تبیان، دستیار زندگی
امروزه متأسفانه در شهرهای بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با یک بی نظمی ترافیکی روبه رو هستیم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر می شود. سهم عمده این بی نظمی ها مربوط به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راکبان موتورسیکلت هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقصرین ترافیک تهران کدامند؟


 امروزه متأسفانه در شهرهای بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با یک بی نظمی ترافیکی روبه رو هستیم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر می شود. سهم عمده این بی نظمی ها مربوط به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راکبان موتورسیکلت هاست.


ترافیک

امروزه متأسفانه در شهرهای بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با یک بی نظمی ترافیکی روبه رو هستیم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر می شود. سهم عمده این بی نظمی ها مربوط به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راکبان موتورسیکلت هاست. موتورسیکلت سواران بدون توجه به قوانین و هشدارهای مأموران راهنمایی و رانندگی به عنوان یک معضل در بحث ترافیک مطرح شده اند که هرازگاهی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و در مقاطع کوتاه زمانی، طرح جمع آوری موتورسواران متخلف اجرا می گردد و مجدداً پس از گذشت زمان اجرای طرح و بازپس گیری وسیله نقلیه خود، همان اعمال خلاف گذشته را تکرار می کنند. بعضاً مشاهده می شود که به موجب تکرار بی اندازه تخلف موتورسیکلت سواران، دیگر مأموران راهنمایی و رانندگی توجه ای به خلاف آنها نمی کنند و آنان نیز با خیال آسوده به تخلف خود ادامه می دهند.

بخش دیگری از بی نظمی ترافیکی در کلان شهرها مربوط به وسیله نقلیه خودروهاست؛ که آنها نیز با توقف های نابجا در سطح شهر (به خصوص خودروهای مسافربر شخصی) و بدون رعایت موارد ترافیکی در هر نقطه از سطح خیابان نسبت به سوار و پیاده کردن مسافران اقدام می کنند و موجب بروز تصادفات ناخواسته و تحمیل ترافیک سنگین و از بین بردن وقت دیگران و بالا رفتن مصرف سوخت و آلودگی هوا در سطح شهر می شوند.

از مهم ترین کارهایی که بایستی قبل از اجرای طرح های ترافیکی توسط دستگاه ها انجام گیرد، آموزش عموم مردم و آشنایی آنها با آخرین قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج فرهنگ درست رانندگی کردن است و این امور زمانی مؤثر خواهد بود که این فرهنگ به درستی توسط رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما، روزنامه ها، خبرگزاری ها و غیره در جامعه نهادینه شود.

عابران پیاده نیز بخش دیگری از بی نظمی ترافیک شهری را شامل می شوند. با دقت در عبور عابران پیاده از تقاطع خیابان هایی که دارای چراغ راهنمایی و رانندگی هستند، می توان مشاهده نمود با توجه به نصب چراغ برای عابران پیاده، متأسفانه آنها بدون درنظر گرفتن این چراغ ها، از عرض خیابان ها عبور می کنند و موجب سنگین تر شدن ترافیک و حتی بروز تصادفات می شوند و یا این که برای سوار شدن وسیله نقلیه در سر تقاطع خیابان ها می ایستند، که خود این امر موجب ترافیک سنگین در این تقاطع ها می شود.

بخش دیگری از بی نظمی ترافیک را می توان به دستگاه ها و سازمان هایی که به نوعی با این موضوع درگیر هستند، مرتبط دانست. به نظر می رسد طرح ها و ایده های ترافیکی بسیاری بر روی کاغذ توسط این دستگاه ها برای از بین بردن این معضل ارایه و پیشنهاد می گردد، ولی متأسفانه در هنگام اجرا با مشکلات عدیده ای مواجه می شود و گاهی نیز موجب سنگین تر شدن بار ترافیک می گردد. بنابراین می بایست از ایده ها و طرح هایی که توسط دیگر کشورها به اجرا درآمده است و آنان نیز در این زمینه موفق بوده اند، بهره گرفته شود. برای مثال در شهر تهران روزانه دومیلیون وسیله نقلیه در حال تردد هستند؛ در صورتی که در برخی از شهرهای اروپایی دو برابر این تعداد وسیله نقلیه در حال تردد می باشند و با توجه به کمتر بودن معابر نسبت به شهر تهران، ولی ترافیک روان تری را در آنجا شاهدیم.

ترافیک

از مهم ترین کارهایی که بایستی قبل از اجرای طرح های ترافیکی توسط دستگاه ها انجام گیرد، آموزش عموم مردم و آشنایی آنها با آخرین قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج فرهنگ درست رانندگی کردن است و این امور زمانی مؤثر خواهد بود که این فرهنگ به درستی توسط رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما، روزنامه ها، خبرگزاری ها و غیره در جامعه نهادینه شود. هرچند پلیس راهنمایی و رانندگی در چند سال گذشته با ساخت تبلیغات متنوع و جذاب و همچنین برپایی نمایشگاه های ترافیکی و آموزش آن به خصوص درمیان قشر کودکان و نوجوانان، گام های موثری برداشته است، ولی کماکان شاهد بی نظمی ترافیکی و به نوعی آشفتگی در سطح شهر هستیم.

به هرحال زندگی در شهرهای بزرگ، نیازمند دارا بودن یک سری شرایط از جمله رعایت و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق دیگران است که می توان این موضوع را به عنوان یکی از اصول اولیه شهرنشینی درنظر گرفت. متأسفانه علی رغم آگاهی از این موضوع مهم و ضروری، بازهم شاهد عدم رعایت قانون توسط برخی از افراد جامعه هستیم.

امروزه به دلیل افزایش تولید وسایل نقلیه در داخل کشور و همچنین روند روبه رشد واردات خودرو به کشور و در کنار آن حرکت کند طرح فرسوده کردن خودروها به خصوص در شهر تهران، موجب شده است هر روز سطح خیابان ها بیشتر به اشغال وسایل نقلیه (خودرو و موتورسیکلت) درآید و همین امر نیز بار ترافیکی در شهرها را افزایش داده است.

موتورسیکلت سواران بدون توجه به قوانین و هشدارهای مأموران راهنمایی و رانندگی به عنوان یک معضل در بحث ترافیک مطرح شده اند

هنگامی که یکی از رانندگان وسایل نقلیه نسبت به انجام عمل خلاف قانون مثلا پارک دوبله در سطح خیابان و یا پارک وسیله نقلیه در محل عابر پیاده اقدام می کند، نه تنها کسی به عمل او اعتراضی نمی کند، بلکه دیگر رانندگان نیز به تبعیت از عمل او، همان کار را تکرار می کنند.

در تحلیل علل به وجود آمدن چنین مسائلی، می توان به قوانین وضع شده در این خصوص اشاره نمود که شاید از بازدارندگی کافی برخوردار نمی باشند؛ که دراین صورت می بایست این قوانین مجددا توسط مراکز قانون گذاری مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به اجرای قاطع آن از سوی مسئولین به خصوص راهنمایی و رانندگی اقدام شود؛ و از طرفی دیگر بایستی رانندگان وسایل نقلیه با رعایت قانون، قبل از آن که مسئولین دراین زمینه وارد عمل شوند، خود آنها نسبت به رعایت و اجرای صحیح قوانین اهتمام ورزند.

بخش اجتماعی تبیان


هوشنگ سلیمانی- روزنامه کیهان

لینک های مرتبط  :

لطفا جریمه تون رو بپردازید 

آیا تکلیف کرایه تاکسی ها مشخص می شود؟ 

کجا رفت فرش قرمز اتوبوس ها؟

پایتخت ، پارکینگ می شود!!