تبیان، دستیار زندگی
همانطور كه می‌دانید خازن از دو برگ نازك فلزی تشكیل می‌شود كه بین آنها لایه‌ای نازك از مادة نارسانا یا دی‌الكتریك قرار دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز ساخت خازن‌های صنعتی

همان طور كه می‌دانید خازن از دو برگ نازك فلزی تشكیل می‌شود كه بین آن ها لایه‌ای نازك از مادة نارسانا یا دی‌الكتریك قرار دارد. یكی از روش های ارزان ساختن چنین خازن هایی، روش ساخت خازن لوله‌ای است كه در شكل زیر مشاهده می‌كنید.

طرز ساخت خازن‌های صنعتی طرز ساخت خازن‌های صنعتی

طرز ساخت خازن‌های صنعتیطرز ساخت خازن‌های صنعتی

عایق دی‌الكتریك كه در خازن های لوله‌ای و سایر انواع خازن ها به كار می‌رود، دو مزیت نسبت به هوا دارد. اولاً به كمك آن ها می‌توان ساختمان محكم و جمع و جوری كه در آن فاصله بین تیغه‌های فلزی بسیار كوچك است به دست آورد، در ضمن دی‌الكتریك باعث افزایش ظرفیت خازن می شود.

در فیلم زیر دو صفحه خازنی درون ظرف حاوی روغن قرار گرفته است. به نظر شما اگر به خازن اختلاف پتانسیلی اعمال شود سطح مایع چه تغییری می كند؟ آیا می‌توانید این پدیده را توضیح دهید؟

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

وقتی دو صفحه خازن به اختلاف پتانسیل وصل می‌شود میدان حاصل از آن باعث پدیده القا در روغن (به عنوان دی الكتریك) می گردد، طوری كه روی طرفین روغن كه در مجاورت صفحات خازن قرار گرفته، بارهای غیرهم نام القا می شود. نیروی جاذبه بین بارهای ناهم نام باعث حركت روغن به سمت بالا می گردد. جا به جایی روغن تا زمانی انجام می شود كه وزن ستون بالا آمده با نیروی الكتریكی برابر شود. با افزایش پتانسیل شدت میدان زیاد شده پس نیروی وارد بر دی الكتریك (عایق) افزایش می یابد، بر همین اساس سطح مایع بالا می آید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا