تبیان، دستیار زندگی
جانباز کسی است که در راه کیان و شرف و دین به دفاع می‌پردازد و علی‌رغم کوشش‌هایش در حفظ جان، به اراده الهی بخشی از پیکر خویش را از دست داده و به دوست می‌دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین جانباز صدر اسلام کیست؟


جانباز کسی است که در راه کیان و شرف و دین به دفاع می‌پردازد و علی‌رغم کوشش‌هایش در حفظ جان، به اراده الهی بخشی از پیکر خویش را از دست داده و به دوست می‌دهد


اولین جانباز صدر اسلام کیست؟

جانباز به معنی کسی است که جان خود را در معرض خطر انداخته باشد.

علی اکبر دهخدا برای بهتر بیان نمودن کلمه جانباز، ابتدا کلمه جان باختن را بیان می‌کند و در این باره می‌گوید: «جان را از دست دادن، جان را در راه کسی یا چیزی فدا کردن، جان دادن و مردن». بنا به تفسیر امروزی جانباز، این کلمه را لغت نامه‌های جدید چنین تفسیر و تعبیر می‌کنند که :

«جانباز کسی است که در راه کیان و شرف و دین به دفاع می‌پردازد و علی‌رغم کوشش‌هایش در حفظ جان، به اراده الهی بخشی از پیکر خویش را از دست داده و به دوست می‌دهد.».

به منظور گرامی داشت خاطره ایثارگری‌های جانبازان عزیز، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه‌السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است. جانبازان با الهام از کردار و منش آن بزرگوار، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند. این عزیزان در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام، تا پای جان ایستادند و با اهدای بخشی از وجود خود، از حریم اسلام محافظت نموده، حماسه‌ای جاوید آفریدند. آنها امروز نیز با حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزشها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الهی، الگوی شایسته‌ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می‌آیند.

جانباز در کلام امام خمینی رحمه‌الله

در کشاکش نبرد و جهاد، در هنگامی که آتش و گلوله بیداد میکرد و مردانگی و غیرت در جبهه‌های جنگ معنا می‌یافت، و در روزهایی که آسمان از خون گلگون شهیدان به سرخی میزد، سلسله دار انقلاب و امام دلها فرمود: جانبازان، رهبران نهضت اند.

ایشان در جای دیگر می‌فرماید: مجروحین و معلولین، خود چراغ هدایتی شده‌اند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین باوران، راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان میدهند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روزی در حق او فرمود: «زید مردی است از مردان امت من که یکی از دست‌هایش را در راه خدا هدیه خواهد کرد و آن دست بر او به سوی بهشت سبقت می‌گیرد و زودتر از خودش وارد بهشت میشود و سرانجام خود او نیز در بهشت به دستش ملحق خواهد شد

جانباز در کلام رهبر جانباز

در دوران هشت ساله جنگ، برخلاف جنگ‌های رایج دنیا، شاهد حضور بالاترین شخصیت‌های سیاسی و علمی کشور در خطوط مقدم جبهه بودیم. رهبر معظم انقلاب نیز در دوران دفاع مقدس، با قلبی سرشار از عشق به جهاد، بعضی از اوقات گران بهای خود را در جبهه‌های حق علیه باطل سپری نمودند.

ایشان، جانبازان را شهیدان زنده نامیده و می‌فرماید: جانبازان، انسانهایی هستند که در سخت‌ترین دوران کشور شرف، شجاعت و تعهد خود را ثابت نمودند. ما به جانبازان، به عنوان شهیدان زنده انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم.

جانبازان، قهرمانان ایران اسلامی

جانبازان، انسان‌هایی ایثارگر و جان بر کف اند که طی سالهای جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن، در خطوط مقدم جبهه، قهرمانانه سینه خود را در برابر آتش دشمن سپر کرده و در راه حفظ کیان اسلام، سلامت خود را تقدیم داشتند. همچنین ایثارگرانی که به هنگام عملیات پاک‌سازی یا سایر مأموریتها و بمبارانها، به نحوی صدمه دیده و با فداکاری‌های خود، کشور اسلامی و نظام الهی  آن را حفظ کرده‌اند، از شمار جانبازان محسوب می‌شوند. آری، جانبازان، قهرمانان واقعی و همیشگی این مرز و بوماند. آنان سند زنده حقانیت انقلاب اسلامی و در واقع اسناد غیرقابل انکار حضور نیرومند جوانهای ارزنده و انقلابی ما در جبهه و پشت جبهه هستند.

اولین جانباز صدر اسلام کیست؟

سرمایه جانبازی

جانبازان، انسان‌های برگزیده‌ای هستند که بسیاری از نعمت‌های مادی خود را به پیشگاه دوست تقدیم کرده‌اند. آنان به دلیل از خود گذشتگی ها و ایثارگریهایشان، موانع و حجابها را که در اثر تعلقات و وابستگیهای دنیوی ایجاد میشود، کنار زده و راحت‌تر با خداوند به مناجات می‌پردازند. قلب شکسته آنان، بزرگترین سرمایه جانبازیشان به شمار میآید.

جانباز با این سرمایه عظیم معنوی، زمینه استجابت دعا و نزول امدادهای غیبی را برای خود و ملت ایران فراهم میآورد. او با سخنان برخاسته از اعتقاد و معنویت خویش، موجب هدایت و ارشاد افراد جامعه شده، از انحرافات و فساد آنها جلوگیری میکند و مانع بزرگی برای هجوم بیگانگان به سرزمین اسلامی محسوب می‌شود.

جانبازِ نمونه صدر اسلام

تاریخ اسلام، سرشار از سرگذشت دلاور مردانی است که سراسر زندگی‌شان، نشان از ایثارگری و جانبازی دارد. یکی از این مردان بزرگ، «زید» است که سال‌ها قبل از آن که نشانی از جانبازی در پیکر خود داشته باشد، خبر آن را از پیامبر صلی الله علیه و آله شنید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روزی در حق او فرمود: «زید مردی است از مردان امت من که یکی از دست‌هایش را در راه خدا هدیه خواهد کرد و آن دست بر او به سوی بهشت سبقت می‌گیرد و زودتر از خودش وارد بهشت میشود و سرانجام خود او نیز در بهشت به دستش ملحق خواهد شد».

زید در جنگ جمل در کنار امیر مؤمنان علی علیه‌السلام با سپاه دشمن به نبرد پرداخت و پس از آن که جراحات بسیار زیادی برداشته بود، با نشان پرافتخار جانبازی به معبود خویش پیوست.

فرآوری : زینب سیفی

بخش فرهنگ پایداری تبیان