تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار شورای مركزی و كمیته‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت و همچنین همایش یكصد سال قانونگذاری در ایران، ضمن تأكید بر لزوم شناخت واقعیت ماجرای مشروطیت، نقش و خواس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر انقلاب : تاریخ مشروطیت باید مستند و دقیق ارائه شود


حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار شورای مركزی و كمیته‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت و همچنین همایش یكصد سال قانونگذاری در ایران، ضمن تأكید بر لزوم شناخت واقعیت ماجرای مشروطیت، نقش و خواسته علما در این نهضت، علل منحرف شدن حركت مشروطیت از هدف اصلی خود و كامیابی انگلیسی‌ها، خاطرنشان كردند: باید به مسئله مشروطیت و تجربه اندوزی از آن توجه جدی و بر همین اساس تاریخی مستند، جامع، روشن و دقیق از مشروطیت ارائه شود.

ایشان در تبیین صحنه واقعی مشروطیت، نقش علما را در این حركت، انكارناپذیر و غیرقابل مقایسه با نقش دیگر گروه ها ارزیابی كردند و افزودند: مهم ترین رویكرد علما در جریان نهضت مشروطیت، وجهه ضد سلطه بیگانه و وجهه ضد استبدادی آنان بود كه این مسئله در بررسی ماهیت مشروطیت نباید مورد غفلت قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعار عدالتخواهی علما در حركت مشروطیت، این شعار را فراتر از توقعی اخلاقی دانستند و تأكید كردند: عدالت مورد نظر علما در مشروطیت، عدالت در حكومت و تشكیل یك دستگاه قانونی تأمین كننده عدالت براساس قوانین اسلامی و با اختیارات و قدرتی بود كه بتواند حكومت و سلسله مراتب آنرا تحت نظارت و مراقبت دقیق قرار دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای، خواست مردم را نیز كه تحت هدایت علما بودند، اجرای احكام و قوانین اسلامی برشمردند و خاطرنشان كردند: استعمار انگلیس در مدت چهارده سال حركت مشروطیت، با فرصت طلبی از این نهضت و با استفاده از روشنفكرهای غرب زده و برخی رجال حكومتی و حذف تدریجی جنبه های دینی و ملی مشروطیت و همچنین ایجاد هرج و مرج در ایران، زمینه را برای حكومت استبدادی مطلق و روی كار آمدن رضاخان فراهم كرد.

مهمترین رویكرد علما در جریان نهضت مشروطیت، وجهه ضد سلطه بیگانه و وجهه ضد استبدادی آنان بود كه این مسئله در بررسی ماهیت مشروطیت نباید مورد غفلت قرار گیرد.

ایشان، علت اصلی كامیابی غربی ها به ویژه انگلیسی ها را در این ماجرا از بین بردن حساسیت در میان برخی چهره های جبهه عدالتخواهی دانستند و افزودند: متأسفانه برخی از چهره های جبهه عدالتخواهی فریب سخنان روشنفكران غربزده و عمال حكومت را خوردند و گرفتار نوعی حسن ظن و تغافل شدند و در نهایت میان جبهه عدالتخواهی اختلاف بروز كرد و انگلیسی ها با استفاده از این اختلاف بر امور مسلط شدند.

رهبر انقلاب اسلامی، بزرگترین هنر امام خمینی (ره) را در هدایت نهضت و انقلاب اسلامی ایران، گرفتار نشدن به تغافل و اشتباه حركت مشروطیت ارزیابی و تأكید كردند: امام (ره) از همان ابتدا مستقیم و صریح به طرف هدف انقلاب اسلامی حركت كردند بنابراین باید همواره هدف اصلی انقلاب اسلامی با صراحت و بدون مجامله مدنظر باشد.

امام (ره) از همان ابتدا مستقیم و صریح به طرف هدف انقلاب اسلامی حركت كردند بنابراین باید همواره هدف اصلی انقلاب اسلامی با صراحت و بدون مجامله مدنظر باشد.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارتباط مجلس در ایران با نهضت مشروطیت و آثار این حركت در تحولات پس از مشروطیت، گزارشی از اقدامات مجلس شورای اسلامی به ویژه كمیته های علمی دو همایش یكصدمین سالگرد مشروطیت و یكصد سال قانونگذاری در ایران ارائه كرد.

همچنین برخی از اعضای كمیته های علمی این دو همایش مطالبی درخصوص مشروطیت و نقش آن در تاریخ معاصر ایران و تاریخ نگاری مشروطیت بیان كردند.

لینک مطالب مرتبط:

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در روز میلاد پیامبر اکرم (ص)

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی قدس

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رییس‌جمهور و هیات دولت

شب شعر فلسطین در کنار مقام معظم رهبری

فیلم شب شعر فلسطین در كنار مقام معظم رهبری