تبیان، دستیار زندگی
بعد از قراردادن چندین فیلتر وپذیرفتن افرادی برای خواستگاری ، و متذکر شدن مطالبی جهت پذیرایی از مهمان ها ،ونکاتی در مورد چگونگی اشنایی بیشتر ، اینک به زنگ هایی که ما را متوجه خطرهای احتمالی در انتخاب می کند ، توجه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ خطرهای آشنایی

خواستگاری قدم به قدم 5


بعد از قراردادن چندین فیلتر و پذیرفتن افرادی برای خواستگاری ، و متذکر شدن مطالبی جهت پذیرایی از مهمان ها و نکاتی در مورد چگونگی آشنایی بیشتر ، اینک به زنگ هایی که ما را متوجه خطرهای احتمالی در انتخاب می کند ، توجه کنید.برای بیشتر دانستن از این موضوع پای صحبت های دکتر تبریزی در یکی از کارگاه های ازدواج موفق می نشینیم تا سفارشاتشان را دراین مورد بشنویم.

 قسمت چهارم این مطلب را اینجا بخوانید.


جلسه خواستگاری

گاهی ما می بینیم  معیارهایی که برای انتخاب می گذاریم شعارگونه است .مثلا" می گوییم آدم عاشق باشه ؛ مهربان باشد شغلش مهم نیست، اما می بینیم که عملاً خیلی مهم است می بینیم کسی که بداخلاق است و تحصیلات هم زیاد ندارد ولی چون میلیاردر است شما تحت تأثیر قرار می گیرید.

ما در روند خواستگاری ممکن است مرتکب اشتباهاتی شویم که خودمان هم متوجه ضربه آنها به زندگیمان نباشیم.

اولین اشتباه:

سوالات کافی نمی پرسیم.

** خجالت می کشیم سوال کنیم. چون فکر می کنیم کار ما حالت بازجویی می شود.وممکن است به شخصیت ایشان بر بخورد ولی اشتباه است ولی باید زمان طرح پرسش ها را بدانیم که توی ذوق طرف نخورد.

** نمی خواهیم خیلی وقت ها جواب سوال ها را بدانیم چون او را پسندیده ام و از جواب ناخوب می ترسیم. و می گوییم انشاء که خوب است. مگر همه این قدر پرس و جوی کنند... و خود را قانع می کنیم.

** اینکه نمی دونیم چی بپرسیم. اینکه بدانیم چی بپرسیم یک علم است  بهتر است در این زمینه کمی با افراد با تجربه صحبت کنیم

** گاهی ( مخصوصا ) سوال نمی کنیم تا طرف مقابل هم نپرسد. چون می خواهیم در یک قسمت هایی مخفی کاری کنیم.

اشتباه دوم:

نشانه های هشدار دهنده را نادیده می گیریم

در واقع گوشمان را می گیریم و چشممان را می بندیم و مسائلی که وجود دارد کم اهمیت جلوه می دهیم.

مثلاً: یک جوانی به خواستگاری آمده، نه گل آورده نه لباس مناسب پوشیده، ما می گوییم مشکلی نیست. در حالیکه نحوه ورود و پوشش نشان دهنده خیلی چیز ها است که چقدر برای شما ارزش قائل شده و یا چه فرهنگ یا اداب خانوادگی در این زمینه دارند. عروس خانم هم همینطور وقتی از خواستگار استقبال می کند خیلی نامرتب است و با اینکه از حضور شما به عنوان خواستگار اطلاع داشتند باز هم وسایل پذیرایی شان فراهم نیست ، اما ما بی جهت آن را برای خود توجیح می کنیم و می گوییم ساده هستند... .

ما در روند خواستگاری ممکن است مرتکب اشتباهاتی شویم که خودمان هم متوجه ضربه انها به زندگیمان نباشیم

اشتباه سوم:

در صحبت کردن به حالت های صورت و طرز حرف زدن و حتی حرف هایی که طرفمان می گوید که  خبر از کودکی سخت او می دهد  گذرا از آن رد می شویم .

مثلاً: کمی عصبی است و در بحث صورتش قرمز می شود و ما نادیده می گیریم.(البته ممکن است  کمی به دلیل خجالت یا فضای حاکم بر مجلس  سرخ شود که این بیمار گونه نیست ولی اینکه از شدت عصبی بودن به خواهر یا مادر خودش پرخاش کند و یا با آنها بد حرف بزند ، این ها نشانه های ضعف اعصاب است که کم و زیاد دارد ) .

حالا یک سوال انسانی برای شما پیش می آید ممکن است کسی کودکی سختی داشته یا مشکلاتی دارد آیا اینجا باید از ازدواج محروم شوند؟ نه اما باید خودشان را تصفیه روانی کنند  والا زندگی زناشویشان دچار اختلال می شود.

اشتباه چهارم:

کارهای طرف مقابل را منطقی جلوه می دهیم
جلسه خواستگاری

مثلاً: همیشه در قرارشان دیر می آیند. می گوییم: نه او خیلی گرفتار است و یا یک مطلب درستی را اصلاً قبول نمی کند و مدام جروبحث می کند ما می گوییم: مرد دیگر یا  میگوییم خانم ها همین جورند. استدلال جور می کنیم. اینها اشتباهات زمان آشنایی است. چون یک کشش درونی داریم.

به کسی که برای ما جاذبه دارد و میل داریم این اتفاق بیافتد این اشتباهات را می کنیم. ولی بدانید دوستان عزیز هر کسی که می خواهد ازدواج کند به دنبال خوشبختی است اما همین ها هستند که 5/24 درصد شان طلاق می گیرند و بالای 70 درصد هم زجر می کشند و ادامه می دهند. فقط چند درصد هستند که خیلی احساس خوشبختی می کنند.

آنهایی که گذشته شان مشکل دارد چون می بینند ما نادیده می گیریم ، گذشته خود را توضیح نمی دهد و اجتناب می کند در حالیکه ما الان ثمره گذشتمان هستیم. جزییات مسائل خانوادگیش را فاش نمی کند و یا رابطه های گذشته اش را نمی گوید که با کسی دوست بوده یا نامزد بوده ولی ما باید خیلی به هوش باشیم چون ما انسانیم و باید حقوق انسان ها را رعایت کنیم.

ریحانه سادات موسوی

بخش کلوب ازدواج تبیان


 مطالب مرتبط:

در خواستگاری دروغ نگویید

خواستگاری رسم مخصوص مردان؟

اولین پیشنهاد برای دوتا شدن

الفبای خواستگاری 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.