تبیان، دستیار زندگی
جمال شورجه معتقد است: حضرت امام (ره)‌در ابتدای تشكیل حكومت اسلامی منشوری را طراحی كردند كه سینمای ما باید در تبیین آن حركت می‌كرد، اما به نظر می‌رسد سینمای ایران نتوانسته جهان‌بینی امام (ره) را در قالب این منشور دنبال كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی منشور امام (ره) در سینما


جمال شورجه معتقد است: حضرت امام (ره)‌در ابتدای تشكیل حكومت اسلامی منشوری را طراحی كردند كه سینمای ما باید در تبیین آن حركت می‌كرد، اما به نظر می‌رسد سینمای ایران نتوانسته جهان‌بینی امام (ره) را در قالب این منشور دنبال كند.


جای خالی منشور امام (ره) در سینما

جمال شورجه در پاسخ به این سؤال كه تاكنون چه میزان شاخص‌های فرهنگی امام خمینی (ره) درباره هنر به ویژه سینما محقق شده است، خاطر نشان كرد: امام خمینی (ره) در بدو ورود به ایران در بهشت زهرا (س) در خصوص سینما فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم» این سخن امام ناشی از این بود كه سینمای قبل از انقلاب را نماینده فحشا می‌دانستند چرا كه این سینما منتسب به سلطنت شاهنشاهی بود.

وی در ادامه افزود: در راستای همین تفكر بود كه مردم در آستانه انقلاب به خیابان‌ها ریختند و سالن‌های سینما را به آتش كشیدند، اما امام خمینی (ره) با بیان این رویكرد تحولی درباره سینما، مردم را با مقوله هنر هفتم آشتی دادند. شورجه در ادامه عنوان داشت: سینمای دهه 60 را می‌توان سینمای منتسب به امام (ره) دانست چرا كه تمام جهت‌گیری‌ها و مسائل مطرح شده در فیلم‌ها براساس امر به معروف و نهی از منكر بود و انعكاس ارزش‌های دفاع مقدس در فیلم‌ها در محوریت امور قرار داشت. كارگردان فیلم «حماسه مجنون» خاطر نشان كرد: امام خمینی (ره) نسبت به هنر به ویژه سینما و تلویزیون بسیار حساس بودند به عنوان مثال سریال «پاییز بلند» آقای نیك‌ نژاد و فیلم «گاو» مهرجویی را مورد تأئید قرار دادند و با فیلم «سال‌های دور از خانه» (اوشین) به خاطر پیامدهای نامطلوبش در الگوپذیری به شدت برخورد كردند.

شورجه: سینمای دهه 60 را می‌توان سینمای منتسب به امام (ره) دانست چرا كه تمام جهت‌گیری‌ها و مسائل مطرح شده در فیلم‌ها براساس امر به معروف و نهی از منكر بود و انعكاس ارزش‌های دفاع مقدس در فیلم‌ها در محوریت امور قرار داشت.

شورجه افزود: تمام این واكنش‌ها نشان‌دهنده شخصیت فرهنگی امام خمینی (ره) و حساسیت ایشان بر مقوله هنر بود، بر همین اساس نیز ایشان منشوری را طراحی كردند كه سینمای ما باید در تبیین آن حركت می‌كرد اما به نظر می‌رسد سینمای ایران نتوانسته جهان‌بینی امام (ره) را در قالب این منشور دنبال كند. كارگردان فیلم «عبور از خط سرخ» در تشریح این وضعیت گفت: شرایط كنونی سینمای ایران ناشی از سایش اقتصادی، تغییر در جهان‌بینی برخی فیلمسازان و ذائقه مخاطبان است؛ گرچه نگاه صنعتی به سینما در جهان غرب صرف نظر از بحث گیشه و سرگرمی هدفمند است، شاید بهتر باشد اگر سینمای ایران خود را با رویكرد‌های غربی هماهنگ می‌كند باید به این نكته نهفته در سینمای غرب نیز توجه كند. وی در پایان گفت: شاید اشكال این رویكردها، عملكرد مدیران فرهنگی باشد كه باعث می‌شود فیلمسازانی همچون من به خاطر كمبود منابع مالی چند سال یكبار فیلم بسازند یا برخی تنها به گیشه فكر كرده، بعضی برای جشنواره‌های خارجی فیلم ساخته و با گرفتن جایزه‌های رنگارنگ اهداف آن جشنواره‌ها را محقق كنند كه متأسفانه دهن‌كجی به خون شهدا است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری فارس