تبیان، دستیار زندگی
انرژی ذخیره شده در خازن به شكل جالبی در مدارهای الكترونیكی استفاده می‌شود. برای مثال در فلاش دوربین عكاسی ابتدا خازن توسط یك باتری شارژ می‌شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاربرد انرژی خازن

كاربرد انرژی خازن

انرژی ذخیره شده در خازن به شكل جالبی در مدارهای الكترونیكی استفاده می‌شود. برای مثال در فلاش دوربین عكاسی ابتدا خازن توسط یك باتری شارژ می‌شود. سپس در لحظه‌ی مناسب خازن بر روی لامپ فلاش تخلیه شده و باعث روشن شدن آن می‌شوند. چون بار روی صفحات خازن تمام می‌شود لامپ بلافاصله خاموش می‌شود.

معمولاً زمان روشن بودن فلاش حدود  كاربرد انرژی خازن  تا  كاربرد انرژی خازن  ثانیه می‌باشد.

در بعضی فلاش ها انرژی چند خازن به متناوب باعث روشن شدن لامپ فلاش شده و منجر به تصویر برداری پی در پی همانند شكل زیر می گردد.

كاربرد انرژی خازن

در هنگام حمله قلبی، قلب به طور نامنظم كار می‌كند كه معمولاً منجر به ایست قلبی می‌شود. برای برطرف كردن این مشكل معمولاً به طور لحظه‌ای ولتاژ زیادی به بدن وصل می‌شود.

برای این منظور خازنی شارژ شده و ولتاژ دو سر آن توسط دو سیم بلند به بدن وصل می گردد، بدین ترتیب انرژی خازن روی بدن تخلیه شده و باعث به كار افتادن منظم قلب می‌شود.

كاربرد انرژی خازن

به نظر شما آیا باتری با خازن شارژ شده تفاوتی دارد؟

اگرچه خازن شارژ شده توانایی روشن نمودن لامپ و تولید اختلاف پتانسیل را دارد اما بر این اساس نمی‌توان آن را شبیه باتری دانست زیرا:

كاربرد انرژی خازن

١. انرژی باتری از مواد شیمیایی حاصل می‌شود ولی انرژی خازن از میدان الكتریكی حاصل می شود.

٢. در خازن بار ذخیره می‌شود در حالی كه در باتری باری ذخیره نمی‌گردد.

٣. خازن را می‌توان به میزان دلخواه شارژ نمود بنابراین اختلاف پتانسیل آن هر مقداری می‌تواند باشد ولی یك باتری فقط به یك میزان می‌تواند اختلاف پتانسیل تولید كند.

٤. بار قابل جابه جا شدن در خازن در مقایسه با باتری خیلی محدودتر است.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا