تبیان، دستیار زندگی
سالیانه موارد بیشماری كودك عجیب الخلقه (كودكان هیولایی) یا مبتلا به سرطان و تومورهای بدخیم در عراق به دنیا می‌آیند، به نحوی كه در بلندمدت این موضوع تبدیل به فاجعه‌ای بشری در عراق خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد كودكان هیولایی در عراق


سالیانه موارد بیشماری كودك عجیب الخلقه (كودكان هیولایی) یا مبتلا به سرطان و تومورهای بدخیم در عراق به دنیا می‌آیند، به نحوی كه در بلندمدت این موضوع تبدیل به فاجعه‌ای بشری در عراق خواهد شد.


کودکان عجیب الخلقت-کودکان در عراق

پس از گذشت بیش از هشت سال از اشغال عراق توسط آمریكا هنوز آثار ویرانگر برجای مانده از این اشغال و تجاوز در تمام حوزه‌ها و تمام سطوح قابل ملاحظه است و ملت عراق با دردناك‌ترین و بدترین رنج‌ها و مصیبت‌ها مواجه هستند و در این میان سهم كودكان عراقی بیش از دیگر ملت عراق است، چرا كه آنها قربانی اصلی این جنگ ویرانگر بودند، مقاله زیر كه در چند بخش ارائه خواهد شد، به تفصیل به وضعیت كودكان عراقی پس از اشغال كشورشان توسط آمریكا خواهد پرداخت.

* تولد سالیانه هزاران كودك عجیب الخلقه(كودكان هیولایی) در عراق

از سوی دیگر یونیسف اخیرا با انتشار گزارشی با تاكید بر اوضاع اسفبار بهداشتی كودكان عراقی تاكید كرد: سالیانه موارد بیشماری كودك عجیب الخلقه یا مبتلا به سرطان و تومورهای بدخیم در عراق به دنیا می‌آیند، به نحوی كه در بلند مدت این موضوع تبدیل به فاجعه‌ای بشری در عراق خواهد شد.

* ابتلای 20 درصد كودكان مناطق غرب ، مركز و جنوب عراق به سرطان

این گزارش در ادامه می‌افزاید: 20 درصد كودكانی كه در مناطق غرب ، مركز و جنوب عراق به دنیا می‌آیند، در نتیجه استفاده نیروهای اشغالگر از سلاح‌های كشتار جمعی تحریم شده مانند فسفر سفید ، اورانیوم و سلاح‌های میكروبی، ناپالم و استفاده از اراضی عراق به عنوان محل دفن زباله‌های هسته‌ای مبتلا به سرطان هستند.

در سال 2010؛ 56 درصد مبتلایان به بیماری سرطان در عراق را كودكان زیر 5 سال تشكیل می‌دهند، این درحالی است كه 13 درصد مبتلایان به سرطان در این كشور زیر سن 13 سال هستند

* میانگین مرگ و میر كودكان زیر 5 سال عراقی به 105 مورد در هر هزار نفر می‌رسد

همچنین میانگین مرگ و میر در میان كودكان زیر 5 سال عراقی به 105 مورد در هر هزار نفر بالغ گردید كه در مقایسه با میزان مرگ و میر در میان كشورهای همجوار عراق رقم بسیار بالایی به شمار می‌آید، غیر از آن از هر هزار مورد تولد 83 كودك مرده به دنیا می‌ایند و درحالی كه تا پیش از اشغال عراق بواسطه آمریكا 13 درصد كودكان عراقی از سوء‌تغذیه رنج می‌بردند، پس از اشغال این كشور این میانگین به 28 درصد بالغ گردید كه مهمترین دلیل آن افزایش نرخ تورم و به موازات آن فقر است، همچنین مواد غذایی كه به صورت كمك از سوی دولت عراق در اختیار این شهروندان عراقی قرار می‌گیرد یا آلوده و یا تاریخ مصرف آن گذشته است و این موضوع به شكلی حاد در مورد شیر‌های خشك توزیع شده توسط دولت عراق قابل ملاحظه است.

کودکان عجیب الخلقت-کودکان در عراق

* ابتلای 60 درصد كودكان عراقی به كم خونی

بر اساس گزارش یونیسف بیش از 60 درصد كودكان مقطع تحصیلی ابتدایی و 25 درصد كل كودكان در عراق از بیماری كم خونی رنج می‌برند.

* 65 درصد مبتلایان به سرطان در عراق كودكان هستند

همچنین بر اساس یكی از گزارش‌های منتشره توسط سازمان ملل متحد در سال 2010؛ 56 درصد مبتلایان به بیماری سرطان در عراق را كودكان زیر 5 سال تشكیل می‌دهند، این درحالی است كه 13 درصد مبتلایان به سرطان در این كشور زیر سن 13 سال هستند و در مقایسه با آمارهای سال پیش از آن این نسبت رشد 20 درصدی را به ثبت رسانده است و البته این آمار موارد بیماری ثبت شده در بیمارستان‌های خصوصی را دربرنمی‌گیرد.

بر این اساس این گزارش، سازمان ملل متحد نتیجه می‌گیرد كه بیماری سرطان از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در عراق است و در این میان بیماری سرطان خون در رتبه اول و پس از آن سرطان سیستم لنفاوی و مغز و تورم‌های بد خیم در دستگاه عصبی قرار دارد.

* افزایش سقط جنین به دلیل فقر معیشتی

همچنین پزشكان عراقی تاكید می‌كنند كه بسیاری از خانواده‌های عراقی به دلیل فقر معیشتی و كمبود درآمد كودكان خود را سقط می كنند و موارد سقط جنین در عراق به شدت افزایش یافته است. غیر از آن با انتشار پدیده تغذیه كودك بدون شیر مادر و با استفاده از شیر خشك و در راستای آلودگی‌های موجود در هوا و خاك خطرات ابتلای كودكان شیرخواره به بیماری مهلك و كشنده مانند اسهال و استفراغ و سینه پهلو تنگی نفس به شدت افزایش یافته و این بیماری‌ها بیش از سوء تغذیه زندگی كودكان عراقی را تهدید می كند، بویژه به دلیل نبود آب بهداشتی در عراق بیماری اسهال جان میلیون‌ها كودك عراقی را تهدید می‌كند.

* نبود ساده‌ترین امكانات پزشكی جان كودكان عراقی را می‌گیرد

روزنامه ایندیپندنت در شماره روز 19/1/2009 خود با انتشار گزارشی از اوضاع اسفبار كودكان در عراق هشدار داد كه فاجعه در عراق این است كه بسیاری از كودكان بیمار در عراق به دلیل نبود ساده‌ترین امكانات بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند، امكاناتی كه فراهم ساختن آنها در برخی موارد بیش از 95 پوند هزینه دربرندارد.

سالیانه موارد بیشماری كودك عجیب الخلقه یا مبتلا به سرطان و تومورهای بدخیم در عراق به دنیا می‌آیند، به نحوی كه در بلند مدت این موضوع تبدیل به فاجعه‌ای بشری در عراق خواهد شد.

این روزنامه در ادامه این گزارش می‌نویسد: بسیاری از كودكان بیمار عراقی كه می‌توان آنها را به راحتی درمان كرد، به دلیل نبیود داروهای ساده و امكانات اساسی پزشكی به حال خود رها می‌شوند تا جان خود را از دست می‌دهند، به عنوان مثال نبود امكانات برای رساندن اكسیژن به كودكان و استفاد از لوله‌های پلاستیكی كه در بینی كودكان قرار داده می‌شود یا نبود سرنگ بهداشتی یا ویتامین "كا " برای قطع خونریزی در كودكان سالیانه موجب مرگ هزاران كودك در عراق می‌شود، درحالی كه هزینه تهیه یك سرنك بیش از 95 پوند یا دستكش‌های بهداشتی برای انجام عمل‌های ساده بر روی كودكان بیش از 3.5 پوند نیست.

کودکان عجیب الخلقت-کودکان در عراق

* رشد 150 درصدی مرگ و میر كودكان در عراق

اما بر اساس گزارش سازمان بین المللی آمریكایی "كودكان را نجات دهید " عراق در سال 2005 بالاترین میانگین مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده است و شانس حیات و زنده ماندن كودكان حتی كودكان بالای سن 5 سال در عراق كمتر از آمارهای موجود در كشورهای آفریقایی فقیر مانند بوتسوانا و زیمبابوه است و میانگین مرگ و میر كودكان در عراق در این سال رشد 150 درصدی را به ثبت رسانده و از هر 8 كودك عراقی یك كودك پیش از رسیدن به سن 5 سالگی جان خود را در نتیجه بیماری و خشونت از دست می‌دهد.

این گزارش در ادامه تاكید می‌كند: 30 درصد مرگ و میر كودكان در عراق به دلیل بیماری‌ها قابل علاج مانند اسهال و تنگی نفس و سیاه سرفه رخ می‌دهد، اما اوضاع بد بهداشتی و سوء تغذیه موجب مرگ و میر در این كودكان می‌شود.

* افزایش مراجعه كودكان و مادران به مراكز روانپزشكی

همچنین گزارش سازمان "كودكان را نجات دهید " تاكید می‌كند: به دلایل فجایع ناشی از جنگ تنها طی سال 2009 و در بغداد 1800 كودك و 1100 مادر برای دریافت كمك‌های روانپزشكی به بیمارستان‌های بغداد مراجعه كرده و به دلیل هزینه بالای درمان تنها 6 درصد از آنها برای ادامه درمان به این مراكز مراجعه كرده‌اند.

براساس گزارش پزشكی منتشره در سال 2009 توسط دولت عراق 30 درصد كودكان شهر موصل از ناراحتی‌های روحی و روانی رنج می‌برند و 47 درصد كودكان ساكن بغداد با ناراحتی‌های شدید روحی و روانی رنج می‌برند كه 30 درصد از این كودكان؛ فرزندان پدران و مادرانی هستند كه به دلیل اشغال عراق توسط نیروهای آمریكایی دچار آسیب‌های جسمی و بدنی شده‌اند.

بخش سیاست تبیان


منبع:خبرگزاری فارس