تبیان، دستیار زندگی
بزهکاری یک آسیب اجتماعی است که به شکلهای گوناگون در اجتماع بروز پیدا می‌کند. افزایش فاصله طبقاتی، بیکاری، فقر و اعتیاد به مواد مخدر، موجب افزایش بزهکاری‌های خیابانی می‌شود. هرچه این نوع بزهکاری افزایش پیدا کند، سلامت یک جامعه در معرض خطر بیشتری قرار می‌گی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان مراقب کیفهای خود باشند


بزهکاری یک آسیب اجتماعی است که به شکلهای گوناگون در اجتماع بروز پیدا می‌کند. افزایش فاصله طبقاتی، بیکاری، فقر و اعتیاد به مواد مخدر، موجب افزایش بزهکاری‌های خیابانی می‌شود. هرچه این نوع بزهکاری افزایش پیدا کند، سلامت یک جامعه در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.


کیف قاپی

گرچه نیروی انتظامی تلاش‌های بسیاری برای کاهش جرائم اجتماعی انجام داده است اما باز هم هر روز شاهد افزایش اینگونه اعمال خلافکارانه در سطح شهر هستیم. یکی از انواع این بزهکاری‌ها، کیف قاپی توسط موتورسیکلت‌ سوارهاست. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مدارک و پول زیادی را در کیف خود حمل کرده باشید و همواره این ترس در شما وجود داشته باشد که خدای نکرده داراییتان توسط برخی افراد سودجو ربوده شود.

البته این ترس منجر به حفظ و مراقبت بیشتر از اموال افراد خواهد شد که به نوبه خود ترس مفیدی است؛ اما گاه به دلیل توجه به محیط پیرامون برای انجام امور شخصی یا کاری، از توجه به نگهداری کیف خود غافل می‌شویم و این غفلت موجب می‌شود تا کسانی که در کمین چنین فرصتی هستند، دست به کار شده و اقدام به دزدی کنند.

آمارها نشان می‌دهد سرقت کیف از زنان توسط موتورسیکلت‌ها بیشتر از مردان است. شاید کمتر روزی باشد که کسی با مراجعه به کلانتری برای دزدیده شدن کیف خود، شکایت نکرده باشد. از جمله علل بالاتر بودن آمار کیف قاپی از زنان، آن است که زنان نسبت به مردان اموال و اقلام بیشتری در کیف خود نگهداری می‌کنند و همچنین کیف‌های خود را بر روی دوش حمل می‌کنند که به راحتی توسط دزدان قابل سرقت است. از علل دیگر، برخورداری از قدرت بدنی کمتر زنان نسبت به مردان برای دفاع از خود است. سارقان در این حرکت زشت، خشونت را گاه به حدی رسانده‌اند که زمانی که با مقاومت صاحبان کیف مواجه می‌شوند، با ضرب و جرح وی و یا کشاندن او بر روی زمین اقدام به سرقت می‌کنند؛ که بعضا منجر به مرگ برخی افراد نیز شده است.

زنان نسبت به مردان اموال و اقلام بیشتری در کیف خود نگهداری می‌کنند و همچنین کیف‌های خود را بر روی دوش حمل می‌کنند که به راحتی توسط دزدان قابل سرقت است. از علل دیگر، برخورداری از قدرت بدنی کمتر زنان نسبت به مردان برای دفاع از خود است.

این عمل علاوه بر ایراد خسارت مالی به مالباختگان موجب بروز ناراحتی‌های روحی و روانی برای افراد نیز می‌‌شود. لطمات روحی وارد شده شامل مفقود شدن بسیاری از اسناد و مدارک و یا اموالی است که گاه دست یافتن مجدد به آنها بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. افزون بر آن، این نوع سرقت‌ها اغلب با موتورسیکلت‌های مسروقه انجام می‌شود؛ بنابراین سارقان نگرانی برای شناسایی وسیله‌ای که با آن دزدی کرده‌اند، ندارند. لازم به ذکر است احتمال کیف قاپی با موتورسیکلت در خیابان‌ها و اماکن خلوت و مکان‌هایی که راه فرار راحت‌تری دارند، بسیار بیشتر از اماکن شلوغ شهر است.

پیشگیری همواره بهتر از درمان است و به عبارتی دیگر، پیشگیری بهتر از پشیمانی است. بنابراین بهتر است خانمها با دقت بیشتری مراقب کیف و محیط اطراف خود باشند تا علاوه بر حفظ اموال خود، کمتر در معرض چنین اتفاقاتی قرار گیرند، و به تبع آن دست سارقان و دزدان در کمین نشسته را از جامعه کوتاه کنند. برخی از راهکارهایی که می‌تواند این نوع سرقت را کاهش دهد، عبارت است از:

"1. از حمل و جابه جایی پول نقد به مقدار زیاد جداَ خودداری و تا حد امكان از چك‌های تضمینی و مسافرتی استفاده نمائید.

2. معمولاً افراد كیف قاپ در اطراف بانك‌ها، دفترخانه‌ها، بنگاه‌ها، مراكز خرید و یا بازار بدنبال فرصت مناسب هستند. بنابراین هنگام دریافت پول از این اماكن، مراقب اطراف خود خصوصاً موتورسواران باشید.

3. چنانچه به عللی مجبور هستید پول نقد را در كیف یا ساك دستی و غیره حمل نمایید سعی كنید از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب كمك بگیرید.

4. هنگام حمل پول نقد حتماً از اتومبیل استفاده كنید و از پیاده‌روی بپرهیزید.

5. از به نمایش گذاردن پول همراه خود اكیداً خودداری نمایید.

6. كیف دستی را با دستی كه مجاور دیوار یا جوی آب است حمل كنید و از حركت در سطح سواره‌رو در خیابان بپرهیزید.

7. هنگامی كه قصد بازکردن در اتومبیلتان را دارید كیف دستی خودتان را زمین نگذارید.

8. هنگام حمل پول از خیابان‌های خلوت تردد نكنید.

9. كیف قاپی معمولاً با موتور سیكلت‌های تندرو و یكنفر ترك نشین با كلاه انجام می‌شود. بنابراین مواظب این قبیل موتورسواران باشید.

کیف قاپی

10. اگر قصد معامله‌ای دارید كه لازم است پول نقد حمل نمایید موضوع را با افراد غیرمطمئن بازگو نكنید.

11. هنگام خروج از بانك از قرار دادن پول در كیسه‌های نایلونی جداً خودداری كنید.

12. ممكن است پس از خروج از بانك اتومبیلتان توسط سارقین پنچر شده باشد. بنابراین ابتدا وجوه همراه را در داخل اتومبیل قرار داده و درهای اتومبیل را قفل و از بالا بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل نموده سپس مبادرت به تعویض چرخ نمایید."

در صورتی که خدای نکرده شما نیز در معرض چنین سرقتی قرار گرفتید، شاید با دانستن و به کارگیری روش‌های پیگرانه زیر بتوانید به آنچه که از دست داده‌اید برسید:

"1. مشخصات موتور سیكلت و راكب و سرنشین آن را به ویژه نوع و رنگ پوشاك و همچنین چهره و مو و غیره و جهت حركت آنان را به خاطر بسپارید.

2. جزئیات سرقت (محل و نحوه سرقت) رابه خاطر بسپارید.

3. سریعاً به نزدیكترین كلانتری مراجعه كرده و هرگونه اطلاعات به دست آمده و محتویات كیف خود را در اختیار مأمورین بگذارید.

4. در صورت امكان توسط موتورسوارانی كه در خیابان در حال تردد می‌باشند سارقین را تعقیب نمایید."

بسیار اتفاق افتاده که پس از سرقت کیف توسط دزدان، با دادن اطلاعات صحیح مالباختگان به ماموران نیروی انتظامی، ساعاتی پس از سرقت، مجرمان شناسایی و دستگیر شده‌اند. گاهی اوقات نیز در جریان این دستگیری‌ها سارقان به کیف قاپی‌های دیگر نیز اعتراف کرده‌اند و تعدادی دیگر از شهروندان به اموال دزدیده شده خود دست یافته‌اند. بنابراین دقت در چهره کیف‌ قاپان و همکاری با ماموران نیروی انتظامی شما را سریعتر به اموال مسروقه خود خواهد رساند.

بنابر آنچه گفته شد، شهروندان با انجام اقدامات پیشگیرانه و عملکرد آگاهانه خود می‌توانند به نحو چشمگیری آمار این نوع بزه اجتماعی را کاهش داده و در این زمینه نیروی انتظامی را یاری دهند. نیروی انتظامی هم به نوبه خود باید تلاش کند تا با استقرار نیرو در محل‌هایی که احتمال بیشتری برای این عمل خلافکارانه وجود دارد و با اتخاذ اقدامات امنیتی علاوه بر کاهش آمار کیف قاپی، محیطی سالم و امن برای شهروندان فراهم کند. گفتنی است آموزش به افراد در زمینه نحوه حفظ اموال و بالا بردن سطح آگاهی آنان و همچنین اقداماتی که بعد از سرقت کیف باید انجام دهند، از دیگر وظایف نیروی انتظامی است. قوه قضاییه نیز می‌تواند با تشدید مجازات کیف قاپان و قوت بخشیدن به مراکز بازپروری برای اصلاح و تربیت ریشه‌ای مجرمان، در کاهش اینگونه جرائم تاثیر بسزایی داشته باشد.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


لینک های مرتبط :

• فروش کلیه، فوری به قیمت تعاونی 

• اندر معجزات پارتی بازی

• جیب برها به بهشت نمی روند 

• برای اینکه چشم نخوریم ، چه کنیم؟