تبیان، دستیار زندگی
. » «شصت ‌وهفتمین سال تولد صدا در ایران» مراسم شصت و هفتمین سال تولد رادیو در حالی با حضور جمعی از اصحاب این رسانه برگزار شد كه علاوه بر برنامه‌های متفرقه‌ای كه به این مناسبت از شبكه‌های مختلف به روی آنتن رفت، «رادیو ایران» ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«اینجا رادیو است... »

«شصت ‌وهفتمین سال تولد صدا در ایران»


مراسم شصت و هفتمین سال تولد رادیو در حالی با حضور جمعی از اصحاب این رسانه برگزار شد كه علاوه بر برنامه‌های متفرقه‌ای كه به این مناسبت از شبكه‌های مختلف به روی آنتن رفت،

«رادیو ایران» نخستین برنامه‌ی زنده‌ی رادیویی را به مدت 12 ساعت و از ساعت 9 صبح روز دوشنبه (4 اردیبهشت ماه) پخش كرد.

همچنین در این روز ویژه برنامه‌ای به طور مشترك از رادیو و تلویزیون پخش شد.

در این روز رادیو سراسری (ایران) برنامه‌های صرف شبكه‌ی خود را به روی آنتن نمی فرستاد، بلكه با حضور هنرمندان تمام شبكه‌های رادیویی به صرف نام رادیو اكتفا كرد.

**** اینجا رادیو است ....

تمامی هنرمندان و برنامه‌سازان رادیو در جشن شصت وششمین سالگرد تاسیس این رسانه از آرزوهای خود گفتند كه در این بین رئیس سازمان صدا و سیما نیز استثنا نبود.

سیدعزت الله ضرغامی دعای خیرش را به رادیو هدیه كرد و گفت: همزمانی تولد تلویزیون با سن من، باعث ماندگاری روز آن در ذهنم شده است، اما عمر طولانی‌تر صدا باعث شده، تولد رادیو را فراموش ‌كنم.

وی در این گفت‌وگو به سابقه‌ی 33 ساله خود در رادیو اشاره كرد و افزود: همیشه از خاطرات خود در رادیو لذت می‌برم و معتقدم توانمندی رادیو بیشتر از آن چیز است كه به چشم می‌آید.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین خاطرنشان كرد: صدا در امور محتوایی و تنگنا‌ها به كمك آمده است و توانسته بخش مهم تولید را اداره كند. خوشحالم كه رادیو در سیاست‌های راهبردی ما مورد توجه قرار گیرد و با سرمایه‌گذاری در این بخش و بهره‌برداری از پتانسیل صدا این بخش مهم را تقویت كنیم.

معاون صدا دیگر مدیر رسانه‌ی ملی بود كه در جشن رادیو شركت كرد.

وی كه از پیش رو داشتن دوران سخت خبر می‌داد، به رقابت میان رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: ما الان وارد فضای رقابتی شده‌ایم، دانش رسانه‌یی مردم نیز بالا رفته است و رقابت داخل شبكه‌ای نیز فشار مضاعف می‌آورد.

دكتر علیرضا نوری، مدیر شبكه‌ی ایران هم در شبكه‌ی خود حاضر شد. وی، با بیان این مطلب كه ما در دوره انتخاب رسانه‌ها به سر می‌بریم اظهار كرد: برنامه‌های رادیو باید پاسخگوی نیازهای به روز و به لحظه مخاطب باشد.

به اعتقاد این مدیر رادیویی ،اگر رادیو به نیازهای مخاطبان بی‌توجه باشد مخاطب هم آن را فراموش می‌كند.

شهرام گیل‌آبادی ـ مدیر شبكه‌ی جوان ـ نیز به مناسبت شصت و ششمین سالگرد رادیو در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آرزوهای بزرگ خود درباره‌ی رادیو گفت: رادیو نیاز به آرزوی بزرگ ندارد؛ چون خودش بزرگ است .

***اینجا رادیو است ....

در جش شصت و ششمین سال تولد رادیو، هنرمندان بسیاری در این رسانه حاضر شدند و از خاطرات و آرزوهای خود گفتند.

جمشید مشایخی آرزو كرد كه از رادیو هیچ‌گاه خبر جنگ نشنود و همواره خبرها از صلح و صفای بین تمام آدم‌ها بگویند.

رسول نجفیان هم در این روز به رادیو آمد تا ضمن این كه از گویندگان قدیمی این رسانه یاد می‌كند، با شنیدن صدای هر كدام ، نام وی را حدس بزند . وی از سختی های كار در رادیو گفت و این كه الان چقدر وضعیت بهتر شده است.

*** اینجا رادیو است ....

همزمان با شصت و شش سالگی رادیو در ایران، پیشكسوتان این رسانه گرد‌ هم آمدند و ضمن بیان خاطرات خود، از نخستین روزهای فعالیت شان در رادیو، از درگذشتگانی چون‌ مهین دیهیم ،نوذری ، رابعی، كیا، حسین قوامی و... یاد كردند.

امین‌الله رشیدی ـ آهنگساز و خواننده ـ در و دیوار ساختمان رادیو ارگ را یادآور خاطرات تلخ و شیرین زیادی دانست.

مهدی علی محمدی - از دیگر پیشكسوتان رادیو است كه از هوشنگ مستوفی یاد و به تلاش‌هایش در برنامه‌ی 5 و 3 دقیقه اشاره كرد.

خسرو فرخزادی ـ بازیگر ـ هم از حضور خود در رادیو گفت. این كه تا به حال ترقی كرده و دوباره هنر پیشه رادیو شده‌است!

ژاله علو ـ صداپیشه و بازیگر ـ هم كه از زمان دبیرستان به رادیو آمده است،از « داستان شب» و نمایش « اتللو » به عنوان نخستین حضور خود در رادیو یاد كرد.

بهزاد فراهانی هم معتقد است كه میهن دیهیم دو ویژگی منحصر به فرد داشت،‌اول آن كه، فرهنگ كوچه را خوب می‌شناخت و دیگر اینكه از زیرترین تا بم‌ترین صداها را هنگام بازی، اجرا می‌كرد.

***اینجا رادیو است ...

جشن شصت و ششمین سالگرد این رسانه به پایان رسید.

اما همه معتقد بودند: « تنها صداست كه می ماند »

لینکها:

آلبوم تصاویر

ای عاشق شوریده، آهسته قدم بگذار

مصاحبه با منوچهر نوذری

به یاد هنرمند فقید مهدی فتحی

زندگى برشى از كیك است

غلامرضا طباطبایی در خاك وطن آرمید

دیدار با حمید عاملی راوی « هزارویك ‌شب » ( گزارش تصویری )

مراسم تشییع پیكر شادروان "امیر حیاتی" برگزارشد

دیدار با مردی از تبار ایرانی