تبیان، دستیار زندگی
نخستین زمانی كه انسانها برای متمدن كردن خانه های خود تلاش كردند مبدأ زمانی ورود و شروع ساخت خانه های هوشمند در افكار و زندگی انسان است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه های هوشمند


نخستین زمانی كه انسانها برای متمدن كردن خانه های خود تلاش كردند مبدأ زمانی ورود و شروع ساخت خانه های هوشمند در افكار و زندگی انسان است.

خانه های هوشمند

تعجب نکنید اما این تفکر به پیش از اختراع کامپیوتر باز می گردد. در زمانی که هنوز کامپیوتر وجود نداشت باز هم افکاری در مورد ساخت خانه هایی که هوشمندانه ساخته شود و محاسباتی در آنها انجام شود که زندگی را برای افراد خانه آسان تر سازد وجود داشت به طور مثال آنها خانه هایی را به اصطلاح هوشمند یا Computerized Home می نامیدند که دسترسی به وسایل مورد نیاز در این خانه ها آسان تر صورت پذیرد، حتی برای فرزندان كوچك خانواده.

به طور مثال  سوخت مورد نیاز برای گرم كردن خانه را از انبار بیرون خانه به داخل خانه بیاورند اگر فرد در زمان ساختن خانه به این نکات دقت می کرد و مثلا انبار بسیار نزدیک به خانه ساخته می شد و یا بر خلاف خانه های معمول آن زمان، از انبار دری به داخل خانه باز می شد آن خانه هوشمند محسوب می شد.

این خانه ها را خانه های حساب شده هم می خوانند چرا كه از طرفی این دوره مربوط به قبل از آمدن كامپیوترها است و کلماتی مانند هوشمند سازی پس از آمدن کامپیوتر رواج یافت از طرف دیگر به طور كلی مردم خانه های خود را بر اساس محاسباتی بنا می كردند كه نتیجه این ساخت بر اساس محاسبات ، راحتی و آسایش ، اطمینان و امنیت و نیز دسترسی آسانتر و سریعتر بوده است .

پس از ساخت کامپیوترو استفاده از شبکه این مفاهیم به طور کامل تغییر کرد و خانه های هوشمند نام گرفتند که در آنها از ارتباطات الکترونیکی استفاده می شد.

در مرحله اول خانه های هوشمند بدین گونه تعبیر شدند که هماهنگی بین سیستمهای روشنایی، امنیتی، دما و لوازم برقی وجود داشته باشد بدین معنا که شخص در خانه خود می تواند از چراغ های هوشمند برای روشنایی استفاده کند که قابل برنامه ریزی باشد سپس حضور کلیهای دیجیتالی هم به آن اضافه شد.

زمانی گذشت، کنترل دمای خانه را هوشمند ساختند ! مانند بسیاری از سیستم های تهویه امروزی و کولرهای گازی.

در صورت بروز مشکل برای صاحب خانه ، خانه برای افرادی که نام خود را در سیستم ثبت کرده باشند،‌ به عنوان کسانی که می‌خواهند از حال صاحب‌خانه با خبر باشند،‌ سریع پیام می‌فرستد و آن‌ها را مطلع می‌کند

سپس استفاده از لوازم خانه به صورت هوشمند ارائه گردید برای مثال برنامه ریزی ماشین لباس شویی و ظرفشویی برای ساعات کم مصرف و یا ارتباط با سیستم اعلام حریق می توان مرحله بعد را سیستم آبیاری های هوشمند که از سنسورهای رطوبتی و زمان بندی های مورد نیاز استفاده می شد نام برد .

سپس استفاده و کنترل از راه دور وسایل فوق الذکر از همه نقاط دنیا مطرح گردید البته هوشمند سازی را نمی توان به طور کامل و مرحله به مرحله عنوان کرد زیرا به گونه ای هم در راستای هم بوده است.

در صورت بروز مشکل برای صاحب خانه ، خانه برای افرادی که نام خود را در سیستم ثبت کرده باشند،‌ به عنوان کسانی که می‌خواهند از حال صاحب‌خانه با خبر باشند،‌ سریع پیام می‌فرستد و آن‌ها را مطلع می‌کند.

سایت دیسکاوری هم چند هفته پیش در مورد نوع جدیدی از این خانه ها بر اساس تحقیقات دانشگاه هرت‌فوردشایر انگستان که به سرپرستی یوهان سیائو،‌ انجام شد مقاله ای نوشت که خواندن آن خالی از لطف نیست در این گونه خانه ها، بیشترین توجه بر روی اعضای خانه است نه وسایل و لوازم آن!

خانه های هوشمند

این بدان معناست که خانه‌ طراحی شده علائم حیاتی صاحبان خانه را‌ مثل دمای بدن و ضربان قلب آنها را چک می کند و آن را به افراد مورد نظر مثلا پزشک مربوطه گزارش می دهد این خانه که برای افرادی طراحی شده که تنها زندگی می کنند و یا سالمندند مانند یک پرستار عمل می کند.

The system was originally designed to provide remote access to a house so owners could be more energy-efficient. In a small-scale prototype of the system, embedded controller devices connect securely to the Internet. The owner can then monitor them with a cell phone or computer. User feedback helps the system adapt to routines, saving on electricity.

While thinking about responding to user behavior and an increasingly elderly population, the researchers decided to add wristband technology that senses vitals such as body temperature and pulse, Siau said.

"In the event that someone were to fall, it would detect the fall and it would immediately trigger the monitor of the pulse to see if the person has gone into shock," he said. "It"s an early warning system that can alert any parties registered to monitor the person."

"When you start instituting that on a larger scale, you have issues of privacy or security," he said.

Siau said the InterHome home system isn"t intended to invade privacy. "We"re thinking about the elderly people who are living alone with no one looking after them," he said. "Hopefully this will be able to alleviate some concerns and possibly save a few lives."

یوهان سیائو می گوید: "در مواقعی که مثلا  فرد از حال می‌رود،‌ خانه به سرعت آن را تشخیص می‌دهد و علائم حیاتی را چک می‌کند ببیند آیا فرد در حالت شوک به سر می‌برد یا حالش خوب است. همچنین خانه برای افرادی که نام خود را در سیستم ثبت کرده باشند،‌ به عنوان کسانی که می‌خواهند از حال صاحب‌خانه با خبر باشند،‌ سریع پیام می‌فرستد و آن‌ها را مطلع می‌کند.»

همچنین افرادی که آلزلیمر دارند در صورتی که از خانه خارج شوند به افراد مورد نظر اطلاع می دهد اگرچه انتقاداتی در این خصوص و وجود دارد که در صورت گستردگی این طرح حریم خصوصی افراد از بین می رود و امکان استفاده از این سیستم توسط افراد امنیتی می تواند مشکلاتی در بر داشته باشد اما وی در پاسخ به این انتقادات اظهار داشت که تنها به زنده ماندن افراد مسن و تنها فکر می کند.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

DISCOVERY

"Remote Home Health Care Technologies" by:Ann Cavoukian, Ph.D., Information and Privacy Commissioner of Ontario, Canada

"Custom computerized home" by:shirley m.moore,n.sreenath