس‏آنجلس عصب سه قلوی جمجمه‏ای بیماران مبتلا به افسردگی را با استفاده از دو الکترود که به پیشانی هر یک از داوطلبان وصل شده بود، تحریک کردند. این الکترودها به دستگاه محرک کوچکی به اندازه یک گوشی تلفن همراه وصل شده بود.

طی این آزمایش تحریک عصب سه قلوی جمجمه‏ای منجر به کاهش هفتاد درصدی علائم افسردگی شدید و بهبود هشتاد درصدی بیماران شد، درحالی‏که هیچ یک از تاثیرات جانبی ناشی از مصرف داروهای افسردگی نیز در داوطلبان دیده نشد. آزمایش‏های انجام شده بر روی چهار داوطلب دیگر نیز نشان می‏دهد استفاده از این شیوه تحریک عصبی می‏تواند جریان خون را در مناطق مرتبط با افسردگی مغز تحریک کرده و حالات روحی انسان را متعادل کند.

بر اساس گزارش گیزمگ، محققان قصد دارند دور دوم آزمایش‏های بالینی را در ماه فوریه آغاز کنند و در عین حال در تلاشند نسخه‏ای جدید از این سیستم را تکمیل کنند که در آن الکترودها در زیر پوست بیمار کاشته می‏شود. گفته می‏شود این فناوری می‏تواند در درمان صرع و اختلالات فشار روانی "پس‏آسیبی" نیز تاثیر گذار باشد.

منبع: مهر


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda