تبیان، دستیار زندگی
عفیفه: وقت كافی صرف فیلمنامه نمی‌شود شامحمدی:«و خداوند عشق را آفرید» حاصل سال‌ها مطالعه و زندگی است « اگر قدم اول (فیلمنامه) را كج برداریم، تا ثریا دیوار كج می‌رود. وقتی به عنوان تهیه‌كننده سریال « و خداوند عشق را آفرید» انت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری سریال «و خداوند عشق را آفرید» (1)


عفیفه: وقت كافی صرف فیلمنامه نمی‌شود

شامحمدی:«و خداوند عشق را آفرید» حاصل سال‌ها مطالعه و زندگی است

« اگر قدم اول (فیلمنامه) را كج برداریم، تا ثریا دیوار كج می‌رود. وقتی به عنوان تهیه‌كننده سریال « و خداوند عشق را آفرید» انتخاب شدم، 10 قسمت از این سریال توسط آقای شامحمدی طی یكسال نوشته شده بود. در ابتدا قرار بود این سریال در قالب 26 قسمت نوشته شود كه به دلیل كمبود وقت و وسواس آقای شامحمدی در نهایت 15 قسمت ساخته شد. »

اسماعیل عفیفه ادامه می‌دهد: تا آخرین لحظه شرایط بازنویسی را باز گذاشته بودیم. آقای افخمی و گروه فیلم و سریال، متن‌ها را می‌خواندند و در جلسات گروهی به نتایج خوبی می‌رسیدیم. متاسفانه در ایران به لحاظ مالی و زمانی، وقت كافی صرف فیلمنامه نمی‌شود.

به گفته‌ی شامحمدی ـ نویسنده و كارگردان ـ نگارش فیلمنامه «و خداوند عشق را آفرید» حاصل سال‌ها مطالعه و زندگی است.

او می‌گوید: برای نگارش فیلمنامه قبلی (نوعی دیگر) یك تیم تحقیقی با ما همكاری می‌كردند. اما بخش عظیمی از نگارش « خداوند عشق را آفرید» به خلاقیت مربوط می‌شود.

به گزارش سرویس تلویزیون ، عفیفه و شامحمدی این مطالب را در نشست خبری سریال‌ «و خداوند عشق را آفرید» بیان كردند. پخش این سریال با بازی مهتاب نصیرپور چندی پیش در شبكه سه سیما پایان یافت.

فرهنگ تصویری و تلویزیونی ما در جا می‌زند؟!

اسماعیل عفیفه ـ تهیه‌كننده ـ در نشست گفت: موفقیت یك فیلم یا سریال، مرهون در كنار هم قرار گرفتن اجزای گوناگونی است و خوب یا بد بودن یك سریال بر اساس تاثیری كه بر مخاطب می‌گذارد، مشخص می‌شود. در حال حاضر فیلمنامه‌های تلویزیونی ما حركت بسیار كندی دارند كه مسائل مالی نقش بسزایی در این روند دارد.

به گفته وی، قصه‌هایی كه برای سریال‌های تلویزیونی انتخاب می‌شوند، فاقد حركت لازم هستند و در ساختار 20 سال پیش در جا می‌زنند.

تهیه‌كننده، «و خداوند عشق را آفرید» با یادآوری این نكته كه در سال 2006 قرار داریم، خاطرنشان كرد: قرار است برنامه‌های ما با برنامه‌هایی كه در كشورهای دیگر ساخته می‌شوند، رقابت كنند. پس چرا برنامه‌های ما در فرهنگ تصویری و تلویزیونی در جا می‌زنند؟!

شا محمدی ـ كارگردان ـ نیز با بیان این كه عوامل سریال « و خداوند عشق را آفرید» خواسته‌اند اثری را بسازند و نه تولید كنند تصریح كرد: یكی از پارامترهایی كه باعث شد مخاطب جذب این سریال شود، این بود كه سازندگان آن خواستند، برنامه‌ای را بسازند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

ژانر بازی خاص در بازیگران این سریال

عفیفه با اشاره به نحوه‌ی نگارش فیلمنامه‌های سریال «و خداوند عشق را آفرید»، اظهار كرد: فیلمنامه‌های این سریال، نسبت به فضای فعلی تلویزیون ما، روند حركتی بهتری دارند. در این سریال به محض این كه قصه شروع می‌شود، بیننده با آن درگیر می‌شود. اتفاقی كه به ندرت در تلویزیون به وقوع می‌پیوندد. این در حالیست كه مردم دیگر تقطیع‌های جامپ كاتی و حذف بخشی از ماجرا را می‌پذیرند.

در سریال « و خداوند عشق را آفرید» این اتفاق در وهله اول در فیلمنامه افتاده است و فیلمنامه‌های این سریال در حالت معمول می‌تواند به چهار قسمت تقسیم شود. اما در قالب 45 دقیقه ارائه شده است.

به گفته این تهیه‌كننده تلویزیون، هر قسمت 45 دقیقه‌یی از سریال « و خداوند عشق را آفرید» متشكل از 75 سكانس بوده است. كه از این لحاظ بیننده تنوع بصری بسیاری را شاهد بود.

وی ادامه داد: فیلمنامه‌ای با چنین مشخصات، ساختار خود را طلب می‌كند و كارگردانی، تدوین، صداگذاری و ... نیز باید متناسب با آن پیش رود.

مسعود شامحمدی، درباره‌ی شیوه بازیگری در سریال « و خداوند عشق را آفرید» گفت: بازیگران این سریال و خصوصا بازیگران نقش منفی، ژانر بازی خاصی را ارائه كردند. كه باعث شد نقش‌ها بسیار ملموس و واقعی به نظر برسند. اتفاقی كه در بیان و حركتشان رخ داد. یكی از نقاط قوتی كه باعث شد قصه‌ها خوب گفته شود، در ژانر بازی و نحوه بازی آن‌ها بود.

موسیقی ، قصه ، تصویر و وسواس در اجرا

عفیفه با بیان این كه در سریال « و خداوند عشق را آفرید» برای هر قصه ساختاری به لحاظ تصویربرداری تعیین شده است، ادامه داد: زاویه، نوع لنز و نور در هر قصه كاملا متفاوت بود. در یكی از قسمت‌ها كه آقای رحیم نوروزی و خانم سیما تیرانداز به ایفای نقش پرداخته بودند،‌به تبع قصه دوربین هیچ‌گاه تراز نبود.

گاهی تصاویر به گرافیك نزدیك می‌شد، برای مثال در قصه « زن و مرد نابینا» برای نزدیك كردن بیننده به فضای شخصیت‌ها دیوارها سیاه رنگ شده بود.

تهیه‌كننده « و خداوند عشق را آفرید» درباره موسیقی این مجموعه تلویزیونی گفت: در بسیاری از اپیزودها به دلیل قصه ویژه‌ای كه داشت، سراغ موسیقی‌های ویژه‌ای رفتیم.

آقای انصاری (آهنگساز) تا آخرین قسمتی كه این سریال به روی آنتن رفت درگیر ساخت موسیقی بود. چرا كه هر فضا نیاز به نواختن جدید داشت.

وی در ادامه متذكر شد: این مسائل نشان می‌دهد كه ما در حد توانمان وسواس به خرج دادیم. منتی بر سر هیچ كس نیست. اولین وظیفه برنامه‌ساز دقت در ساخت سریال است و همه باید این كار را انجام دهند. اما متاسفانه در فضایی واقع شدیم كه افراد به ندرت وسواس لازم را در ساخت سریال‌ها به خرج می‌دهند.

به گفته‌ی اسماعیل عفیفه، در حال حاضر پیدا كردن تیم تولیدی كه به كیفیت كار فكر كنند، دشوار است.

تهیه‌كننده سریال « و خداوند عشق را آفرید» تصریح كرد: حداقل فیلم‌سازی آن چیزی است كه در « و خداوند عشق را آفرید» رعایت كردیم. آن قدر حداقل فیلمسازی را درایران رعایت نكرده‌ایم كه برایمان عادت شده است.

سریال سازی در ایران افت كرده

شامحمدی نیز گفت: به حدی سطح سریال سازی در ایران افت كرده كه گاه خجالت می‌كشم حتی به همسایه‌هایم بگویم كه برنامه‌سازی می‌كنم.

عفیفه وظیفه مدیران گروه فیلم و سریال شبكه‌ها را خطیر خواند و افزود: اگر طی چند سال اخیر با شبكه سه كار كرده‌ام به دلیل آن بوده كه آقای میر میران و پس از ایشان آقای تخشید حرفمان را به خوبی درك می‌كنند. در مقطعی از ساخت « و خداوند عشق را آفرید» دچار مشكل مالی شدم، ولی آقای تخشید پشتیبانی لازم را در جهت ادامه ساخت به عمل آوردند.

به گزارش ، اسماعیل عفیفه رد پای سوژه اصلی سریال « و خداوند عشق را آفرید» را در قصه‌های فرعی دانست و افزود: عشق یا فقدان عشق را باید در قصه‌های فرعی یافت.

شخصیت اصلی ما به درخواست كمك هیچ كس پاسخ منفی نمی‌داد « و خداوند عشق را آفرید» به مخاطب اجازه می‌داد تا نگاهی دقیق‌تر و احساس همدردی بیشتری به اطراف داشته باشد. اتفاقا دنیا را از همین قدم‌های كوچك می‌توان درست كرد.

لینکها:

گفت وگو با عوامل «... و خداوند عشق را آفرید»

قسمتی از سریال « و خداوند عشق را آفرید»