تبیان، دستیار زندگی
استفاده بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به سکته را نزدیک به 20 درصد افزایش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این ویتامین شما را سکته می‌دهد!


استفاده بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به سکته را نزدیک به 20 درصد افزایش دهد.


ویتامین ای

مطالعه روی 120 هزار نفر که نیمی از آن‌ها مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده بودند نشان داد استفاده‌ی بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطر سکته قلبی را تا 22 درصد افزایش دهد.

میزان مصرف مجاز این ویتامین 12 میلی گرم است، اما برخی افراد که بیش از اندازه این ویتامین را مصرف کرده بودند بین 50 تا 500 میلی گرم در روز این ویتامین را از طریق مکمل‌ها وارد بدن خود می‌کردند.

تحقیقات نشان داد این کار باعث پاره شدن رگ‌های مغزی می‌شود که در نهایت منجر به سکته شده و عواقب بسیار بدی را به همراه دارد. البته در نتایج این تحقیقات که در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده آمده است مصرف ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به نوع خاصی از سکته مغزی را که بر اثر مسدود شدن رگ‌های خونی به وجود می‌آید تا 10 درصد کاهش دهد. اما در مجموع دانشمندان اعلام کردند مضرات مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین E بسیار بیشتر از فواید آن است.

میلیون‌ها نفر در بریتانیا از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنند که به شکل خالص یا به صورت ترکیب با ویتامین‌های دیگر به شکل قرص‌های مولتی ویتامین عرضه می‌شوند.

***

ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که به اعتقاد دانشمندان از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و به قوی‌تر شدن و افزایش انعطاف دیواره‌های رگ‌های قلبی کمک شایانی می‌کند.

دانشمندان معتقدند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و چک کردن مرتب فشارخون است. سکته یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. مهم‌ترین علت بروز سکته مسدود شدن یا پاره شدن رگ‌های مغزی هستند به این ترتیب روند خون رسانی به سلول‌های مغزی متوقف شده و سلول‌های مغزی دچار آسیب جدی می‌شوند.

مصرف زیاد قرص‌های ویتامین E و سرطان ریه

به گزارش پایگاه اینترنتی بی. بی. سی. نیوز، این مطالعه که در آمریکا و بر روی 77 هزار نفر انجام شده است، نشان داد مصرف 400 میلی گرم ویتامین E در روز در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان ریه را 28 درصد افزایش می‌دهد و این خطر برای سیگاری‌ها از این میزان نیز بیشتر است. در این مطالعه درباره خطرات مشابه مصرف زیاد مکمل‌های بتاکاروتن نیز هشدار داده شده است.

یک کارشناس در مجله آمریکایی "مراقبت‌های تنفسی و حیاتی پزشکی" نوشت، مردم باید ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق مصرف میوه و سبزیجات به دست آورند.

دکتر "تیم بایرز" از دانشگاه کلرادو گفت: یک رژیم غذایی سالم و متعادل به این معناست که مردم همه نوع مواد غذایی و معدنی مفید را که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند، مصرف کنند.

گفته می‌شود ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ اما محققان آمریکایی حدس می‌زنند که ویتامین E در دوزهای بالا می‌تواند به عنوان یک اکسیدکننده

نیز عمل کند و باعث اکسیداسیون شود و در نتیجه به سلول‌ها آسیب بزند

محققان در این مطالعه مدت چهار سال متوسط مصرف روزانه ویتامین C و اسیدفولیک و مکمل‌های ویتامین E را در افراد 50 تا 76 ساله بررسی کردند. در طول مدت این مطالعه 521 نفر به سرطان ریه مبتلا شدند. عوامل سیگار، سوابق خانوادگی و سن، همه ارتباط حیرت آوری با خطر ابتلا به سرطان داشتند.

همچنین در این مطالعه دیده شد که مصرف ویتامین C یا اسیدفولیک تأثیری در ابتلا به سرطان ریه ندارد اما مصرف ویتامین E در ابتلا به این سرطان موثر است.

محققان از دیدگاه‌هایی جدید، یافته‌های خود را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که ظرف 10 سال، به ازای مصرف هر یک صد میلی گرم ویتامین E در روز، خطر ابتلا به سرطان ریه 7 درصد دیگر افزایش می‌یابد. مصرف ویتامین E در میان سیگاری‌ها چشمگیر است اما تنها به آن‌ها محدود نمی‌شود.

***

گفته می‌شود ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ اما محققان آمریکایی حدس می‌زنند که ویتامین E در دوزهای بالا می‌تواند به عنوان یک اکسیدکننده نیز عمل کند و باعث اکسیداسیون شود و در نتیجه به سلول‌ها آسیب بزند.

وی افزود، تحقیقات بارها و بارها نشان داده است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضمن تأمین تمامی ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهد. ترک سیگار مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری سرطان‌ها است. هیچ رژیم غذایی یا مکمل ویتامینی وجود ندارد که بتواند با اثرات سمی دود سیگار مقابله کند.

در سال 2002 مطالعه روی 29 هزار مرد سیگاری در فنلاند نشان داد مصرف بتاکاروتن (که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود) خطر ابتلا به سرطان ریه را  18 درصد افزایش می‌دهد.

مضرات مصرف بیش از اندازه ویتامین E

مشکلات مصرف زیاد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد. اما اگر مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی (قرص و آمپول) باشد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.

همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید.

باعث رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود، موجب اختلال در ذخیره ویتامین آ در کبد می‌شود و نیز باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از 400 واحد) خطر مرگ به همراه دارد. مصرف طبیعی این ویتامین حتی بیش از اندازه این عوارض را به دنبال ندارد.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای

بروز عوارض جانبی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای در افراد، می‌تواند از فردی تا فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از عوارض شایع این مکمل‌ها در زیر آورده شده است. اگر هرکدام از این علائم را در خود مشاهده کردید، بهتر است در مصرف مکمل خود تجدید نظر کنید.

عوارض مصرف

1- حس سوزن سوزن شدن لب‌ها، زبان، پوست که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد و خود به خود برطرف شود.

2- احساس ناراحتی در معده، که اغلب ناشی از خود مکمل‌ها است و گاهی هم به خاطر زمان نامناسب مصرف و یا هم‌زمانی مصرف با داروی دیگر است. ممکن است این حالت وقتی ایجاد شود که مکمل را با غذای خاصی می‌خورید.

همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن

از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها

در بدن به وجود می‌آید

3- احساس خارش پوست که عارضه ملایمی است و اغلب بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

4- سردرد که اغلب بعد از خوردن مکمل‌ها عارض می‌شود.

5- لکه‌های قرمز روی پوست که همراه با خارش یا درد است.

برخی عوارض جدی‌تر عبارتند از

* علائم آنافیلاکسی: این وضعیت وقتی رخ می‌دهد که مکمل تغذیه‌ای را برای اولین بار مصرف می‌کنید یا ندرتاً بعد از مصرف طولانی مدت رخ می‌دهد. با بروز این علامت سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

* علائم گیجی که نباید نادیده گرفته شود. ممکن است این حالت به خاطر دوز بالای مکمل یا زمان نامناسب مصرف یا وجود بیماری زمینه‌ای باشد.

* علائم شدید یا حتی مرگبار مانند فلج، حمله قلبی و نارسایی کلیه، گرچه نادر است ولی در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

از میان ویتامین‌ها، علائم مسمومیت بیشتر در اثر مصرف دوزهای بالای ویتامین‌های محلول در چربی رخ می‌دهد زیرا این ویتامین‌ها خودشان در بدن ذخیره می‌شوند. 4 ویتامین محلول در چربی عبارتند از : ویتامین A,K ,D,E.

لازم است در افراد آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان و سالمندان مصرف مکمل‌های غذایی با احتیاط بیشتری همراه باشد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

ویکی پدیا

پارسی طب

گیتی بهدادپور- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

عوارض مصرف زیاد ویتامین‌های E، B و C

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟ 

عوارض مصرف زیاد ویتامین A و D 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.