تبیان، دستیار زندگی
به پیشنهاد شاه وتصویب مجلسین شورای ملی و سنا مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی چرا انجام شد؟


به پیشنهاد شاه وتصویب مجلسین شورای ملی و سنا مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یافت .

تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی

نخستین ثمره فعالیت حزب رستاخیز که به دستور شاه تشکیل شده بود،‌مجلس دوره بیست و چهارم بود که در شهریور 1354 افتتاح شد. شاه تلویحا کلیه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی اسلام نسبت داد.

در پایان سال 1354،‌ مجلسین شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخی اسلامی و منشا آن هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است،‌ از بین برود.

در توجیه این عمل در کتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه نوشتند: "‌در تاریخ 25 اسفند 1354 خورشیدی،‌ با تصویب مجلسین شورای ملی و سنا،‌ مقرر شد تاجگذاری کورش کبیر در سال 599 پیش از میلاد مسیح،‌ مبدا سال خوشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد.

در پایان سال 1354،‌ مجلسین شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به کار برند

به همین مناسبت اول سال 1355 هجری خورشیدی آغاز سال 2535 شاهنشاهی،‌ سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد." امام خمینی (ره) در پیام عید فطر 1355 به کارگیری تاریخ شاهنشاهی را حرام اعلام نمودند و فرمودند:‌ « ... برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز کردند؛ این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد.

بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکارانه مخالفت کنند و چون این تغییر، هتک اسلام و مقدمه محو اسلام است،‌ خدای نخواسته،‌ استعمال آن بر عموم،‌ حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم، مخالف با اسلام عدالتخواه است... »‌.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع:خبر انلاین